گروه بازار پول:‌ دومین هفته رشد ارزش دلار ایالات‌متحده، دومین هفته ماه مه را نیز برای فلز زرد تبدیل به هفته دشواری کرد. اونس که در نخستین هفته ماه پنجم میلادی ۳/ ۰ درصد از ارزش خود را از دست داده بود، در ۵ روز کاری گذشته نیز عمدتا رو به افت داشت. اونس طلا در هفته گذشته بیشتر در کانال‌های ۱۲۶۰ و ۱۲۷۰ دلار نوسان کرد تا تضعیف آن از قیمت ۱۲۸۸ دلاری ابتدای هفته نمایان باشد. اونس که روز چهارشنبه با ۱۲ دلار جهش به بهای ۱۲۷۷ دلار رسیده بود، روز پنج‌شنبه با ۱۳ دلار سقوط به بهای ۱۲۶۳ دلار رسید تا روز جمعه نیز با قیمت ۱۲۶۹ دلار آغاز شود. قیمتی که تا ساعت ۸ عصر جمعه به وقت تهران برای اونس طلا ثبت شد، ۱۲۷۰ دلار بود، گرچه هم اکنون که شما این گزارش را می‌خوانید ممکن است قیمت متفاوتی به‌عنوان قیمت نهایی هفته رقم خورده باشد. اگر قیمت‌ها تا پایان فعالیت بازارها در روز جمعه در نزدیکی ابتدای محدوده ۱۲۷۰ دلار مانده باشد، هفته دوم مه، بدترین هفته طلا از ماه مارس می‌شود.

چهارشنبه 12 دلاری

جهش روز چهارشنبه اونس نیز مانند بسیاری از روزهای کاری قبل از آن مربوط به عوامل خارجی بود. تضعیف شاخص دلار و رشد بهای نفت خام در این روز به رشد طلا کمک کردند تا به نوشته پایگاه اینترنتی کیتکو، افزایشی‌های بازار در روز کاری سوم هفته، بر بازار غالب بمانند. کیتکو در گزارش جمع‌بندی روز چهارشنبه نوشت که این روز،‌ روزی بدون رویدادهای خاص بود تا بازار آرام‌تر باشد. چهارشنبه بازارهای دارایی با عقب‌نشینی اصلاحی نسبت به روزهای قبل تضعیف شدند. افت شاخص دلار نه فقط به طلا، ‌بلکه به کل بازار کالاهای خام کمک کرد.

پنج‌شنبه 13 دلاری

جالب اینجا است که سقوط پنج‌شنبه نیز ناشی از عوامل خارجی بود و جالب‌تر اینکه با وجود این افت قابل توجه، افزایشی‌های بازار باز هم مزیت فنی خود را حفظ کردند. در این روز داده‌های بد از میزان مطالبات بیمه بیکاری آمریکا، طلا را رشد داد، اما رشد شاخص دلار و افت بهای نفت خام، فلز زرد را تضعیف کردند. اتفاق جالب دیگر پنج‌شنبه همین بود که شاخص دلار در حالی رشد کرد که داده‌های مطالبات بیکاری باید پول آمریکا را تضعیف می‌کرد. ارزش دلار آمریکا شب پنج‌شنبه پس از آن با افزایش مواجه شد که اریک روزن گرین، رئیس فدرال رزرو بوستون گفت که کمیته بازار آزاد فدرال رزرو می‌تواند نرخ بهره را افزایش دهد اگر آمارهای اقتصادی نشان‌دهنده بهبود اوضاع بازار کار و چشم‌انداز نرخ تورم در سه ماه دوم امسال باشد. بازارهای سهام جهان در این روز هم عمدتا تضعیف شدند، اما نتوانستند کمکی به فلز زرد بکنند. خبر مهم دیگر در چهارمین روز کاری هفته این بود که «بانک انگلستان» نرخ‌های بهره خود را دست‌نخورده نگه داشت. البته این انتظار می‌رفت. پنج‌شنبه بانک انگلستان در بیانیه‌ای گفت که اگر بریتانیا اتحادیه اروپا را ترک کند، چشم‌انداز رشد اقتصادی این کشور به شدت آسیب می‌بیند.

جمعه در محدوده 1270

پس از نوسان‌های شدید ۴ روز اول هفته، اونس روز جمعه را در یک قدمی مرز ۱۲۷۰ دلار آغاز کرد و باوجود نوسان‌های کمتر تا ساعت ۵ بعداز ظهر، پس از انتشار آمار خرده‌فروشی آمریکا تحت فشار قرار گرفت. صبح جمعه همزمان با ادامه رشد شاخص دلار، بهای نفت خام رو به ضعف داشت تا هر دو عامل خارجی به ضرر طلا عمل کنند. از سوی دیگر، ‌صبح جمعه شاخص‌های بورس رو به افت داشتند تا خلاف عوامل خارجی تاثیرگذاری کنند. مهم‌ترین داده اقتصادی روز جمعه، میزان خرده فروشی آمریکا (به‌جز خودرو) در ماه آوریل بود که ساعت ۵ عصر جمعه منتشر شد. این داده، بهتر از انتظار بود و روند طلا را تحت تاثیر قرار داد. قیمتی که روز گذشته تا زمان نوشته شدن این گزارش ثبت شد، ۱۲۷۰ دلار بود، اما رقم نهایی اونس در هفته دوم ماه مه را می‌توانید در گزارش بعدی «دنیای اقتصاد» بخوانید، گزارشی که رویدادهای مهم و روند هفته کاری گذشته را مرور خواهد کرد. در هر حال هفته دوم ماه مه نیز ثابت کرد که اونس طلا به شدت به نوسان‌های دلار وابسته است. در مقطعی از ماه‌های گذشته همبستگی دلار و طلا کاهش یافته بود،‌ اما این روزها معامله‌گران طلا دوباره بیش از هر عاملی به روند شاخص دلار چشم دارند.