دنیای‌اقتصاد- افت 30 هزار تومانی قیمت سکه در بازار دیروز و افزایش نرخ دلار پس از چند روز یکه‌تازی قیمت سکه از نگاه برخی فعالان حرکت به سوی همسان‌سازی قیمت‌ها توصیف می‌شود؛ در چند روز گذشته، قیمت سکه در حالی روند افزایشی را در پیش گرفته بود که قیمت جهانی طلا و نرخ ارز به عنوان دو مکانیزم تعیین کننده قیمت، مسیر نزولی را در پیش گرفته بودند؛ اما سکه بدون توجه به این متغیر‌ها بر روی نمودار حرکت صعودی را طی می‌کرد و در روزی که قیمت جهانی نزدیک به 30 دلار در مقایسه با روز قبل به وقت تهران سقوط کرد، بهای سکه در بازار داخلی با وجود کاهش نرخ ارز 30 هزار تومان بالا رفت. حرکت صعودی قیمت سکه به‌گونه‌ای بود که فرمول‌های مورد استفاده در تعیین قیمت این فلز گرانبها که براساس قیمت هر اونس در بازار جهانی طلا با در نظر داشتن نرخ ارز و تبدیل آن به گرم صورت می‌گیرد، نرخ تبدیل دلار را برای هر سکه به معادل 1340 تومان می‌رساند. اتفاق دیروز از سوی فعالان بازار نشانه و علامتی برای همسان‌سازی قیمت در بازار دلار و طلا عنوان شد. نشانه‌ای که برخی آن را به‌دلیل جابه‌جا شدن نقدینگی از بازار سکه به بازار ارز می‌دانند و معتقدند: سرمایه‌گذاران به دلیل آنکه نرخ ارز را کمتر از میزان واقعی می‌دانند، به این بازار نقل مکان کرده‌اند.

خیز دلار در روز افت سکه
حرکت در مسیر تعادل
گروه بازار پول- افت ۳۰ هزار تومانی قیمت سکه در بازار دیروز و افزایش نرخ دلار از نگاه برخی فعالان حرکت به سوی همسان‌سازی قیمت‌ها توصیف می‌شود.در چند روز گذشته قیمت سکه در حالی روند افزایشی را در پیش گرفته بود که قیمت جهانی طلا و نرخ ارز به عنوان دو مکانیزم تعیین‌کننده قیمت مسیر نزولی را در پیش گرفته بودند.
اما سکه بدون توجه به این متغیر‌ها روی نمودار حرکت صعودی را طی می‌کرد. حرکت صعودی قیمت سکه به گونه‌ای بود که فرمول‌های مورد استفاده در تعیین قیمت این فلز گرانبها که بر اساس قیمت هر اونس در بازار جهانی طلا با در نظر داشتن نرخ ارز و تبدیل آن به گرم صورت می‌گیرد، نرخ تبدیل دلار را برای هر سکه به 1340 تومان افزایش داده بود.به عبارت دیگر، وزن هر اونس معادل 1/31 گرمی طلای 24 عیار است و این میزان شامل 25/4 سکه است. حاصل تقسیم قیمت جهانی هر اونس طلا در روز دوشنبه بر عدد25/4 رقم 430 دلار برای هر سکه به دست می‌دهد.
بر این میزان اگر ۲۰ دلار بابت مالیات بر ارزش افزوده، بیمه، حمل‌و‌نقل، حق‌الضرب و سایر کارمزدها را اضافه شود این رقم به ۴۵۰ دلار برای هر سکه (در این روز) می‌رسد. تقسیم این نرخ بر مبنای دلار بازار آزاد نرخ ۵۵۳ هزار تومان را نشان می‌دهد، در حالی که قیمت سکه دولتی در این روز ۶۰۳ هزار تومان بود. بنابراین اگر قیمت سکه دولتی در روز مورد نظر به عدد ۴۵۰ دلار تقسیم شود، عدد ۱۳۴۰ را برای تبدیل نرخ ارزی سکه نشان می‌داد. بر این اساس، فعالان بازار معتقدند حرکت کاهشی دیروز سکه و خیز دلار نشانه‌ای از حرکت به سمت تعادل است و حتی جابه‌جایی‌های صورت گرفته در بازار اگر به لحاظ نقدینگی صورت گرفته باشد علامتی است که نشان می‌دهد فعالان با احساس اینکه قیمت سکه به سقف افزایش قیمت رسیده به سوی بازاری مانند ارز می‌روند که به نظر می‌رسد با نرخی کمتر از میزان واقعی در بازار به فروش می‌رسد. البته کاهش ۳۰ هزار قیمت سکه در زمان خرید از سوی صرافان نیز دلیلی بر کاهش جذابیت سکه از سوی فعالان بازار توصیف می‌شود. به نظر می‌رسد عوامل مورد اشاره سمت و سو گرفته که بازار دوباره به سمت تعادل حرکت کند و قاعده مند شود.
گزارش بازار
دیروز قیمت سکه ۳۰ هزار تومان کاهش یافت و به ۶۱۰ هزار تومان رسید.سکه طرح قدیم نیز با همین میزان کاهش تا ۶۳۰ هزار تومان رسید.نیم سکه ۱۰ هزار تومان افت کرد و به ۲۹۰ هزار تومان رسید. ربع سکه هم تا رسیدن به نرخ ۱۵۰ هزار تومانی روز قبل در بعد از ظهر دیروز ۵ هزار تومان از ارزش خود را از دست داد.
