گزارش خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک مرکزی نشان می‌دهد بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی در شهریورماه امسال، از مرز ۱۰۹ هزار میلیارد تومان عبور کرده است. این در حالی است که بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی در اسفند ماه سال گذشته، حدود ۷/ ۹۹ هزار میلیارد تومان بوده که در شش ماه نخست سال‌جاری حدود ۱/ ۱۰ درصد رشد داشته است. علاوه‌براین گزارش بانک مرکزی نشان می‌دهد تورم نقطه‌به‌نقطه بدهی‌های بانک‌ها به کل نظام بانکی در شهریورماه سال‌جاری به نسبت شهریورماه سال گذشته، ۴/ ۱۶ درصد است در حالی که تورم نقطه‌به‌نقطه بدهی‌های بانک مرکزی در شهریور ۹۵ به نسبت شهریور ۹۴ حدود ۹/ ۱۶ درصد بوده است.

از سوی دیگر بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی شامل سه قلم بدهی بانک‌های تجاری، بانک‌های تخصصی و بانک‌های غیر‌دولتی است. آمارهای منتشر شده نشان می‌دهد از مبلغ ۷/ ۱۰۹ هزار میلیارد تومان بدهی بانک‌ها به بانک مرکزی، ۸/ ۱۰ هزار میلیارد تومان آن بدهی بانک‌های تجاری، ۲/ ۴۸ هزار میلیارد تومان آن بدهی بانک‌های تخصصی و ۷/ ۵۰ هزار میلیارد تومان آن بدهی بانک‌های غیردولتی به بانک مرکزی است. در واقع تازه‌ترین گزارش بانک مرکزی از خلاصه دارایی‌ها و بدهی‌های بانک‌ها و موسسات اعتباری نشان می‌دهد که به ترتیب، ۱۰ درصد، ۴۴ درصد و ۴۶ درصد از سهم بدهی‌های بانک‌ها به بانک مرکزی را بدهی بانک‌های تجاری، تخصصی و غیر‌دولتی تشکیل می‌دهد. جزئیات این بدهی‌ها نشان می‌دهد که رقم بدهی‌های بانک‌های تجاری در شش ماه نخست امسال ۹/ ۹ درصد کاهش داشته است. علاوه‌بر این، بدهی‌های بانک‌های تخصصی نیز در شهریور سال‌جاری نسبت به اسفند ماه سال گذشته، ۵/ ۲ درصد افت داشته است. اما بدهی بانک‌های غیردولتی که بیشترین سهم بدهی‌های شبکه بانکی را داراست ۵/ ۳۲ درصد در شش ماه نخست سال‌جاری افزایش داشته است. در واقع این تفکیک نشان می‌دهد وضعیت بدهی بانک‌های تجاری و تخصصی به بانک مرکزی در سطح مناسبی است و حتی از سطح بدهی‌های این دو گروه بانک نیز کاسته شده است. اما میزان بدهی بانک‌های خصوصی و موسسات اعتباری به بانک مرکزی افزایش داشته است؛ به‌طوری‌که رشد نقطه‌به‌نقطه بدهی بانک‌های خصوصی به بانک مرکزی در شهریور ۹۶ نسبت به شهریور ۹۵ با رشد ۷/ ۱۷۵ درصدی مواجه بوده است. کارشناسان معتقدند یکی از پیامد‌های افزایش بدهی بانک‌های غیردولتی، بالا ماندن و حتی افزایش نرخ سود بانکی است.

آمارهای منتشر شده در گزارش بانک مرکزی از بخش پولی و بانکی کشور نشان می‌دهد نقدینگی در شهریورماه سال‌جاری به ۱۳۹۰ هزار میلیارد تومان رسیده است. براساس این آمار میزان نقدینگی در شهریورماه امسال که نسبت به اسفند ماه سال گذشته رشد ۹/ ۱۰ درصدی را ثبت کرده است. علاوه‌بر این آمار‌ها نشان می‌دهد که نقدینگی نسبت به مردادماه نیز حدود ۷/ ۲۳ هزار میلیارد تومان افزایش یافته که ۷/ ۱ درصد رشد ماهانه نشان می‌دهد. علاوه‌بر این رشد نقطه‌به‌نقطه نقدینگی نیز تا پایان شهریورماه سال‌جاری ۸/ ۲۳ درصد گزارش شده است. این رقم در مردادماه ۳/ ۲۴ درصد بوده است.

نقدینگی دارای دو جزء پول و شبه پول است که شبه پول شامل سپرده‌های غیردیداری (مدت‌دار) مانند سپرده‌های سرمایه‌گذاری کوتاه‌مدت و بلند‌مدت و حساب‌های پس‌انداز، اوراق قرضه و اسناد خزانه است. براساس آخرین گزارش بانک مرکزی که جزئیات نقدینگی را تا پایان شهریورماه شرح داده است، میزان پول به مبلغ ۸/ ۱۶۵ هزار میلیارد تومان رسیده است که نسبت به اسفند ماه سال ۹۵، معادل ۲/ ۳ درصد افزایش داشته است. مبلغ شبه پول نیز در نظام بانکی کشور به رقم ۱۲۰۰ هزار میلیارد تومان رسیده است که در شش ماه نخست سال‌جاری ۱۲ درصد رشد داشته است. علاوه‌بر این، رشد نقطه‌به‌نقطه پول نیز در شهریورماه امسال نسبت به شهریورماه سال گذشته ۷/ ۱۳ درصد افزایش داشته است. شبه پول نیز رشد نقطه‌به‌نقطه ۳/ ۲۵ درصدی را ثبت کرده است.