روزنامه «دنیای ‌اقتصاد» روز چهارشنبه ۱۰ خردادماه دوره آموزشی، کاربردی با عنوان «ضمانت‌نامه‌های بانکی بین‌المللی و مقررات حاکم برآنها» (ریالی و ارزی) را برگزار می‌کند.مدیریت ریسک مبادلات اقتصادی یکی از ابعاد کلیدی تجارت داخلی و بین‌المللی محسوب می‌شود. ضمانت‌نامه‌های مستقل بانکی مهم‌ترین ابزار پوشش ریسک‌های تعهدی تلقی می‌شوند. پرداخت وجه ضمانت‌نامه‌های بانکی برخلاف شکل کلاسیک ضمانت‌نامه مشروط به اثبات تخلف متعهد نیست و این امر موجب محبوبیت این ابزار برای پوشش ریسک‌های تعهدی شده است.

ریسک تمام تعهدات پرداختنی و غیرپرداختنی را می‌توان با ضمانت‌نامه به ضامن منتقل کرد. ضمانت‌نامه‌های بانکی مانند سایر ابزارها ماهیتی منعطف دارند و با افزایش مهارت طرفین ضمانت‌نامه می‌توان کاربردهای آن را در سطوح متفاوتی گسترش داد. متن، نوع و روش صدور ضمانت‌نامه سه مصداق مهم از پتانسیل‌های این ابزار تلقی می‌شوند. دوره آموزشی ضمانت‌نامه‌های بانکی با هدف افزایش مهارت تخصصی بانکداران و فعالان اقتصادی توسط مرکز آموزش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» برگزار می‌شود. در این دوره ضمن تبیین ماهیت مستقل ضمانت‌نامه و تفاوت آن با ضمانت‌نامه تبعی روش‌های صدور ضمانت‌نامه تدریس شده و در ادامه روش تشخیص ضمانت‌نامه تعهد پرداخت از سایر ضمانت‌نامه‌ها معرفی می‌شود.

دوره مذکور به هر دو ضمانت‌نامه ریالی و ارزی اختصاص داشته و تفاوت‌های اجرایی دو ضمانت‌نامه اخیر برای مخاطبان تشریح می‌شود. یکی از سودمندترین روش‌ها برای کاهش ریسک طرفین ضمانت‌نامه استفاده از مقررات متحدالشکل ضمانت‌نامه‌های عندالمطالبه URDG در متن ضمانت‌نامه است. در این دوره آموزشی ماهیت، فواید و کاربردهای مقررات مذکور نیز بیان خواهد شد. علاوه بر موارد مذکور مسائل اجرایی ضمانت‌نامه‌های بانکی شامل صدور، تمدید، تقلیل، ابطال و پرداخت ضمانت‌نامه‌ها نیز بخش دیگری از دوره آموزشی فوق خواهد بود. هدف اصلی دوره آموزشی ضمانت‌نامه‌های بانکی افزایش دانش نظری و مهارت‌های تخصصی مخاطبان برای استفاده از این ابزار نوین به‌منظور مدیریت ریسک تعهدات مالی و تجاری است. علاقه‌مندان و متقاضیان به شرکت در این دوره آموزشی می‌توانند با بخش آموزش روزنامه «دنیای‌اقتصاد» با شماره تلفن‌های ۸۷۷۶۲۴۱۱ و ۸۷۷۶۲۴۱۶ تماس بگیرند یا برای کسب اطلاعت بیشتر و ثبت‌نام به سایت مرکز آموزش به آدرس www.den,ir مراجعه کنند.