فرصت‌های  اقتصادی قاره سیاه

الجدان در ادامه خاطرنشان کرد که بازارهای آفریقا نیز «یکی از اولویت‌های صندوق سرمایه‌گذاری دولتی» (PIF) این پادشاهی است که ثروت ۷۰۰میلیارد دلاری دارد. خالد الفالح، وزیر سرمایه‌گذاری عربستان‌سعودی، سپس افزود که این صندوق به‌زودی سرمایه‌گذاری‌‌‌های «تغییردهنده بازی» را در آفریقا انجام خواهد داد. خود دولت نیز اقداماتی را برای افزایش روابط اقتصادی با آفریقا انجام داده است. الجدان اعلام کرد که «صندوق توسعه عربستان» (SFD) قراردادهایی به ارزش ۲میلیارد ریال سعودی (۵۳۳میلیون دلار) با کشورهای آفریقایی امضا خواهد کرد که هدف آن حمایت از کشورهای غرق بدهی مانند غناست.

«صندوق توسعه عربستان» همچنین از امضای یادداشت تفاهم (MOU) با «شرکت مالی آفریقا» (AFC) خبر داد. این دو صندوق به طور مشترک پروژه‌‌‌های توسعه پایدار در آفریقا را توسعه داده و با آنها همکاری خواهند کرد تا شکاف زیرساختی این قاره را از بین ببرند. تقریبا ۶۰‌درصد از تامین مالی «صندوق توسعه عربستان» برای کشورهای در حال توسعه در حال حاضر در آفریقاست و بیش از ۴۰۰پروژه را در ۴۷کشور به ارزش ۱۰.۷میلیارد دلار تامین مالی کرده است.

«ویلیام فلپس» که در ریاض برای «صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر» کار می‌کند، بهAfrican Business می‌گوید که سرمایه‌گذاری در آفریقا بخش مهمی از برنامه‌های محمد بن‌سلمان ولیعهد عربستان برای تنوع‌بخشیدن به اقتصاد عربستان به دور از نفت و گسترش قدرت سیاسی آن در سطح جهانی است. فلپس می‌‌‌گوید: «با توجه به چشم‌انداز ۲۰۳۰ عربستان، تعجب‌آور نیست که ببینیم پادشاهی برای مشارکت پایدار، سرمایه‌گذاری و همکاری اقتصادی به آفریقا روی می‌آورد. عربستان به طور فزاینده‌‌‌ای در حال تبدیل شدن به یک قدرت بزرگ جهانی است که با پیشرفت در صنایع کلیدی و برنامه توسعه بلندمدت که شاهد شکوفایی صنایع داخلی در دهه آینده خواهد بود، توان اقتصادی‌اش تقویت شده است.»

فلپس می‌افزاید: «به‌کارگیری این تجربه در اقتصادهای آفریقا یک فرصت عالی برای عربستان‌سعودی و آفریقا به طور یکسان است، زیرا اولی [عربستان] می‌تواند از رشد داخلی خود در راستای توسعه دومی [آفریقا] حمایت کند.» سرمایه‌گذاری عربستان‌سعودی در این قاره، با داشتن زمینه‌‌‌ای قوی برای بازگشت سرمایه متقابل، شاخص بزرگی از دور شدن پادشاهی از صنایع متعارف خود به سمت مجموعه‌‌‌ای جدید و متنوع‌‌‌تر از تخصص است. آفریقا به طور فزاینده‌ای به موضوع رقابت بین قدرت‌های جهانی تبدیل می‌شود، به طوری که ایالات‌متحده، اروپا، چین، هند، روسیه، و اکنون عربستان همگی به دنبال ایجاد پایگاه نفوذ سیاسی و اقتصادی برای خود هستند. رهبران مایلند از فرصت‌‌‌های موجود در قاره‌‌‌ای که شامل برخی از سریع‌‌‌ترین بازارهای در حال رشد جهان و منابع طبیعی حیاتی برای اقتصاد آینده است، استفاده کنند. در حالی که هنوز مشخص نیست روابط عربستان و آفریقا تا چه حد توسعه خواهد یافت، بدیهی است که ریاض مبالغ قابل‌توجهی را در پس رابطه‌ای می‌گذارد که به‌وضوح انتظار دارد در سال‌های آینده از اهمیت اقتصادی و سیاسی بالاتری برخوردار شود.