دنیای اقتصاد- به اعتقاد رییس کل بانک مرکزی، افزایش تورم به عنوان یکی از آثار هدفمندسازی امری طبیعی بود که البته خیلی خوب کنترل شد؛ به گفته بهمنی، پیش‌بینی تورم برای شش ماه اول سال90 مقدور نیست؛ چرا که هدفمندسازی تازه در حال شروع شدن است؛ وی با رد شایعه «جهش قیمت‌ها در اردیبهشت ماه» اعلام کرد که به طور حتم پس از پایان هدفمندسازی نرخ تورم با برنامه‌ای چند ماهه تک‌رقمی خواهد شد.

رییس کل بانک مرکزی با پیش‌بینی تورم ۱۴ درصدی فروردین وعده داد
تورم تک رقمی پس از هدفمندی
گروه بازار پول- رییس کل بانک مرکزی با پیش‌بینی افزایش نرخ تورم فروردین ماه به ۵/۱۳ تا ۱۴ درصد، امکان جهش قیمت‌ها در ماه جاری را رد کرد.
محمود بهمنی، رییس کل بانک مرکزی با اشاره به تورم 4/12 درصدی سال 89 اظهار کرد: نرخ تورم در پایان فروردین در حدود 5/13 تا 14 درصد خواهد بود و گفته‌های برخی کارشناسان در خصوص افزایش نرخ تورم در اردیبهشت را تایید نمی‌کنم.
بهمنی در گفت‌وگو با خبرنگاران روش کار بانک مرکزی را برای محاسبه تورم بر اساس دو شاخص نقطه‌ای و میانگین عنوان و اظهار کرد: نرخ تورم میانگین نمی‌تواند به یکباره جهش داشته باشد، اما نرخ تورم نقطه به نقطه متفاوت است.
به گفته او، نرخ تورم پایان اردیبهشت ماه امسال نسبت به اردیبهشت ماه سال گذشته که روش نقطه به نقطه به حساب می‌‌آید نمایانگر آزادسازی قیمت‌ها و اجرای هدفمندی یارانه‌ها است. تورم نقطه‌ای اسفند 89 معادل 9/19 درصد بود و کارشناسان برآورد کرده‌اند در سال جدید به دلیل تعدیل قیمت حامل‌های انرژی و رشد نقدینگی، نرخ تورم افزایش یابد. در مقابل رییس کل بانک مرکزی معتقد است: پیش‌بینی تورم هدف برای شش ماه اول سال 90 با توجه به اجرای هدفمندی یارانه‌ها مقدور نیست، زیرا هدفمندی یارانه‌ها درحال شروع شدن است.
بهمنی مشخص بودن اثرات هدفمندی یارانه‌ها را در پیش‌بینی تورم هدف بی‌تاثیر دانست و عنوان کرد:‌ باید قانون هدفمندی به صورت کامل اجرا شود، قطعا با اجرای این قانون افزایش قیمت‌ها طبیعی‌ است. رییس کل بانک مرکزی به فارس گفت:‌ زمانی که بیش از ۶۰ الی ۷۰ درصد قانون هدفمندی یارانه‌ها اجرا شود، بانک مرکزی می‌تواند برنامه مشخص خود را برای تورم هدف اعلام کند.
رییس کل بانک مرکزی تاکید کرد: ‌افزایش تورم به‏عنوان یکی از آثار هدفمندی یارانه‌ها امری طبیعی بود، ولی این افزایش خیلی خوب کنترل و مهار شد؛ دولت به راحتی زهر و آثار روانی این قانون را بعد از اجرا کنترل کرد. رییس کل بانک مرکزی در ادامه گفت:‌ بانک مرکزی هم انتظار نداشت با اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها نرخ تورم مجددا یک‎رقمی‌ شود، اما در پایان هدفمندی یارانه‌ها با برنامه‌ریزی چندماهه به طور حتم نرخ تورم مجددا تک‌رقمی‌می‌شود.
