جنگ تجاری به سود زرگران جهانی

امواج دامنه‌دار جنگ تعرفه‌ای

از انتهای سال ۲۰۱۸ میلادی تاکنون قیمت طلا با افزایش ۱۵ درصدی مواجه بوده است که بالاترین بازدهی از سال ۲۰۱۰ محسوب می‌شود. آخرین بار بازدهی سالانه قیمت طلا در بحبوحه رکود جهانی اقتصاد به ۳۰ درصد رسیده بود. کارشناسان دو علت عمده افزایش قیمت طلا در سال جاری را آشفتگی‌های ژئوپلیتیک در منطقه خلیج فارس، شرق آسیا و همچنین جنگ پردامنه تجاری بین آمریکا و چین و دست آخر کاهش نرخ بهره توسط بانک‌های مرکزی مختلف در جهان ذکر کرده‌اند. استفان اینس، استراتژیست ارشد بازار آسیایی در AXI Trader درمورد عمده علل افزایش قیمت طلا در سال جاری گفت: «محرک اصلی افزایش قیمت طلا در سال جاری نرخ‌های بهره پایین در میان افزایش سطح تنش‌های ژئوپلیتیک در اروپا به دلیل برگزیت و همچنین جنگ تعرفه‌ای بین دو قطب اقتصادی جهان است.»

اینس همچنین در مورد رابطه علی بین این عوامل اضافه کرد: «نهایتا، کند شدن روند رشد اقتصاد جهانی که در نتیجه جنگ تجاری به‌وجود آمده، بانک‌های مرکزی تجاری را مجبور به کاهش نرخ بهره کرده که در نتیجه این پدیده سبب هزینه بدون ریسک نگهداری طلا در مقابل اوراق خزانه ایالات متحده با بازده پایین‌تر شده است.» در حقیقت از صحبت این کارشناس می‌توان این‌گونه برداشت کرد که سر منشأ و علت اصلی توفیق طلا در سال جاری ادامه‌دار شدن جنگ تعرفه‌ای است که هم خود این پدیده و هم عواقب آن همگی به پشتیبانی برای قیمت طلا تبدیل شده‌اند.

اینس در مورد بازه نوسان طلا در سال آینده میلادی نیز اعتقاد دارد این فلز گرانبها بین ۱۳۰۰ تا ۱۶۰۰ دلار معامله خواهد شد و نتیجه مذاکرات تجاری بین چین و آمریکا و چشم‌انداز اقتصادی جهان می‌تواند سبب حرکت قیمت طلا در سال ۲۰۲۰ شود. از سوی دیگر منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا اعلام کرده است که مقامات واشنگتن و پکن در اوایل ژانویه ۲۰۲۰ قرارداد موسوم به فاز اول پیمان تجاری را امضا خواهند کرد. قیمت طلا در ماه آینده تحت تاثیر پیشرفت این مذاکرات روند حرکتی خود را تعیین خواهد کرد.

بازار سهام قبل از ایستگاه تاریخی

روز سه‌شنبه بازارهای سهام جهان در نزدیکی رکورد تاریخی خود ایستادند و همچنان در مسیر خود برای ثبت بهترین سال در دهه اخیر به جلو حرکت کردند. یکی از دلایل صعود سهام اعلام روز دوشنبه پکن درباره حذف تعرفه بر برخی کالاها در سال آینده بود. به عقیده تحلیلگران بازار یکی دیگر از دلایل روند صعودی بازار سهام تشنج‌زدایی در جنگ تعرفه‌ای بود؛ موضوعی که نقطه شروع آن ادعای ترامپ در انتهای هفته گذشته مبنی بر نزدیک بودن امضای فاز اول قرارداد تجاری بود. به‌طور کلی بازارهای جهانی از اوراق قرضه بازارهای نوظهور گرفته تا سهام مربوط به بخش تکنولوژی ایالات متحده با کسب یک بازده پایدار، در حال به اتمام رساندن یک سال درخشان هستند.

چشم‌انداز بازارهای سهام به چه صورت است و چه ریسک‌هایی این روند صعودی را تهدید می‌کند؟ در مورد چشم‌انداز بازارهای جهانی، نااطمینانی‌ها همچنان در مورد بازه زمانی آتش‌بس جنگ تجاری ادامه دارد. سال آینده همچنین ترامپ کمپین انتخاباتی خود را آغاز خواهد کرد. از سوی دیگر نگرانی‌هایی نیز در مورد نحوه خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و نحوه مدیریت این دوره گذار وجود دارد.