فرصت‌های سرمایه‌گذاری در دومین اقتصاد آمریکای لاتین

چرایی تجارت در مکزیک؟

مکزیک دومین اقتصاد بزرگ آمریکای لاتین است و پیش‌بینی می‌شود تا سال ۲۰۵۰ تولید ناخالص داخلی اکثر کشورهای اروپایی را تحت‌‌‌الشعاع قرار دهد. این کشور در سطح جهانی، از نظر سهولت کسب‌وکار در رتبه ۶۰ و در آمریکای لاتین (پس از شیلی) در رتبه دوم قرار دارد. همچنین از نظر جغرافیایی، به بزرگ‌ترین بازار مصرف جهان، ایالات‌متحده، نزدیک است و جمعیت مصرف‌کننده آن حدود ۱۲۰میلیون نفر است. این موضوع به مکزیک موقعیت استراتژیک مهم با دسترسی به اقیانوس آرام و اقیانوس اطلس و ارتباطات تجاری با آمریکای شمالی و جنوبی و همچنین آسیا و اروپا را می‌دهد.  خدمات خرده‌فروشی، عمده‌فروشی و املاک و مستغلات هر کدام حدود ۱۰‌درصد از کل تولید ناخالص داخلی را تشکیل می‌دهند و پس از آن حمل‌ونقل (۶.۵درصد) و خدمات مالی (۴ درصد) قرار دارند. مکزیک سرمایه‌گذاری بین‌المللی قوی دریافت می‌کند؛ جایی که ایالات‌متحده آمریکا ۴۳‌درصد از کل سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی را به خود اختصاص می‌دهد و خدمات مالی و تجاری دومین سرمایه را دریافت می‌کند. همه این عوامل مکزیک را به یکی از مقاصد محبوب برای انجام تجارت بین‌المللی تبدیل می‌کند.

مزایای اصلی کسب‌وکار در مکزیک

دولت مکزیک برای سودآورتر کردن سرمایه‌گذاری در این کشور، زیرساخت‌‌‌های خود را با تمرکز ویژه بر بخش‌‌‌های حمل‌ونقل، مخابرات و انرژی توسعه داده است. همچنین تاکید زیادی بر استخراج منابعی مانند نفت دارد. در سال‌های اخیر، سرمایه‌گذاری‌‌‌های زیادی در حوزه فناوری اطلاعات از نظر آموزش و معافیت‌‌‌های مالیاتی برای استارت‌آپ‌‌‌ها صورت گرفته است.

مزایا: مکزیک ۱۱ قرارداد تجارت آزاد با ۴۴ کشور دارد؛ بیش از هر کشور دیگری در جهان. این کشور به‌طور مستقیم با اقتصادهای مصرف‌کننده آمریکای شمالی و جنوبی مرتبط است، به این معنی است که تجارت در مکزیک توسط افراد زیادی انجام می‌شود. مکزیک از نظر ارائه فرصت‌‌‌های اعتباری به کسب‌وکارهای بین‌المللی جدید در رتبه یازدهم جهانی قرار دارد. علاوه بر این، بسیاری از شرکت‌های بین‌المللی هنگام انجام تجارت در مکزیک قدرت خرید بالاتری دارند. انتظار می‌رود توافق‌نامه ایالات‌متحده، مکزیک، کانادا (نفتا سابق) -توافق تجاری بین ایالات‌متحده آمریکا، کانادا و مکزیک- ثبات زیادی برای صنایع خودرو، الکترونیک و انرژی که در مکزیک تجارت می‌کنند، فراهم کند. مکزیک دسترسی به نیروی کار ماهر را با هزینه رقابتی نیروی کار ارائه می‌دهد. تعداد زیادی کارگر در زمینه علوم، فناوری، مهندسی و ریاضیات وجود دارد و میانگین دستمزد در مکزیک با چین قابل مقایسه است.

تجارت با مکزیک چه چالش‌‌‌هایی خواهد داشت؟

انجام تجارت در مکزیک نیز چالش‌هایی خواهد داشت. اگرچه راه‌اندازی کسب‌وکار در طول سال‌ها آسان شده است، هنوز هم می‌‌‌توانید برخی از رویه‌‌‌ها را پیچیده بدانید. مطمئنا معایبی وجود دارد که ممکن است کسب‌وکار شما را در معرض خطر قرار دهد. معایب: ایجاد زیرساخت برای کسب‌وکار شما در مکزیک می‌‌‌تواند دشوار باشد. رسیدگی به مجوزهای ملک و ثبت‌نام می‌تواند تا دوماه طول بکشد. پردازش مالیات می‌‌‌تواند فرآیندی دشوار برای انجام تجارت در مکزیک باشد؛ زیرا این کشور قوانین پیچیده‌‌‌ای دارد. تشکیل پرونده برای تامین اجتماعی و مالیات ارزش‌افزوده و سپس تشکیل پرونده مالیاتی می‌‌‌تواند بخش قابل‌توجهی از زمان شما را بگیرد. در مکزیک، اجرای قراردادها می‌‌‌تواند تا ۱۳ماه طول بکشد و در این فرآیند، ۳۸رویه وجود دارد که باید دنبال شود. بهتر است در ارتباطات از زبان اسپانیایی استفاده کنید یا حداقل آن را بدانید؛ چرا که ممکن است دسترسی به منابع یا شرکت در جلسات به زبان‌‌‌های دیگر برای شما دشوار باشد.

اطلاعات حقوقی باید در نظر گرفته شود

خارجی‌‌‌ها می‌‌‌توانند مالک ۱۰۰‌درصد یک شرکت مکزیکی باشند یا کسب‌وکاری را در مکزیک راه‌اندازی کنند، اما هنوز موارد مهمی وجود دارند که باید از نظر قانونی در نظر گرفته شوند. قانون مکزیک کسب‌وکارهای محلی را به مشاغل خارجی ترجیح نمی‌‌‌دهد. با این حال، مهم است که از قبل در مورد چارچوب قانونی مکزیک تحقیق کنید تا ببینید چه چیزی ممکن است با قلمرو خود متفاوت باشد. به‌روز بودن در مواردی مانند ساعات کاری مکزیک نیز مفید است.  مکزیک به جای سنت (مانند ایالات‌متحده آمریکا) از قانون مدنی پیروی می‌کند که در آن از قوانین مدون برای تصمیم‌گیری استفاده می‌شود و مجازات‌‌‌ها از قبل تعیین می‌‌‌شوند. برای پیمایش در روند قانونی مکزیک، فقط می‌‌‌توانید وکلای محلی استخدام کنید. بیمه موضوع مهمی است که باید هنگام انجام تحقیقات خود در نظر گرفته و تحت پوشش قرار دهید؛ زیرا مکزیک همه سیاست‌‌‌های خارجی را به رسمیت نمی‌‌‌شناسد. استخدام سرویسی که بتواند پوشش و خطرات شما را ارزیابی کند، گامی حیاتی برای شماست. مکزیک در تلاش است تا قوانین کار خود را به‌روز و آنها را با قوانین ایالات‌متحده هماهنگ کند. به‌عنوان مثال به دنبال اصلاح قراردادهای حمایتی است.