تحلیل بازار قیمت سکه در بازار داخلی از نظر کارشناسان همچنان حباب دارد. این در حالی است که بر اساس فرمول مورد نظر وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل بانک مرکزی حبابی در قیمت سکه مشاهده نمی‌شود. نکته جالب توجه اینکه فرمول مورد نظر دو مقام یاد شده به ظاهر با فرمول فعالان بازار سکه در ماهیت تفاوتی ندارد، اما ارقام نهایی به دست آمده از این فرمول با محاسبات دو طرف فاصله‌های زیادی دارد. از آنجایی که تکرار مکررات در پرداختن به مقوله حباب قیمت سکه و تذکرات کارشناسان با تکذیب شدید مقامات اقتصادی روبه‌رو شده و مورد توجه کارشناسی نیز قرار نمی گیرد، پرداختن بیش از حد به این موضوع شاید تاثیر کافی نداشته باشد. اما آنچه که به گفته کارشناسان مسلم است، این است که بانک مرکزی قیمت سکه را برای جلوگیری از قاچاق آن به خارج از کشور و همچنین کاستن از تقاضای بازار عمدا گران تعیین می‌کند. با این حال در تازه‌ترین تحرکات، بانک مرکزی زمان عرضه سکه در بانک کارگشایی را به 5 روز در هفته افزایش داد. به نظر می‌رسد افزایش عرضه تا حدودی موجب کاهش قیمت سکه شود.
در بازار ارز قیمت دلار و یورو هر یک
18 تومان افزایش داشتند. در عین حال قیمت طلا در بازار‌های جهانی به دلیل فروش عمده و افزایش نگرانی‌ها در مورد وضعیت اقتصادی اروپایی‌ها با افت قیمت روبه‌رو شد. افت قیمت طلا در بازار‌های جهانی، بعضی تحلیل‌ها در خصوص احتمال کاهش بیشتر قیمت طلا در کوتاه مدت را تقویت کرده است.
بانک کارگشایی پنج روز درهرهفته سکه می‌فروشد
روابط عمومی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران نیز اعلام کرد: این بانک از روز سه‌شنبه مورخ 22/6/90 به منظور ایجاد تعادل در بازار طلا و سکه، تامین نیاز خرد هموطنان به مسکوک طلا و مبارزه با ایجاد قیمت‌های کاذب در بازار، پنج روز در هفته به غیر از روزهای پنج‌شنبه و جمعه، نسبت به عرضه انواع سکه طلا از طریق بانک کارگشایی اقدام می‌کنند.
سکه دولتی
دیروز بانک مرکزی قیمت سکه بهار آزادی، نیم سکه و سکه گرمی را هر یک 1040 تومان کاهش داد. از این‌رو قیمت سکه بهار آزادی 602 هزار و 160 تومان، نیم سکه 284 هزار و 960 تومان وسکه گرمی 75 هزار و 920 تومان تعیین شدند. ربع سکه دولتی نیز با 1560 تومان کاهش به نرخ 148 هزار و 200 تومان تعیین شد.
بازار ارز
در بازار ارز همزمان با افت قیمت سکه، قیمت انواع ارز به ویژه دلار و یورو با افزایش مواجه شد. دلار آمریکا و یورو دیروز هر یک با 18 تومان افزایش به ترتیب به 1253 تومان و 1728 تومان فروخته شدند. قیمت پوند انگلیس و صد ین ژاپن نیز با 10 تومان و 20 تومان افزایش به ترتیب به 2005 تومان و 1600 تومان رسیدند.
طلا در بازار جهانی
بهای جهانی طلا دیروز در بازار لندن با افت شدید قیمت ابتدا به زیر 1800 دلار سقوط کرد، اما تا ساعات بعد از 1810 دلار بالاتر رفت. قیمت طلا دیروز تا ساعت 18:30 به وقت تهران به 1810 دلار رسید. بهار طلا در بازار‌های جهانی به دلیل فروش عمده و گسترش ابعاد نگرانی‌ها در مورد بدهی کشور‌های اروپایی و در مقابل تقویت دلار آمریکا، با افت قیمت روبه‌رو شد. تازه‌ترین تحلیل‌ها در مورد قیمت طلا این است که امکان افت قیمت طلا در کوتاه مدت تا 1759 دلار نیز وجود دارد. گفته شده تداوم نگرانی‌ها در مورد بدهی اروپایی‌ها دلار را تقویت و خرید طلا با دلار آمریکا را از جذابیت می‌اندازد که خود نتیجه‌ای جز افت قیمت طلا نخواهد داشت.
سرمایه گذاران به نتیجه اجلاس جمعه آینده با حضور تیموتی گیتنر، وزیر خزانه داری آمریکا با وزرای مالی کشور‌های حوزه یورو چشم دوخته‌اند. بحث بر سر ریسک بحران مالی در اروپا دستور این اجلاس اعلام شده است.
آنگلا مرکل، صدر اعظم آلمان در گفت‌وگویی گفته است که اجازه نمی‌دهد که یونان در یک آشفتگی نامحدود گرفتار شود چراکه سرایت مشکلات این کشور به سایر کشورها موجب نابودی یورو خواهد شد.
این در حالی است که قیمت دلار در بازار داخلی ۱۸ تومان گران شد.