حکمرانی نامرئی هوش مصنوعی

از طرفی شبکه جهانی وب شیوه مصرف اطلاعات را متحول کرده و هوش مصنوعی، شخصی‌سازی را به ارتفاعات جدیدی رسانده است. هر یک از ما یک پورتال جیبی به دنیای دیجیتال داریم. این دستگاه‌‌‌ها مانند آینه‌‌‌ای هستند که ترجیحات، خواسته‌‌‌ها و شخصیت‌‌‌ ما را منعکس می‌کنند. وقتی از یک وب‌سایت بازدید می‌کنید یا سوالی می‌پرسید، اطلاعاتی که دریافت می‌کنید دقیقا برای شما تنظیم می‌شود. این سطح از شخصی‌سازی نوعی تغییر اساسی در نحوه دسترسی و تعامل ما با اطلاعات است.

این سناریو را در نظر بگیرید: شما و دوست‌تان هر دو موضوع یکسانی را به صورت آنلاین جست‌وجو می‌‌‌کنید، اما نتایجی که دریافت می‌‌‌کنید بسیار متفاوت هستند. این پدیده قدرت الگوریتم‌‌‌های هوش مصنوعی را نشان می‌دهد که رفتار آنلاین و ترجیحات شما را تجزیه و تحلیل می‌کنند تا محتوای طراحی‌شده برای جلب توجه شما و هماهنگی با علایق شما را در اختیارتان قرار دهند. پیامدها عمیق هستند، زیرا این اطلاعات متناسب می‌تواند دیدگاه‌ها، باورها و انتخاب‌های ما را به روش‌های ظریف شکل داده و حکمرانی کند.

امروزه الگوریتم‌های هوش مصنوعی، متقاعدسازی را به یک علم دقیق تبدیل کرده‌اند؛ از فریب دادن شما برای خرید غلات خاص گرفته تا درگیر نگه‌داشتن‌تان با سرویس پخش مورد علاقه خود، الگوریتم‌ها در پشت صحنه برای تاثیرگذاری بر تصمیمات شما کار می‌کنند. به‌عنوان مثال، وقتی وارد پلتفرم تماشای آنلاین فیلم می‌شوید، توصیه‌هایی که دریافت می‌کنید تصادفی نیستند. آنها با دقت براساس سابقه مشاهده و تنظیمات برگزیده شما تنظیم شده‌اند. این الگوریتم‌‌‌ها به گونه‌‌‌ای طراحی شده‌‌‌اند که شما را درگیر نگه دارند و محتوایی را ارائه می‌دهند که با سلیقه و ترجیحات شما مطابقت داشته باشد، بنابراین تعاملتان را به حداکثر می‌‌‌رسانند. الگوریتم‌ها در همه‌جا هستند و به شکلی نامحسوس انتخاب‌ها و رفتارهای شما را شکل می‌دهند.

قابلیت‌‌‌های یادگیری ماشینی هوش مصنوعی فراتر از ابزارهای پیش‌بینی هستند. آنها دستوری هستند و فعالانه اعمال و نتایج ما را شکل می‌دهند. این الگوریتم‌‌‌ها به‌‌‌خوبی تنظیم شده‌‌‌اند تا ما را به دستگاه‌‌‌هایمان بچسبانند و اطلاعاتی را ارائه می‌دهند که لذت‌بخش هستند و باعث می‌شوند برای اطلاعات بیشتر برگردیم. خواه از طریق اعلان‌‌‌های رسانه‌‌‌های اجتماعی، فیدهای خبری سفارشی یا توصیه‌‌‌های شخصی‌‌‌شده محصول، الگوریتم‌‌‌های یادگیری ماشین طوری مهندسی شده‌‌‌اند که ما را وادار به ماندن می‌کنند. هرچه بیشتر درگیر باشیم، داده‌‌‌های بیشتری جمع‌‌‌آوری می‌کنند و توانایی آنها برای متقاعد کردن و غوطه‌‌‌ور نگه‌داشتن ما در دنیای دیجیتال بیشتر می‌شود.

شاید چشمگیرترین پیشرفت در هوش مصنوعی توانایی آن در تعامل با ما به زبان طبیعی باشد. اکنون می‌توانیم با دستگاه‌های خود مکالمه کنیم. برخورد علم متقاعدسازی و فناوری پیام‌‌‌رسانی شخصی‌‌‌سازی‌شده با سرعت بی‌‌‌سابقه‌‌‌ای رخ می‌دهد. نتیجه یک چشم‌‌‌انداز است که در آن هوش مصنوعی بر انتخاب‌‌‌ها، رفتارها و حتی باورهای ما تاثیر می‌‌‌گذارد. در حالی که این پیشرفت‌ها جذاب و راحت هستند، ملاحظات اخلاقی قابل‌توجهی نیز دارند.

همان‌طور که هوش مصنوعی در حال تکامل است، این احتمال وجود دارد که مردم برای پاسخ به سوالات عمیقی که بر زندگی انسان‌ها تاثیر می‌گذارد به این فناوری روی بیاورند. آیا باید به هوش مصنوعی اعتماد کنیم تا ما را در مسائل معنوی، اخلاقی و اخلاقی راهنمایی کند؟ تشخیص این نکته ضروری است که هوش مصنوعی اگرچه قدرتمند است، اما خطاناپذیر نیست. این بیشتر شبیه یک طوطی است تا یک نابغه که بازتاب امیال و تعصبات ماست.

در تلاشمان برای استفاده از مزایای هوش مصنوعی، باید از پتانسیل حکمرانی نامرئی آن برای دستکاری و شکل دادن به افکار و اعمالمان نیز مراقبت کنیم. باید مراقب این نیروی نامرئی موجود باشیم، مرزهای بین فناوری و بشریت را بشناسیم و در مورد اینکه چه زمانی و چگونه برای راهنمایی به هوش مصنوعی تکیه ‌کنیم، انتخاب‌های آگاهانه‌ای داشته باشیم. فناوری هوش‌مصنوعی نیروی منفعلی نیست، بلکه نیرویی پویا و در حال تکامل است که به حکمرانی نامرئی و شکل‌دهی جهان ما ادامه خواهد داد. با درک روندهای هوش مصنوعی در زندگی‌‌‌مان، می‌‌‌توانیم فعالانه در شکل‌‌‌دهی آینده‌‌‌ای که در آن هوش مصنوعی بهترین منافع بشریت را تامین می‌کند، مشارکت کنیم.