مزیت‌های بیمه‌های عمر برای خانواده ها

عبدالرسول عطایی مدیرعامل بیمه کوثر باوجود بیش از ۷۵ سال بیمه‌گری در ایران متاسفانه بیمه‌های عمر کماکان مغفول مانده است. بررسی شاخص‌های بیمه کشور و مقایسه آن با شاخص‌های بین‌المللی نیز نشان می‌دهد تا نقطه مطلوب فاصله زیادی هست. توسعه ملی بدون بهبود شاخص‌های مرتبط با امنیت اجتماعی و اقتصادی نیروی انسانی میسر نیست و بیمه‌های زندگی از تاثیرگذارترین شاخص‌ها برای تحقق این امراست. تجربه سال‌ها بیمه‌گری در دنیا نشان داده است که اغلب بیمه‌های عمر مانند بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری، آینده فرد و خانواده را تضمین می‌کند و منبع درآمدی برای آینده بیمه شده به‌شمار می‌رود، از طرفی رقابت ناسالم در این حوزه کمتر به چشم می‌خورد؛ بنابراین صنعت بیمه باید نفوذ و کسب سهم هر چه بیشتر در بیمه‌های عمر و زندگی را در اولویت برنامه‌هایش قرار دهد. متاسفانه اغلب افراد بیمه‌های عمر را با سرمایه‌گذاری در بانک مقایسه کرده و به این نتیجه می‌رسند که خرید بیمه عمر مقرون به صرفه نیست، این در حالی است که شرایط این دو به هیچ وجه قابل مقایسه نیست.

در بیمه‌نامه‌های عمر افراد به‌صورت ماهانه یا سالانه مبالغ حق بیمه را پرداخت می‌کنند در صورتی که در سپرده‌های سرمایه‌گذاری بانک، باید به‌صورت یکجا مبالغ را واریز و سود خود را به‌صورت خرد طی هرماه دریافت کرد.

سپرده‌های سرمایه‌گذاری قابل مقایسه با مزایای بیمه‌های عمر و سرمایه‌گذاری نیست. به‌عنوان مثال بهره‌مندی از کمک هزینه‌های ازدواج، مسکن، تحصیل فرزندان و وام‌های اضطراری در طول زندگی برای دارندگان بیمه‌های عمر کمک بزرگی خواهد بود. با توجه به آزادسازی تعرفه‌های صنعت بیمه، بیمه مرکزی دست بیمه‌گران را در ارائه نرخ حق بیمه باز گذاشته است و به این ترتیب در بخش بیمه‌های عمر افراد می‌توانند براساس توانمندی مالی خود نرخ مناسب را انتخاب کنند و از مزایای این نوع بیمه‌نامه بهره‌مند شوند.

متاسفانه جایگاه و ارزش بیمه‌های زندگی برای مردم و برخی مسوولان هنوز شناخته نشده است. تاثیرات اقتصادی که بیمه‌های زندگی می‌تواند در جذب و هدایت نقدینگی برای سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت، کنترل تورم و حفظ ارزش پول ملی داشته باشد هنوز نادیده گرفته می‌شود، درحالی که تحکیم اقتصاد خانواده ایرانی با بیمه‌های زندگی میسر است.

بهترین راهکار توسعه بیمه‌های عمر در کشور شاید‌ این باشد که نهادهای نظارتی صنعت بیمه همچون بیمه مرکزی، سندیکای بیمه‌گران و همچنین پژوهشکده بیمه تمام تلاش خود را به‌کار گیرند که هر یک از اعضای جامعه با کسب آموزش از دوران طفولیت و از همان زمان کودکی و در مقطع ابتدایی در کنار تمامی دروسی که به‌عنوان نیاز حیاتی برای ورود به جامعه می‌آموزد، نسبت به آموزش ماهیت بیمه و ضرورت به‌کارگیری آن در تمامی مراحل زندگی اهتمام ورزد و از طرفی بیمه مرکزی می‌تواند با تبلیغات گسترده در رسانه‌های گروهی، خطرات عدم استفاده از پوشش‌های کامل بیمه‌ای را برای تمامی‌اقشار جامعه گوشزد کرده و نسبت به ارتقای فرهنگ بیمه‌ای جامعه اقدامات لازم را صورت دهد؛ در این سوی بازار هم باید شرکت‌های بیمه‌ای به‌خصوص در زمینه اعلام نرخ و الزامات اخلاقی، فرهنگی و آموزشی مربوط به جذب نمایندگان حقیقی و حقوقی این صنعت نسبت به ارتقای سطح کیفی شبکه فروش و همچنین کل صنعت بیمه اقدام و فضایی آکنده از اطمینان و امنیت را نسبت به صنعت بیمه در اقشار جامعه ایجاد کند.