بانک مرکزی توانست موافقت دولت را در حذف چهار صفر پول ملی جلب کند. کارشناسان اعتقاد دارند ارزیابی اثرات این فرآیند بر بانکداری الکترونیک و چگونگی مسیر و زوایای اثر‌گذاری می‌تواند به توسعه بهتر بانکداری الکترونیک کمک کند. به گزارش پایگاه خبری بانکداری الکترونیک به گفته کارشناسان کاهش ۴ صفر پول ملی بر روند توسعه بانکداری الکترونیک در کشور ما در دو مسیر فیزیکی و نرم‌افزاری اثرگذار است.در بعد فیزیکی میزان اختلات ایجاد شده در شبکه خودپرداز به میزان قابل توجهی کاهش خواهد یافت. چرا که یکی از عمده‌ترین مشکلات در حوزه خودپرداز وجود ارزش پایین قطعات اسکناس‌های رایج کشور در مقابل درخواست مورد نیاز مشتریان است. کارشناسان اعتقاد دارند اگر بانک مرکزی میزان کندی عملکرد و اختلالات ناشی از کوچک بودن قطعات اسکناس رایج کشور را اعلام کند آن وقت کاهش صفر پولی مشخص می‌شود.با کاهش چهار صفر پولی حداکثر مبلغ قابل پرداخت از سوی خودپرداز (۲۰۰۰۰۰۰ ریال) به ۲۰۰ ریال کاهش خواهد یافت. چنانچه یک اسکناس ۱۰ ریالی ارزش ۱۰۰ هزار ریال را خواهد داشت، اما از سوی دیگر وقتی به میانگین مبلغ جابه‌جا شده در هر تراکنش خودپرداز در سال ۸۹ نگاه می‌کنیم می‌بینیم که در هر تراکنش به طور متوسط حدود ۵۶۰ هزار ریال جابه‌جا شده این به معنای آن است که بعد از دوره انتقال به طور متوسط با هر تراکنش تنها ۵۶ ریال جابه‌جا خواهد شد.حال اگر درشت‌ترین اسکناس در کشور ما اسکناس ۱۰۰ ریالی (همانند ۱۰۰ دلاری) باشد، بنابراین سقف دریافت از خودپرداز دو اسکناس ۱۰۰ ریالی ،زمان حداکثر پرداخت، خواهد بود و پرداخت ارقام خرد تر نیز با اسکناس کمتری خواهد بود.همچنین به دلیل افزایش ارزش اسکناس‌ها دستکم از نظر روانی فرهنگ استفاده از آنها باعث خواهد شد اختلالات ناشی از کهنگی اسکناس‌ها در خودپردازها کاهش یابد.ارقام نشان می‌دهد در سال گذشته مبلغ جابه‌جا شده از سوی شبکه خودپرداز یک هزار و ۱۷۵ تریلیون ریال بود و با کاهش ۴ صفر پولی به ۱۱۷ و نیم میلیارد ریال کاهش خواهد بود. در بخش پایانه‌های فروشگاهی نیز برای مثال ارزش مبالغ جابه‌جا شده در سال ۸۹ توسط این دستگاه‌ها که نزدیک ۵۱۱ تریلیون ریال بوده به ۵۱ میلیارد ریال کاهش خواهد داد.در حوزه نرم‌افزارهای پرداخت الکترونیک که هیچ پول فیزیکی رد بدل نمی شود مانند شبکه پرداخت کارتی(پایانه‌های فروشگاهی) اینترنت بانک و موبایل بانک حذف صفر پولی اثر چندانی ندارد. البته در بحث امنیت شبکه و اطلاعات باید ضریب آن بالاتر رود، چرا که ارزش واقعی ریال افزایش یافته و در نتیجه در صورت کلاهبرداری‌ها مبالغ جابه‌جا شده ارزش بیشتری خواهد داشت.

وظیفه بانکداری الکترونیک

اما مهم‌ترین اثر بانکداری الکترونیک در زمان بعد از حذف چهار صفر پول ملی، سهولت انتقال از پول فعلی به پول جدید است. تردیدی نیست که در زمان انتقال محاسبه ارزش‌های جدید ارقام فعلی نقدینگی هر فرد یا هر حساب بدون نرم افزارهای بانکداری الکترونیک بسیار سخت و پرهزینه خواهد بود، اما با وجود ابزارهای بانکداری الکترونیک محاسبات به آسانی صورت خواهد گرفت.

در عین حال کارشناسان حوزه بانکداری الکترونیک اعتقاد دارند که در یک مقطع حدود سه ساله باید نرم‌افزارهای مخصوص برای دوره انتقال طراحی شود تا زمینه اشتباهات احتمالی در محاسبه ارزش ریالی حساب‌ها و مبادلات جدید پولی مشخص شود. به‌خصوص در محاسبه ارقام جزئی که در زمان انتقال محاسبات و مبادلات به صورت غیرالکترونیک ممکن است با اشتباهات زیاد همراه باشد.همچنین وجود ابزارهای الکترونیک مبادلات خرد را بیشتر از گذشته ممکن می‌سازد.کارشناسان اعتقاد دارند حذف چهار صفر پولی به گسترش بیشتر بانکداری الکترونیک کمک می‌کند.