ورود سهامداران کم تجربه

نویسنده:

متیو بلویدره

ساختار بورس چین به شکلی است که هراس سرمایه‌گذاران حقیقی به راحتی سبب سقوط شاخص می‌شود. بخش اعظم سهامداران چین اشخاصی هستند که سواد سرمایه‌گذاری ندارند و طی ماه‌های اخیر صرفا بر مبنای جو مثبت حاکم بر بازار و پیش‌بینی سود بالا وارد بازار شدند و با کوچک‌ترین نشانه‌های خطر به سرعت از بازار خارج شدند و زمینه کاهش شدید قیمت سهام و افول شاخص را فراهم کردند.

از آنجا که چین دومین اقتصاد بزرگ جهان است و تحولات آن بر اقتصاد جهان و بازارهای مالی بزرگ تاثیری اجتناب‌ناپذیر دارد، دولت چین و مقامات بورس این کشور برای جلوگیری از تکرار حوادث چند هفته اخیر باید تدابیری اتخاذ کنند.

از اواسط ماه گذشته میلادی که کاهش شاخص بورس چین آغاز شد زنگ خطر برای شرکت‌های بزرگ و کوچک جهان که صادرکننده انواع کالاها به‌ویژه مواد خام به این کشور هستند به صدا درآمد. همچنین سرمایه‌گذاران در بازارهای دور و نزدیک احساس کردند باید به شکلی از دارایی‌های خود در برابر خطرات حاصل از ترکیدن حباب بورس چین محافظت کنند.

نکته نخست این است که مقامات بورس چین باید در مسیر افزایش سواد سرمایه‌گذاری فعالان بورس این کشور حرکت کنند در غیر این‌صورت تنها هنگامی که شاخص رو به رشد است سرمایه‌گذاران در بازار باقی می‌مانند.

نکته دوم ضرورت زمان‌بندی صحیح عرضه‌های اولیه در بورس است. یکی از عوامل سقوط شاخص بورس چین، افزایش شدید موارد عرضه اولیه شرکت‌ها در هفته‌های منتهی به سقوط شاخص بود. عرضه اولیه سهام به معنی فروش سهام شرکت‌های خصوصی است که برای نخستین بار در بازار سهام عرضه می‌شود. عرضه اولیه سهام باعث می‌شود بخشی از پول سرمایه‌گذاران به جای خرید سهام موجود، برای خرید سهام جدید به کار رود و به این ترتیب، تقاضای موثر برای سهام موجود را کاهش دهد درحالی‌که عرضه کل سهام در بازار افزایش یافته است. این وضعیت نیز کاهش قیمت‌ها را در پی دارد.

چین یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهایی بوده که پس از بحران مالی به بهبود اقتصاد جهانی کمک کرده است. بنابراین افول پیوسته بازار سهام این کشور سرمایه‌گذاران را می‌ترساند. به هر حال، کند شدن رشد دوباره شاخص، چندان خطرناک نیست. اقتصاد چین هنوز رشدی ۷ درصدی دارد که میزانی بالا محسوب می‌شود. بنابراین سرمایه‌گذاران نباید واکنشی شدید و یا حاکی از ترس نشان بدهند.

دولت چین از یک هفته پیش برای متوقف کردن روند سریع کاهش بهای سهام در بورس آن کشور تدابیری اتخاذ و اعلام کرده که میزان عرضه اولیه سهام را محدود می‌کند تا از این طریق مانع از افزایش عرضه سهام در بازار و کاهش تقاضا برای سهام موجود شوند.

بدین‌ترتیب‌‌آموزش سرمایه‌گذاران، اعمال ‌سختگیرانه ‌مقررات سهامداری و نظارت فراگیر بر عملکرد کارگزاری‌های بورس در کنار مدیریت عرضه‌های اولیه سه اقدام مهم است که باید انجام شود.

البته توجه به شرایط اقتصاد جهان و تلاش برای تقویت مصرف داخلی و رفع نقاط ضعف اقتصاد عوامل دیگر استحکام بازارهای مالی هستند. در نهایت باید به این نکته اشاره شود که رشد شاخص بورس در روزهای اخیر نباید سبب شود دولتمردان چین احساس رضایت کنند و تصور کنند مشکلات حل شده است. اگر چه برخی ویژگی‌های بورس چین امیدبخش است اما عواملی مانند غلبه سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت و وحشت‌زدگی سریع سرمایه‌گذاران سبب آسیب‌پذیر شدن این بازار شده است.