دنیای اقتصاد- در شرایطی که بانک مرکزی طی روزهای گذشته با عرضه گسترده انواع سکه طلا از طریق شعب بانک ملی تلاش می‌کند تا اختلاف قیمت سکه در بازار داخل را با ارزش ذاتی طلای موجود در سکه‌های مختلف به حداقل ممکن برساند، قیمت جهانی طلا در رکوردشکنی تازه خود به بالاتر از سطح 1541 دلار در هر اونس نیز رسید. رشد قیمت جهانی طلا در پی افت ارزش برابری دلار در برابر سایر ارزها در بازار جهانی رقم خورد. برابری یورو در مقابل دلار دیروز به سطح 485/1 رسید که ضعیف‌ترین ارزش دلار طی 5/2 سال گذشته است. افت ارزش دلار بیش از هر چیز در پی انصراف بانک مرکزی آمریکا از افزایش نرخ بهره به دلیل نگرانی از افزایش تورم صورت گرفت. در همین حال به نظر می‌رسد، تداوم شرایط فعلی در سطح بین‌المللی و افزایش قیمت جهانی طلا (با توجه به ثبات نسبی نرخ برابری دلار آمریکا در برابر ریال در داخل کشور) در عمل افزایش قیمت سکه را در بازار داخل در پی خواهد داشت. وضعیتی که می‌تواند تلاش‌های بانک مرکزی برای کاهش هیجان موجود در بازار سکه را تا حد زیادی کمرنگ کند.

رکورد تازه قیمت جهانی طلا در مرز ۱۵۴۰ دلار
سکه 7000 تومان گران شد
گروه بازار پول- مسعودرضا طاهری: قیمت سکه در بازار در روز پنج‌شنبه۷۰۰۰ تومان گران شد. این در حالی است که تزریق گسترده سکه از طریق شعب بانک ملی ادامه دارد و با وجود اعلام تخصیص ۱۵۰ شعبه جدید این بانک به فروش سکه و تاکید مقامات بر پرهیز مردم از خرید هیجانی آن، متقاضیان زیادی هنوز هم مشتاق خرید آن هستند.
گروه بازار پول- مسعودرضا طاهری: قیمت سکه در بازار در روز پنج‌شنبه7000 تومان گران شد. این در حالی است که تزریق گسترده سکه از طریق شعب بانک ملی ادامه دارد و با وجود اعلام تخصیص 150 شعبه جدید این بانک به فروش سکه و تاکید مقامات بر پرهیز مردم از خرید هیجانی آن، متقاضیان زیادی هنوز هم مشتاق خرید آن هستند.
خبرگزاری‌ها از حضور مردم در ساعات اولیه پس از نیمه شب برای خرید سکه در پشت در بانک‌ها نیز خبر داده‌اند. هجوم مردم برای خرید سکه در حالی تداوم دارد که قیمت‌های بازار همچنان حبابی است و «سکه دولتی» نیز این روز‌ها در ادبیات معاملاتی سکه‌فروشان واژه غریبی نیست. بهمنی در روز‌های اخیر گفته بود که قیمت اونس جهانی طلا برابر با قیمت ۴ عدد سکه بهار آزادی است.
قیمت اونس دیروز تا 1540 دلار نیز گزارش شد. با این احتساب قیمت هر قطعه سکه باید در حد 385 هزار تومان باشد. در حالی که قیمت سکه در بازار 423 هزار تومان است.
قیمت هر سکه تمام را اگر بر ۴ تقسیم کنیم قیمت تقریبی ربع سکه به دست می‌آید. از این رو ربع سکه نباید قیمتی بیش از ۹۶ هزار تومان داشته باشد، حال اینکه قیمت ربع سکه در بازار روز پنج‌شنبه ۱۲۵ هزار تومان بود.
بهای سکه روز پنجشنبه به دنبال افزایش شدید قیمت طلا در بازار‌های جهانی و تداوم افزایش تقاضای داخلی با 7000 تومان افزایش به نرخ 423 هزار تومان رسید.
سکه طرح قدیم نیز در این روز بدون تغییر ۴۶۰ هزارتومان باقی ماند. در بازار روز پنج‌شنبه قیمت نیم سکه ۲۰۰۰ تومان گران شد و ۲۱۲ هزار تومان فروخته شد. ربع سکه در این بازار ۳۰۰۰ تومان رشد، قیمت را ثبت کرده و تا ۱۲۵ هزار تومان به خریداران عرضه شد.
در بازار ارز، قیمت دلار آمریکا با وجود افت ارزش برابری جهانی آن به پایین‌ترین حد 3 ساله خود در مقابل ارزهای عمده، روز پنجشنبه را نیز بدون تغییر با نرخ 1125 تومان پشت سر گذاشت.
