گروه بنگاه‌ها: مدیرعامل موسسه اعتباری ملل گفت: پیش از برجام با بانک یک کشور اروپایی مذاکراتی برای تبادل سهام موسسه ملل انجام شد که اخیرا این مذاکرات با تحولات مثبتی همراه شده است. جوادی افزود: در این مذاکرات خواهان دریافت ۵۱ درصد سهام بانک اروپایی و واگذاری حداکثر ۳۰ درصد سهام موسسه ملل هستیم.وی با اشاره به اینکه امکان حضور سرمایه‌گذاران در مالکیت حداکثر ۴۰ درصد بانک‌ها و موسسات مالی وجود دارد، تحقق این هدف را نیمه دوم سال آینده اعلام کرد که در این صورت می‌تواند اولین موسسه مالی ایرانی باشد که سهام آن با یک بانک خارجی تبادل می‌شود.

وی در نشستی با تاکید بر اینکه از روز یکشنبه گذشته، نماد موسسه اعتباری ملل در بازار دوم معاملات فرابورس بازگشایی شد، گفت: مانده سپرده‌های موسسه اعتباری ملل ۱۱۰ هزار میلیارد ریال و مانده مصارف و سرمایه‌گذاری موسسه ۷۸ هزار میلیارد ریال است. وی افزود: نسبت مصارف به منابع ۷۸ درصد است.جوادی در پاسخ به سوالی مبنی‌بر نسبت کفایت سرمایه، بهای تمام شده پول، میزان مطالبات و تسهیلات و سپرده، پیش‌بینی سود هر سهم، نرخ سود و وجه تمایز ملل با سایر موسسات مالی، توضیح داد: نسبت کفایت سرمایه قبل از افزایش سرمایه از ۵۵۰ به ۶۰۶ میلیارد تومان، حدود ۸/ ۷ درصد بود که بعد از افزایش سرمایه به ۹ درصد رسیده و معقول است.

جوادی سود هر سهم سال مالی جاری را ۲۰۳ ریال با پوشش ۳۰درصدی در عملکرد ۹ ماهه اعلام کرد و گفت: به‌دلیل ماهیت فعالیت موسسات و بانک‌ها، تحقق عمده سودآوری در ماه‌های پایانی سال است؛ بنابراین سود پیش‌بینی شده سال مالی اسفند ۹۵ قطعا محقق خواهد شد.

وی گفت: قیمت تمام شده پول با در نظر گرفتن هزینه‌ها، ۵/ ۲۲درصد است. علت اصلی بالا بودن آن لزوم ایفای تعهدات قبلی به مشتریان است. در این میان هرچند ممکن است انحراف‌های جزئی وجود داشته باشد، اما این موسسه نرخ سود مصوب را رعایت می‌کند.

جوادی درباره ترکیب دارایی‌ها و سرمایه‌گذاری‌ها هم گفت: عمده سرمایه‌گذاری‌ها شامل حوزه‌هایی چون بهداشت و درمان، معادن و فولاد، سه کارخانه تولیدی، شراکت با پروژه‌های شهرداری‌های اصفهان، کرمان، دزفول و...، مالکیت شرکت‌هایی چون کارگزاری بورس، لیزینگ، گروه مالی و... است. بنابراین ۶۵ درصد درآمدهای موسسه از محل عملیات و ۳۵ درصد دیگر از محل سرمایه‌گذاری است.