رشد 4/ 7 درصدی 6 ماهه

دنیای اقتصاد: بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران رشد اقتصادی ۶ ماه نخست سال ۱۳۹۵ را ۴/ ۷ درصد اعلام کرد. بر اساس اعلام این نهاد، بر پایه آمار و اطلاعات واصله از مراجع آماری ذی‌ربط، تولید ناخالص داخلی به قیمت پایه و به قیمت‌های ثابت (۱۰۰=۱۳۸۳)، در ۶ ماه اول سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال گذشته، معادل ۴/ ۷ درصد رشد داشته است. طبق این خبر جزئیاتی از این آمار و تاثیر بخش‌های مختلف منتشر نشده اما بانک مرکزی وعده داده است که گزارش مشروحی در آینده در‌این‌باره اطلاع‌رسانی کند. این آمار در حالی منتشر شده است که اطلاعاتی از فصول مشابه سال گذشته، به‌طور رسمی در دسترس نیست اما گمانه‌زنی‌ها حاکی از این است که نرخ رشد در دو فصل مشابه سال قبل منفی بوده است. همچنین طبق گفته ولی‌الله سیف، رئیس کل بانک مرکزی رشد اقتصادی در فصل بهار ۴/ ۵ درصد بوده است. پیش از این نیز کارشناسان پیش‌بینی کرده بودند که اثر برجام بر اقتصاد ایران می‌تواند موجب بهبود ظرفیت‌های خالی ناشی از تحریم‌ها شود.

عوامل موثر بر رشد

بانک مرکزی در این خبر به این نکته اشاره کرده است که رشد ارزش افزوده گروه نفت در کنار سایر گروه‌های اقتصادی، در فصل دوم سال‌جاری نسبت به فصل اول، رشد اقتصادی ۴/ ۷ درصدی را در ۶ ماه نخست سال رقم زده‌اند. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز در گزارشی به اثر گروه‌های مختلف بر رشد اقتصادی سال‌جاری پرداخته است.در گزارش مرکز پژوهش‌ها از چند عامل به‌عنوان موتور رشد اقتصادی سال ۱۳۹۵ یاد شده است. این عوامل عبارتند از: ۱- اجرایی شدن برجام، ۲- امکانپذیری افزایش صادرات نفت، ۳- کاهش هزینه‌های مبادله(شامل نقل و انتقالات پولی و...)، ۴- امکان‌پذیری گسترش ارتباطات با اقتصاد بین‌الملل و ۵- امکان‌پذیری حضور سرمایه‌گذاران خارجی در اقتصاد ایران.در گزارش مذکور رشد ارزش افزوده بخش کشاورزی در سال ۹۵،معادل ۵/ ۳ درصد پیش‌بینی شده که نسبت به سال ۹۴ (۷/ ۵ درصد) با افت روبه‌رو است. داده‌های مرکز پژوهش‌ها حاکی از این است که بیشترین تاثیر بر رشد اقتصادی سال ۹۵ مربوط به بخش نفت است. رشد ارزش افزوده بخش نفت ۶/ ۳۸ درصد پیش‌بینی شده است. همچنین سهم بخش نفت در رشد اقتصادی بیش از ۵۰ درصد است.طبق گزارش مرکز پژوهش‌ها، رشد سال ۹۵ در بخش صنعت ۴/ ۱ درصد در نظر گرفته شده است. در بخش صنعت، بیشترین رشد مربوط به محصولات پتروشیمی است که رشد ۸/ ۷ درصدی برای آن پیش‌بینی شده است. در بخش ساختمان نیز مرکز پژوهش‌ها از کند شدن شیب روند کاهشی ارزش افزوده آن خبر داده است. رشد ارزش افزوده بخش ساختمان در سال ۹۴، منفی۷/ ۱۶ درصد بود، اما این رقم در سال‌جاری، منفی۸/ ۹ پیش‌بینی شده است. پیش‌بینی مرکز پژوهش‌های مجلس از ارزش افزوده بخش خدمات رشد ۶/ ۴ درصدی را نشان می‌دهد. این رشد در مقایسه با سال گذشته که ۴/ ۰ درصد بود، قابل‌ملاحظه است.

رشد 4/ 7 درصدی و یک ملاحظه

پیش‌بینی مرکز پژوهش‌ها و همچنین شواهد موجود بر این مساله دلالت می‌کنند که بیشترین نقش در رشد اقتصادی ۴/ ۷ درصدی را بازگشایی‌های حاصل از برجام بازی می‌کند. به گفته کارشناسان این رشد به واسطه ظرفیت‌های خالی ناشی از اتفاقات گذشته و دوران تحریم‌ها است.گفته‌های معاون اقتصادی بانک مرکزی نیز این تحلیل را تایید می‌کند. پیمان قربانی در گفت‌وگو با «ایرنا» از بخش نفت به‌عنوان پیشران رشد اقتصادی یاد کرد و ادامه داد: خوشبختانه در فصل دوم امسال در بخش غیرنفتی اقتصاد نیز شاهد روند رو به رشد نسبت به بهار بودیم. قربانی افزود: رشد اقتصادی در بخش‌هایی همچون کشاورزی، خدمات و صنعت در تابستان نسبت به فصل اول روند بهتری داشت که می‌توان از آن به‌عنوان خروج اقتصاد کشور از رکود یاد کرد.صاحب‌نظران معتقدند اقتصاد ایران برای رسیدن به رشد بیشتر نیاز به تولید ظرفیت‌های جدید دارد که این مهم جز با اصلاح و بازسازی ساختارهای اقتصاد کشور حاصل نمی‌شود.