نرخ‌شکنی رقابت نیست

لیلا اکبرپور- نخستین گردهمایی مدیران بیمه توسعه با نمایندگان این شرکت طی روزهای سوم و چهارم شهریورماه امسال در هتل نارنجستان برگزار شد.

قدرت‌ا... اسدی، مدیرعامل بیمه توسعه ضمن دعوت نمایندگان به رعایت اخلاق حرفه‌ای در بازار گفت: رقابت براساس نرخ‌شکنی در شان نمایندگان به ویژه نمایندگان بیمه توسعه نیست، بلکه باید بر اساس خدمات سریع و جلب رضایت مشتری فعالیت کرد.

او یادآور شد: نمایندگان شریک شرکت بیمه در تولید حق بیمه به شمار می‌روند در حالی که بیمه‌گر مادر به تنهایی ریسک‌ها را پذیرفته و نماینده دخالتی در جبران خسارت ندارد. او از بازنگری در زیرساخت‌های تشکیلاتی، فنی و اداری این شرکت خبر داد و افزود: امروز خانواده بیمه توسعه بیش از ۳۰۰ عضو دارد که با پیش‌بینی‌های انجام شده طی سال‌های آینده اعضای آن از هزارخواهند گذشت. اسدی با اعلام اینکه برنامه احداث شعب در مناطق مختلف از جمله جنوب شرق کشور در حال انجام است، خاطرنشان کرد: همه این برنامه‌ها بیانگر حرکت این شرکت از تکامل به تکامل فزاینده است؛ چرا که امروز مشکلات گذشته وجود ندارد و مقرر شده تا به سازندگی بپردازیم. وی فلسفه نشست فعلی را برنامه‌ریزی در شش ماهه اول سال و حرکت بر طبق برنامه در شش ماهه دوم دانست و گفت: با این گردهمایی شش ماه فرصت داریم تا به سازندگی‌های برنامه‌ریزی شده دست یابیم. مدیرعامل بیمه توسعه با بیان اینکه در وضعیت فعلی با ۲۰ تشکیلات عریض و رقیب در بخش بیمه مواجه شده‌ایم، ادامه داد: اگر در بیمه‌گری کند حرکت کنیم شکست خواهیم خورد. به گفته وی، بیمه‌گری امروز به بخش ثالث و بدنه استوار نیست. اسدی پرتفوی فعلی شرکت را پیش‌درآمدی دانست که از نظر مدیران باید دوران سازندگی آغاز و آنچه در گذشته اتفاق افتاد نیز جبران شود.

مدیرعامل بیمه توسعه این شرکت را مبتکر بیمه کیفیت ساختمان معرفی کرد و گفت: مدیران برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اند تا در عرصه صدور بیمه کیفیت ساختمان حرکت‌ها شتاب گیرد.

وی افزود: بیمه توسعه تکنولوژی و علم طراحی بیمه کیفیت ساختمان را مبتنی بر طرح‌های مهندسی در اختیار دارد و سایرین نمی‌توانند بدون داشتن این دانش در صدور بیمه کیفیت ساختمان موفق باشند. او طرح بیمه کیفیت ساختمان بیمه توسعه را دارای مزایای بیشتری نسبت به سایر طرح‌ها عنوان کرد و گفت: این بیمه‌نامه برای ۱۰ سال از اولین مرحله تخریب و فونداسیون اولیه ساختمان با همکاری سازندگان و مهندس ناظر معتمد شرکت صادر می‌کند.

