موانع رونق بورس

از منظر دیگر، با نگاهی به عملکرد، وضعیت و جریان وجه نقد شرکت‌ها با توجه خاص به صنایع مولد که بالای ۷۰درصد شرکت‌های فعال در بازار سرمایه را تشکیل می‌دهند به‌دلیل اینکه دارای سیستم مالی و روند فعالیت سخت‌تر و پیچیده‌تری هستند. لذا هرگونه تصمیمی در کشور از طرف دولتمردان راجع به این صنایع مولد، باید بسیار محتاطانه و با رعایت ضوابط و زیرساخت‌ها گرفته شود؛ چراکه هرگونه خطا در تصمیمات هرچند کوچک، باعث صدمات بزرگ و سنگین و جبران‌ناپذیری به بخش مولد و صنعتی کشور خواهد شد و این یعنی ریسک بزرگ برای اقتصاد کشور و در پی آن، لطمه به جیب سهامداران این شرکت‌ها. به‌عنوان مثال بنده بارها در یادداشت‌ها و رسانه‌ها در راستای بررسی الزامات تحقق رشد تولید در صنایع درخصوص مبحث عدم توانایی تامین دارایی‌های ثابت به‌ویژه در بخش خط تولید به‌دلیل تحریم‌ها و گرانی‌ها اشاره کردم و در این‌باره بسیار ابراز نگرانی کردم، خب همان‌طور که دیدیم امسال صنعت معدنی درخصوص خطوط تولید فرسوده‌اش و ایجاد چالش جدی ابراز نگرانی کرد و نوسازی ماشین‌آلات فرسوده خط تولید صنایع کشور با هدف کیفیت‌بخشی محصولات تولیدی، رقابت با بازارهای جهانی، کاهش ضایعات و هدررفت انرژی، بازار مطمئن فروش و کاهش بیکاری با حمایت‌های دولتی و مشارکت واحدها را امری ضروری دانست.

نوسازی ماشین‌آلات واحدهای صنعتی باعث افزایش بهره‌وری می‌شود و از طرفی میزان کیفیت محصولات تولیدی و وضعیت بازار فروش و شرایط آمار بیکاری و میزان توان رقابت در بازار داخلی و خارجی بستگی به مدرنیزه بودن ماشین‌آلات خط تولید صنایع دارد و هر چه سریع‌تر باید برای این ماشین‌آلات، تجهیزات و قطعات مستهلک و فرسوده، به‌عنوان یک چالش جدی، تصمیمات اصولی و زودهنگام اتخاذ شود تا با راه‌اندازی طرح توسعه‌ها و بهبود خط تولید‌ها، رشد تولید باعث رشد حجم فروش‌ها شود و ما به بازدهی واقعی در صنایع و شرکت‌های مولد برسیم.

باید بدانیم تا عدم توسعه صنعتی در کشور به‌دلیل تداوم تحریم‌های بین‌المللی ادامه‌دار باشد، بازسازی و نوسازی صنایع هم دچار مشکل خواهد بود و ما امیدی به سودسازی حداکثری و واقعی صنایع نخواهیم داشت و این از طرفی منجر به افت کیفیت اقتصادی کشور می‌شود و از طرفی چون سهامداران از مجامع سود خوبی دریافت نمی‌کنند، سرمایه‌گذاری و نگاه بنیادی را به بازار سرمایه کمرنگ می‌بینند که این خود نیز خطرناک است.

وقتی نوسازی خطوط تولید جزو اولویت‌های سرمایه‌گذاری صنعتی در کشور نباشد، شرکت‌ها مجبورند به جای جایگزینی ماشین‌آلات مدرن، به دنبال قطعات جایگزین نو برای ماشین‌آلات فرسوده باشند و این فقط به افزایش بهای تمام‌شده شرکت‌ها و رشد هزینه‌ها می‌انجامد نه درآمدزایی، بنابراین برای صنایع به صرفه نیست و اعلام توقف تولید و خوابیدن طرح توسعه‌ها و بستن خطوط تولید می‌کنند که در راستای آن هزینه‌های بسیار گزاف ایجاد می‌شود.

حواسمان باشد، تورم، تحریم، نوسانات نرخ بهره، کسری بودجه، نوسانات دلار ‌چند نرخی بودن دلار و فاصله قیمتی دلار نیما با دلار آزاد و... موانعی هست که بر سر راه اکثریت صنایع فعال در بازار سرمایه وجود دارد و باید برای بهبود بازار سرمایه، چاره ای اندیشیده شود. رشد کامودیتی‌ها می‌تواند کمک جدی به صنایع کامودیتی‌محور صادراتی کند که باید مدیران و مسوولان از این فرصت در جهت منافع ‌‌و سود‌سازی صنایع و منافع سهامداران شرکت‌های این صنایع استفاده کنند.

سال۱۴۰۲ ما شاهد تصمیمات مخرب درخصوص همین صنایع مولد و مهم چون پالایشی، پتروشیمی، خودرو و... بودیم. بنابراین از منظر آخر، با توجه به تداوم مدیریت آقای عشقی، امسال بازار سرمایه نیاز به حمایت دولت و توجه سازمان بورس درخصوص بهبود یکسری زیرساخت‌ها دارد از جمله ایجاد بستر گسترده و تسهیل آموزش بازارهای مالی، شفافیت بیشتر صورت‌های مالی شرکت‌ها و کمک در جهت واقعی‌تر شدن آن، مبارزه جدی با فساد، دلالی و رانت‌خواری، ایجاد ضوابط در چهارچوب مشخص عادلانه برای نهاد ناظر، حقوقی و بازارگردان، ایجاد چارچوب مقرر برای رسانه‌های زرد و تذکر به کانال‌ها و گروه‌های فضای مجازی که بدون تخصص در جهت گمراه کردن سهامداران فعالیت می‌کنند و خیلی موارد دیگر.