برکناری مدیران متخلف بانکی
افزایش توان شبکه نظارتی بانک مرکزی خبری دیگری بود که از سوی بهمنی در کنار نرخ تورم اعلام شد.این خبر به بهانه پرداخت نشدن تسهیلات از سوی شبکه بانکی در ماه‌های پایانی سال بود.
بهمنی در مورد عدم تسهیلات‌دهی بانک‌ها به ویژه در ماه پایانی و ابتدایی هر سال به بهانه ابلاغ بسته جدید بانک مرکزی و پرداخت تسهیلات براساس نرخ‌های جدید، گفت: بانک مرکزی در سال جاری برنامه‌های نظارتی خود را به شدت تقویت کرده است، این نظارت به قدری قوی است که اگر بانکی تخلفی انجام دهد، بلافاصله مدیرعامل آن بانک را برکنار خواهیم کرد.
استفاده از بازرسان غیرمحسوس
همچنین رییس کل بانک مرکزی از استفاده از بازرسان غیرمحسوس خبر داد تا تخلف‌های احتمالی را به این بانک گزارش دهند. بهمنی در یک اقدام قابل تامل، روش کار بازرسان را نیز افشا کرد و گفت: بانک ۱۰۰ میلیون تومان پول در اختیار بازرسان نامحسوس خود قرار داده تا در بانک‌های مختلف حساب افتتاح کنند؛ در صورتی که بانک‌ها نرخ سود بالاتری از نرخ‌های اعلامی بانک مرکزی به صاحبان این حساب پرداخت کنند ما وارد عمل می‌شویم و با بانک‌های متخلف برخورد می‌کنیم.
به گفته رییس کل بانک مرکزی اگر نظارت بانک مرکزی ضعیف باشد، بانک‌هایی که دقیقا بر اساس مقررات بانک عمل می‌کنند، نسبت به عملکرد بقیه دچار ضرر خواهند شد، بنابراین بی‌انصافی خواهد بود.
منظور بهمنی از دو مفهوم
تبیین منظور رییس کل بانک مرکزی در خصوص دو مفهوم اخباری دیگر بود که روی خروجی خبرگزاری‌ها رفت. در هفته قبل از رفراندوم برای حذف صفرها و فروش سکه در سوپرمارکت‌ها سخن گفته بود.
بانک مرکزی در توضیحاتی با اشاره به اظهارات اخیر محمود بهمنی رییس کل این بانک مبنی بر برگزاری رفراندوم برای حذف صفرهای پول ملی، اعلام کرد که این اظهارات معطوف به نظرخواهی اقتصاددانان، اساتید دانشگاه‌ها و مسوولان پولی و بانکی کشور بوده است و نه عموم مردم.
رییس کل بانک مرکزی در نشستی با دانشجویان دانشکده امور اقتصادی تهران با تاکید بر اینکه با حذف صفرها قدرت خرید اسکناس‌ها تغییر نخواهد کرد، اجرا و نام‌گذاری حذف صفرها از واحد پولی کشور را بر عهده افکار عمومی دانسته بود تا اگر افکار عمومی به این طرح خیر بگوید، این کار انجام نخواهد شد. به گفته او، افکار عمومی برای اجرای حذف صفرها باید آماده شود.
بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در ادامه توضیحات خود به فروش سکه در سوپرمارکت‌ها پرداخت و در توضیح آن عنوان کرد: منظور آقای بهمنی از فروش سکه در برخی مکان‌ها، توزیع نامحدود آن و جلوگیری از نوسان
نرخ سکه در بازار و ایجاد اطمینان خاطر به جامعه بوده است.
بهمنی در همین نشست با اشاره به افزایش کاذب قیمت انواع سکه در بازار گفت: «اگر مشکل بازار سکه حل نشد، تمام دریانی‌ها (سوپر مارکتی‌ها)، چهارراه‌ها و سرکوچه‌ها را سکه فروشی خواهیم کرد و نمی‌گذاریم قیمت سکه به صورت کاذب بالا برود.»
عکس: حمید جانی‌پور