نوسان طلا در میان عوامل متضاد

اولین عامل کاهش ارزش طلا در اولین روز معاملاتی بازار جهانی، افزایش ارزش دلار آمریکا بود. دلار آمریکا روز گذشته با افزایش ۳/ ۰ درصدی مجددا به ۹۱ واحد رسید تا از کف ۳۲ ماهه‌ای که گرفتار آن شده بود کمی فاصله بگیرد. دلار آمریکا سه هفته است که روند نزولی داشته است و طی این سه هفته بیش از ۲ درصد از ارزش خود را از دست داده است. همچنین تحلیل‌گران پیش‌بینی می‌کنند که با توجه به وجود عوامل مختلف از جمله ادامه سیاست‌های انبساطی بانک‌های مرکزی سال آینده نیز مهم‌ترین ارز جهان همچنان روند نزولی داشته باشد و در حدود ۵ تا ۱۰ درصد از ارزش خود را از دست بدهد.

عوامل متضادی که فلز زرد روز گذشته در میان آنها گرفتار شده بود عبارت بود از افزایش امیدواری به تصویب بسته حمایتی، انتشار داده‌های ناامیدکننده بازار کار آمریکا و همچنین خبر توزیع واکسن در بریتانیا. دو عامل اول روز گذشته سبب شده بودند طلا افزایش قیمت را تجربه کند، اما عوامل کاهشی از جمله اخبار مربوط به واکسن موجب شد تا طلا در میانه کانال ۱۸۰۰ دلاری قرار گیرد. خفیفی هفته را آغاز کند. با اینکه حجم بسته حمایتی جدید ( ۹۰۸ میلیارد دلار) بسیار کمتر از بسته‌های پیشنهادی گذشته است، اما به دلیل اینکه این بسته با همکاری نمایندگان دو حزب جمهوری‌خواه و دموکرات در آستانه تصویب قرار گرفته است، این سیگنال به بازارها مخابره شده که احتمال همکاری‌های نمایندگان دو حزب در کنگره بیشتر از گذشته خواهد بود.

نکته امیدوارکننده بسته احتمالی

انتشار داده‌های بازار کار آمریکا در روز جمعه حاکی از آن بود که به‌‌رغم اینکه نرخ بیکاری آمریکا از اوج آن فاصله گرفته است و به مقدار ۷/ ۶ درصد رسیده است، اما در ماه نوامبر کمترین تعداد شغل جدید در شش ماه گذشته به بزرگ‌ترین اقتصاد جهان افزوده شده است. این موضوع حکایت از کاهش سرعت ریکاوری بازار کار آمریکا دارد؛ موضوعی که تا حدودی سبب شده است طلا در برابر اخبار مربوط به واکسن مقاومت کند. خبر خوب دیگر برای طلا پیشرفت مذاکرات نمایندگان دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه بر سر بسته محرک مالی جدید است. قانون‌گذاران آمریکایی در حال مذاکره درباره بسته ۹۰۸ میلیارد دلاری جدید هستند. با اینکه بازار طلا و بازارهای سهام درباره حجم بسته حمایتی جدید که بسیار کمتر از آن چیزی است که پیش‌بینی می‌شد دچار ناامیدی شده‌اند اما بسته جدید یک نکته امیدوارکننده نیز برای بازارها دارد. در حقیقت دلیل دو حزبی بودن بسته جدید و توافق نمایندگان بر سر آن این سیگنال را به بازارها می‌دهد که این بسته می‌تواند سرآغاز توافق‌های جدید میان نمایندگان دو حزب باشد.

ادامه مسیر طلا در دسامبر

تحلیل‌گران بر این باورند که مجموعه عواملی که اکنون در بازارها وجود دارند می‌توانند طلا را در آخرین ماه سال جاری میلادی به بالای مرز ۱۹۰۰ دلاری برسانند. افزایش انتظارات تورمی، افزایش تعداد مبتلایان به کرونا و آغاز موج جدید پاندمی به ویژه در برخی اقتصادهای بزرگ جهان، کاهش سرعت ریکاوری بازار کار آمریکا و همچنین مسیر نزولی دلار آمریکا از جمله عواملی هستند که تحلیل‌گران را نسبت به افق قیمتی کوتاه‌مدت طلا خوش‌بین کرده‌اند. از سوی دیگر مهم‌ترین عاملی که به فلز زرد در جهت کاهشی نیرو وارد می‌کند موضوع واکسن کرونا است. بریتانیا اولین کشوری است که احتمالا در هفته جاری اقدام به توزیع واکسن شرکت فایزر کند. با توجه به تمام این عوامل از نظر تحلیل‌گران تکنیکال، طلا مرز مقاومتی ۱۸۵۰ دلاری را در پیش دارد و در صورتی که بتواند از این مرز عبور کند خود را برای صعود به مرز ۱۹۲۰ دلاری آماده می‌کند. قیمتی که سال‌ها قله تاریخی طلا محسوب می‌شد و این فلز ارزشمند در سال جاری توانست به دلیل پاندمی کرونا و سوار بر موج اقدامات انبساطی بانک‌های مرکزی از آن عبور کند.