گروه بنگاه‌ها- ملیحه ابراهیمی: صنعت پتروشیمی در ۱۰ سال گذشته در ایران شاهد رشد و توسعه چشمگیری بوده است؛ رشد وتوسعه‌ای که در صورت نبود تحریم‌ها می‌توانست به جهشی بزرگ در منطقه ختم شود. با این وجود فعالان این صنعت این روزها با چالش‌های مهمی همچون نرخ خوراک، کاهش قیمت نفت و نبود اشتیاق برای سرمایه‌گذاری‌های جدید مواجهند؛ نگرانی‌هایی که سرمایه‌گذاران احتمالی در این صنعت را نیز کمی مردد کرده است.

به نظر می‌رسد چالش تعیین نرخ خوراک که در چند سال گذشته در کشور ادامه داشته و هنوز رفع نشده است، درصورت مرتفع شدن، گام موثری در مسیر توسعه این صنعت خواهد بود و نه تنها جریان امید را به بنگاه‌های فعال در این بخش تزریق می‌کند بلکه موجب ایجاد جذابیت بیشتر برای سرمایه‌گذاران این بخش خواهد شد. بنگاه‌های اقتصادی فعال در این صنعت نه تنها به دنبال تعیین نرخی مشخص و قابل محاسبه و اتکا برای خوراک هستند، بلکه معتقدند حتما باید میزان خوراک پتروشیمی‌ها و مدت زمان نرخ خوراک نیز تعیین شود. به این معنا که به عنوان مثال یک مجتمع پتروشیمی بداند در یک دوره ۱۰ ساله چه مقدار خوراک و با چه نرخی می‌تواند دریافت کند.

از سوی دیگر، کاهش قیمت نفت در یک سال اخیر، فضای ناامیدی را برای بخشی از فعالان این حوزه به وجود آورده است؛ اما به نظر می‌رسد مسوولان و دولتمردان باید کاهش قیمت نفت را از یک تهدید به یک فرصت بدل کرده و با توانمندسازی و ایجاد فضای رشد و توسعه برای صنعت پتروشیمی، فرصت مناسبی را برای کشور مهیا کنند. به اعتقاد بسیاری از فعالان عرصه اقتصادی، ایران می‌تواند با سرمایه‌گذاری در بخش پتروشیمی در مدت کوتاهی از خام فروشی نفت و فشارهای سیاسی ناشی از آن نجات یافته و به کشوری صنعتی دراین حوزه بدل شود. ایجاد فضای جذاب برای سرمایه‌گذاران این حوزه، ایجاد مشوق‌های جدید و تشویق سرمایه‌گذاران فعلی در صنعت پتروشیمی نیز می‌تواند پیام امیدبخشی برای فعالان این حوزه باشد.