مهر - معاون اقتصادی بانک مرکزی از سرنوشت نامشخص آیین‌نامه اجرایی قانون بازار غیرمتشکل پولی در دولت خبر داد. اکبر کمیجانی گفت: باوجود پیگیری‌های متعدد و ضروریات و نیازها، آیین‌نامه اجرایی قانون بازار غیرمتشکلی پولی در دولت معطل و بلاتکلیف مانده است.

وی به تشکیل کمیته‌ای ویژه متشکل از نمایندگان وزارت اقتصاد، بانک مرکزی، صندوق‌های قرض‌الحسنه برای بررسی این آیین‌نامه اجرایی در دفتر معاون اول رییس جمهوری اشاره کرد و اظهار داشت: متاسفانه تاکنون ۲ بار برگزاری جلسات این کمیته لغو شده است.

کمیجانی تصریح کرد: به منظور شرکت در جلسه این کمیته حتی اواسط ماه قبل به دفتر معاون اول رییس جمهوری دعوت شدیم ولی با حضور در محل برگزاری جلسه، اعلام شد جلسه بنا به دلایلی لغو شده است.

وی اعلام کرد: کمیسیون اقتصادی دولت این کمیته را تشکیل داده تا تکلیف آیین‌نامه اجرایی قانون بازار غیر متشکل پولی را مشخص کند که تاکنون این هدف محقق نشده است.

معاون اقتصادی بانک مرکزی هدف اصلی این قانون را نظم دادن نقش فعالان در بازار پولی عنوان کرد و ادامه داد: در قالب این قانون، کلیه فعالان بازار پولی کشور تحت نظارت بانک مرکزی قرار می‌گیرند.

به گفته وی، به عبارت دیگر، آیین‌نامه اجرایی قانون تنظیم بازار غیرمتشکل پولی نوعی ابزار اجرایی برای کنترل عملیات پولی و اعتباری کلیه موسسات غیردولتی است که آنها را تحت پوشش قرار می‌دهد.

کمیجانی اعلام کرد: در کمتر از شش ماه پس از ابلاغ این آیین‌نامه از سوی دولت به دستگاه‌های اجرایی، کلیه تشکل‌های غیر دولتی فعال در بازار پولی و مالی باید فعالیت خود را براساس این قانون تنظیم و اجرا کنند.

معاون اقتصادی بانک مرکزی گفت: در غیر این صورت، فعالیت تشکل‌های غیر دولتی فعال در بازار پولی و مالی مجاز نخواهد بود.