دنیای‌اقتصاد- قیمت سکه بهار آزادی روز گذشته با 10 هزار تومان افزایش به 615 هزار تومان رسید تا سکه در دو روز ابتدایی هفته 19 هزار تومان افزایش قیمت داشته باشد؛ افزایش قیمت سکه در شرایطی رقم خورد که بهای هر اونس طلا که متغیر اصلی تعیین‌کننده قیمت است به دلیل تعطیلی بازارهای جهانی در سطح 1858 دلار ثابت بود. نرخ دلار نیز که عامل دیگر تغییر قیمت به حساب می‌آید امروز کاهش یافت تا این سوال مطرح شود که چرا در روزی که هیچ کدام از عوامل تغییر قیمت عمل نمی‌کند، بهای سکه در بازار ایران افزایش یافته است؟

رکورد شکنی سکه در بازار ادامه دارد
رکورد جدید 615 هزار تومانی سکه
پیشتازی نرخ رشد سکه دولتی از قیمت سکه بازار و طلای جهانی
گروه بازار پول- مسعود رضا طاهری: قیمت سکه بهار آزادی با وجود ثابت ماندن بهای جهانی طلا در سطح 1858 دلار، طی دو روز اول هفته 19 هزار تومان گران شد. به نحوی که قیمت آن در بازار از 596 هزار تومان به 615 هزار تومان رسید. این در حالی است که قیمت دلار آمریکا در این 2 روز 18 تومان کاهش داشته و از 1248 تومان روز پنجشنبه به 1230 تومان در روز گذشته رسید.
در روزهای اخیر روند حرکت قیمت سکه و ارز در کشور نسبت به مسیر قیمت‌ها در بازارهای جهانی مسیری کاملا مخالف به خود گرفته است. روز گذشته با وجود تعطیلی بازار‌های جهانی و ثابت ماندن قیمت طلا روی قیمت ۱۸۵۸ دلار قیمت سکه باز هم افزایش یافت و با رشد ۱۰ هزار تومانی تا ۶۱۵ هزار تومان بالا رفت. در همین حال قیمت دلار در بازار داخلی با وجود رشد نرخ برابری آن در مقابل سایر ارزهای عمده در بازار‌های جهانی ، با ۱۰ تومان کاهش تا ۱۲۳۰ تومان در بازار روز گذشته ارزان شده است. برابری یورو در مقابل دلار آمریکا که در اوایل ماه جاری تا ۴۴/۱ بالا رفته بود و دلار آمریکا در مقابل اکثر ارزهای جهان افت کرده بود، در پایان معاملات هفتگی به ۳۶/۱ رسیده که نشان از تقویت ارزش دلار در بازار‌های جهانی دارد. در همین حال قیمت سکه دولتی به مراتب حرکت پر شتابی را در پی گرفته است.
مقایسه قیمت طلا در بازار‌های جهانی با قیمت سکه در بازار آزاد، قیمت سکه دولتی و همچنین مقایسه قیمت دلار و یورو نشان می‌دهد که از اول شهریور ماه امسال قیمت سکه دولتی با نرخ رشد 6/12 درصدی از نرخ رشد 2/10 درصدی سکه بازار آزاد پیش افتاده است. این در حالی است که بهای جهانی طلا در 20 روز پیش 1870 دلار بود که با وجود نوسانات مختلف در پایان معاملات این هفته بازارهای جهانی ، در سطح 1858 دلار بسته شد و از این رو نرخ رشد آن منفی 6/0 درصد شد. در بازار داخلی قیمت گرم طلای 18 عیار اصولا روند منطقی تری دارد. نرخ رشد قیمت آن در این مدت 5/1 درصد بوده است.
بازار سکه
روزگذشته سکه طرح قدیم 10 هزار تومان افزایش قیمت داشت و رکورد 625 هزار تومان را نیز کسب کرد. نیم سکه و ربع سکه هریک با 3000تومان افزایش به ترتیب 293 هزار تومان و 152 هزار تومان به فروش رسیدند. در عوض هر مثقال طلای 17 عیار با 2200 تومان کاهش قیمت تا 241 هزار تومان افت کرد. از این رو هرگرم طلای 18 عیار هم 500 تومان ارزان شد و به 55هزار و 635 تومان رسید. در عین حال قیمت سکه گرمی بدون تغییر 80 هزار تومان اعلام شده که در روز‌های اخیر برخلاف سایر سکه‌ها ثابت مانده است.
بازار ارز
در بازار ارز روز گذشته قیمت اکثر ارزها با کاهش قابل توجهی روبه‌رو بود. دلار آمریکا دیروز با 10 تومان کاهش قیمت تا 1230 تومان پایین آمد. یورو نیز با 20 تومان افت قیمت به 1715 تومان رسید.پوندانگلیس با 15 تومان کاهش تا 1995 تومان پایین آمد . در این میان هر صد ین ژاپن با 50 تومان کاهش قیمت شگفتی ساز بازار بود و به 1560 تومان رسید. افت قیمت دلار آمریکا در حالی بود که ارزش آن در بازار‌های جهانی افزایش داشت. در همین حال بانک مرکزی قیمت دلار مرجع را بدون تغییر 10638 ریال تعیین کرد.
بازار سکه دولتی
بانک مرکزی ضمن اینکه قیمت فروش انواع سکه در بانک ملی را افزایش داده نرخ پایه سکه یک بهار آزادی را 580 هزار تومان تعیین کرده که این سکه با پرداخت 23 هزار و 200 تومان مالیات برارزش افزوده با قیمت نهایی 603 هزار و 200 تومان فروخته شد.
خریداران نیم سکه نیز امروز برای خرید این سکه در بانک ملی ۲۸۶ هزار تومان پرداخت کردند که از این نرخ ۲۷۵ هزار تومان به عنوان نرخ پایه و ۱۱ هزار تومان به عنوان ارزش افزوده اخذ شده است.
ربع سکه با نرخ پایه 144 هزار تومان، ارزش افزوده 5 هزار و 760 تومانی و در نهایت با قیمت 149 هزار و 760 تومان در شعب منتخب بانک ملی فروخته شد.
سکه گرمی نیز با نرخ پایه ۷۴ هزار تومان و ارزش افزوده ۲ هزار و ۹۶۰ تومانی با قیمت نهایی ۷۶ هزار و ۹۶۰ تومان فروخته شد.