کاهش بیکاری با خروج از بازار کار

نلسون دی شوارتز گزارشگر نیویورک تایمز سه میلیون شغل از دست رفته و شمار زیادی از مردم امید به پیدا کردن شغل را از دست داده‌اند. روز جمعه وزارت کار آمریکا اعلام کرد که نرخ کلی بیکاری در ماه آگوست با کاهشی اندک به ۱/۶ درصد رسیده، اما این بهبود عمدتا نتیجه خروج آمریکایی‌ها از نیروی کار و نه نتیجه کار پیدا کردن بوده است. این وضعیت به توضیح این واقعیت کمک می‌کند که چرا این همه آمریکایی درباره احیای اقتصادی‌تردید دارند. آنچه بر این نارضایتی می‌افزاید، سرعت ایجاد مشاغل است که در ماه آگوست کاهش پیدا کرده است. کارآفرینان در این ماه ۱۴۲ هزار مورد شغلی را به فهرست حقوق‌بگیران خود افزوده‌اند که کمترین مقدار از ابتدای سال جاری است. همچنین این نخستین‌بار در ۶ ماه گذشته است که میزان اشتغال‌زایی بخش غیرکشاورزی آمریکا کمتر از ۲۰۰ هزار مورد بوده است. کمرنگ کردن اهمیت یک ماه آمار ضعیف اقتصادی وسوسه‌کننده است. تارا سینکلر، اقتصاددان Indeed.com که یکی از بزرگ‌ترین سایت‌های استخدامی آمریکا است می‌گوید با استراحت‌های تابستانه میلیون‌ها نفر، جمعیت کوچک‌تری از آمریکایی‌ها به مسوولان آمار اطلاعات ارائه می‌دهند. همچنین اقتصاددانان «بانک آمریکا» متذکر می‌شوند که رشد حقوق بگیران در ماه آگوست در ۱۲ سال از ۱۵ سال گذشته با بازبینی روبه‌رو بوده و نباید به گزارش روز جمعه واکنش بیش از اندازه‌ای نشان داد، اما افت نرخ مشارکت در بازار کار نمی‌تواند به عنوان انحرافی استثنایی دیده شود. این نرخ ماه گذشته به ۸/۶۲ درصد افت کرده که پایین‌ترین نرخ از دهه ۱۹۷۰ است.

گرچه کاهش شدید نسبت آمریکایی‌های حاضر در نیروی کار اغلب به بازنشستگی افراد عائله مند مربوط می‌شود، اکنون کارمندان ۲۵ تا ۵۴ ساله هم در حال‌ ترک کار هستند. تنها حدود ۸۱ درصد این گروه در ماه گذشته در نیروی کار بوده اند، این میزان در اوایل سال ۲۰۰۷ ۴/۸۳ درصد بوده و این به معنای از دست رفتن حدود ۳ میلیون شغل است. دین ماکی، اقتصاددان ارشد بارکلیز می‌گوید: «ساختار اقتصاد ایالات متحده تغییر کرده است. برخی افراد وقتی وضعیت بازار کار بد بوده بازار را‌ ترک کرده‌اند و معلوم نیست که چه تعداد از آنان بازخواهند گشت.» یک چالش دیگر برای بیشتر آمریکایی‌های شاغل، رشد بسیار کم حداقل حقوق از زمان آغاز احیای اقتصادی است. درآمد میانگین به ازای هر ساعت کار درماه آگوست ۲/۰ درصد افزایش داشته، در حالی که هفته کاری به طور میانگین ۵/۳۴ ساعت دست نخورده مانده است.

سیاست‌گذاران فدرال رزرو پیگیر بهبود سطح بیکاری و به همان اندازه نرخ مشارکت و رشد حداقل حقوق بوده‌اند تا بتوانند زمان مناسب برای افزایش نرخ‌های سود کوتاه‌مدت را بیابند. در حالی که در هفته گذشته چندین گزارش مثبت اقتصادی منتشر شده است، تعداد مشاغل ماه آگوست احتمالا فشار روی فدرال رزرو برای افزایش زودتر از انتظار نرخ‌های سود را کاهش خواهد داد، اما درهرحال در حوزه اقتصاد و همچنین حوزه اخبار مربوط به فدرال رزرو، منازعه شدیدی بر سر افت مشارکت وجود داشته است. برخی به عوامل دوره‌ای مانند مسن شدن جمعیت اشاره می‌کنند. دیگران وزن بیشتری به نیروهای ساختاری از قبیل جایگزینی مشاغل با فناوری‌های جدید و فقدان مهارت‌هایی که بیکاران درازمدت را از یافتن شغل بازمی دارد، می‌دهند.

از دست رفتن مشاغل از نظر سیاسی هم تبدیل به موضوع داغی شده است. محافظه‌کاران استدلال می‌کنند که گسترش مزایای بیکاری و بیمه پزشکی اوباما (اوباماکر) باعث شده مردمِ قادر به کار، کار نکردن را انتخاب کنند. اما لیبرال‌ها ریاضت مالی و اقتصاد ضعیف را مورد سرزنش قرار می‌دهند. این منازعات گوناگون ارزشمند هستند، ولی همه وقایع را به حساب نمی‌آورند. به قول لارنس اف کاتز، استاد اقتصاد دانشگاه هاروارد یک مثال نادیده گرفتن وقایع این است که بازنشستگی افراد عائله‌مند و دیگر نمودارهای دموگرافیک توضیح نمی‌دهند که چرا شاغلان بین ۲۵ تا ۵۴ سال در حال‌ترک بازار هستند.

افزایش شمار آمریکایی‌هایی که از مزایای از کار افتادگی بیمه اجتماعی استفاده می‌کنند به‌عنوان یک عامل عمده از بین رفتن شاغلان عنوان شده است، اما آقای کاتز می‌گوید که این عامل مسوول بخش کوچکی از بیکاری است. این مزایا به ندرت پولی برابر با یک شغل تمام وقت فراهم می‌کنند. «شما با مزایای بیکاری پادشاهی نمی‌کنید.» در میان افراد ۲۵ تا ۵۴ ساله، مردان جوان‌تر به طور خاص از کار دست کشیده‌اند. نرخ مشارکت برای این گروه تا ۸/۸۸ درصد پایین آمده، نرخی که در سال ۲۰۰۷، ۹۳ درصد بود. به علاوه، در روندی که از زمان رکود بزرگ سابقه ندارد، زنان بین سنین ۴۵ تا ۵۴ سال نیز شروع به‌ترک بازار کار کرده‌اند، مساله‌ای که الگویی چنددهه‌ای را معکوس کرده است. اینها مسائلی هستند که پاسخ به آنها حیاتی است. نیافتن پاسخ هراس از بیماری اقتصادی را جدی‌تر خواهد کرد. به قول رابرت فانک، مدیر اجرایی ارشد «اکسپرس ایمپلویمنت پروفشنالز» از شرکت‌های عمده کاریابی «بازگرداندن مردم به نیروی کار آسان نیست.»