یورو با ۲۵ تومان افزایش قیمت به نرخ ۱۶۷۰ تومان رسید. پوند انگلیس، دلار کانادا و دلار استرالیا به ترتیب با ۲۲ تومان، ۱۰ تومان و ۱۳ تومان افزایش قیمت به ترتیب ۱۸۷۵ تومان، ۱۲۱۳ تومان و ۱۲۳۳ تومان فروخته شدند.
قیمت طلا در بازار‌های روز پنجشنبه با 9 دلار افزایش نسبت به نرخ بسته شده 1527 دلاری طلا در روز چهارشنبه، در سطح نرخ 1536 دلار بسته شد.
قیمت طلا روز گذشته تا ساعت ۳۰/۱۸به وقت تهران به نرخ ۱۵۳۷ دلار رسید که نسبت به نرخ غروب چهارشنبه تقریبا ۲۵ دلار افزایش نشان می‌دهد.
افت بودجه دولتی در آمریکا و کاهش میزان هزینه مصرفی خانوار‌های آمریکایی و همچنین کاهش رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه اول سال 2011 در کنار باقی گذاردن نرخ بهره دلار در سطح صفر تا 25 صدم درصد توسط فدرال رزرو موجب افت ارزش دلار امریکا تا سطح 4794/1 به ازای هر یورو در روز پنج‌شنبه شد. دیروز این رقم تا 4842/1 بالا رفت که در 3 سال گذشته بی‌سابقه بوده است. در این میان، قیمت طلا به کسب یک رکورد جدید دست یافت. قیمت طلا در بازار سنگاپور به نرخ 85/1540 دلار دست یافت که بالاترین نرخ ثبت شده برای طلا در تاریخ بوده است.
بازار سکه و طلا پشت پرده ندارد
در همین حال وزیر امور اقتصاد و دارایی به مردم توصیه کرد تحت تاثیر تب و هیجان بازار طلا و سکه قرار نگیرند چرا که ضرر خواهند کرد.
«سیدشمس‌الدین حسینی» گفت: بانک مرکزی با مداخله در بازار سکه و طلا و با توجه به ذخایر فراوانی که دارد بازار را در شرایط متعادل قرار داد و این اطمینان را ایجاد کرد که قیمت طلا نمی‌تواند از قیمت جهانی آن بالاتر باشد.
وی با بیان اینکه در بازار سکه و طلا پشت پرده‌ای وجود ندارد، اظهار داشت: قیمت نفت در جهان در حال افزایش است و قیمت جهانی طلا نیز افزایش داشته است و متاسفانه عده‌ای با سفته‌بازی در این بازار به دنبال منافع خود هستند.
۱۵۰ شعبه منتخب دیگر بانک ملی سکه عرضه می‌کنند
همچنین بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد به منظور دسترسی آسان و سریع هموطنان به مسکوک طلا و ایجاد تعادل در بازار سکه، تعداد 150 شعبه منتخب دیگر به شعب قبلی بانک ملی ایران برای توزیع سکه طلا افزوده شد. به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی،‌ از این تعداد، 27 شعبه در تهران و مابقی در دیگر استان‌ها به خریداران سکه خدمات ارائه می‌کنند.
پیش از این ۱۵۰ شعبه منتخب بانک ملی هر روز از ساعت ۱۱ تا ۱۳ اقدام به فروش سکه به متقاضیان می‌کردند که این طرح اینک با ۳۰۰ شعبه ادامه می‌یابد.
هر نفر می‌تواند حداکثر پنج سکه اعم از ربع، نیم یا تمام خریداری کند. هر قطعه سکه تمام بهار آزادی طرح جدید در معاملات غیررسمی روز چهارشنبه بازار تهران بدون تغییر نسبت به روز گذشته، چهار میلیون و 140 هزار ریال به خریداران عرضه شد.
لیست ۱۵۰شعبه منتخب جدید بانک ملی ایران برای توزیع مسکوک طلا در پایگاه اطلاع‌رسانی بانک مرکزی به آدرس www.cbi.ir اعلام شده است.
روند افزایش قیمت سکه ادامه می‌یابد
رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر نیز گفت: به‌رغم حراج گسترده سکه از سوی بانک مرکزی، با توجه به افزایش قیمت طلا در بازارهای جهانی، روند افزایش قیمت سکه در بازار داخل، همچنان ادامه خواهد یافت.
رییس اتحادیه کشوری طلا و جواهر افزود: اگرچه حراج‌های بانک مرکزی در بازار هم‌اکنون به صورت گسترده‌ای در حال انجام است، اما پیش‌بینی می‌شود با توجه به روند جاری قیمت طلا در بازارهای جهانی، قیمت سکه باز هم افزایش یابد.