اسدی گفت: ۵۰درصد بیمه‌های ساختمان کار مهندسی است و صدور آن کار شرکت بیمه‌گری نیست. مدیرعامل بیمه توسعه با بیان اینکه در سه سال گذشته این شرکت توانسته در بخش سرمایه‌گذاری در بین سایر شرکت‌های بیمه رتبه برتر را به دست آورد، تصریح کرد: بیمه‌گری فعالیتی است که شرکت‌ها از این محل سود چندانی نخواهند داشت و اگر خدمات درست ارائه شود شرکت‌ها از محل بیمه‌گری در نقطه سر به سر قرار می‌گیرند.وی پیش‌بینی سود سال جاری را ۲۰درصد پیش‌بینی کرد و گفت: سرمایه‌گذاری‌های شرکت به عملیات بیمه‌گری مرتبط نیست و شرکت‌ها طبق قوانین بیمه مرکزی می‌توانند در بخش‌های مجاز سرمایه‌گذاری کنند.

اسدی نمایندگان بیمه توسعه را شرکای سهامداران معرفی کرد و افزود: نمایندگان سهامدارانی هستند که در ریسک شریک نمی‌شوند. وی ادامه داد: سیستمی در شرکت طراحی شده که با پرتفوی نمایندگان متناسب باشد؛ چرا که در صورت تناسب پرتفوی شرکت نیز متناسب خواهد شد.

مدیرعامل بیمه توسعه در ادامه بر ضرورت خدمات‌رسانی بعد از فروش نیز تاکید کرد و در جمع نمایندگان و مدیران شرکت افزود: به زودی سیستم جدید خدمات‌رسانی بیمه توسعه تا پایان سال در سراسر کشور راه‌اندازی خواهد شد. به گفته وی باید به تکریم ارباب رجوع و خدمات بعد از فروش دقت کرد؛ چرا که اگر خدمات بعد از فروش مناسب نباشد مشتریان دیگر به شرکت مراجعه نمی‌کنند. اسدی نقطه تمایز شرکت‌های بیمه را از لحاظ رفتاری و خدمات‌دهی دانست و گفت: شرکت‌ها در این دو بخش مانند هم عمل نمی‌کنند و این برگ برنده شرکت‌های بیمه است، بنابراین با افزایش نمایندگان در سراسر کشور و به دنبال آن افزایش سرویس‌دهی مناسب می‌توان به آینده بیشتر امیدوار بود و هنر بیمه‌گر نیز علاوه بر درآمدزایی ارتقای خدمات کیفی است تا مشتریان اطمینان خاطر داشته باشند.

وی در پایان از ارائه تسهیلات ۳۰میلیون تومانی برای نمایندگان بیمه برای خرید دفتر نمایندگی خبر داد.

سونامی بیمه‌ای

در گردهمایی مدیران و نمایندگان بیمه توسعه سه پانل فنی، انفورماتیک و مالی اداری برگزار شد که انحصار آن معاون فنی و توسعه پشتیبانی، مدیران اموال، اشخاص، انفورماتیک و روابط‌عمومی بودند. نیلوفر مستوفی، مدیر روابط‌عمومی بیمه توسعه درخصوص این پانل‌ها گفت: فرصت مناسبی برای ابراز نقطه‌نظرات، پیشنهادات و انتقادات نمایندگان در شرایط رو در رو با مدیران شرکت ایجاد شد تا در این تعامل دو طرف به درک مشترکی از یکدیگر رسیده و موانع را برای ادامه همکاری از پیش رو بردارند.

ناصر سلوکی، عضو هیات‌مدیره و معاون فنی بیمه توسعه در این گردهمایی ضمن اشاره به طرح بزرگ تحول اقتصادی و درخواست ایران برای پیوستن به سازمان تجارت جهانی یادآور شد: تحقق این اهداف الزاماتی دارد که جا دارد هر یک از بخش‌های اقتصادی آن را رعایت کنند.

او درخصوص تحقق این اهداف از منظر بیمه گفت: الزامات پیوستن به WTO آزادسازی تعرفه، استانداردسازی خدمات و ورود سایر کشورها برای رقابت به بازار داخلی است که بنگاه‌های اقتصادی باید خود را برای رقابت در شرایط جدید آماده کنند.او از خصوصی‌سازی در صنعت بیمه به عنوان سونامی بیمه‌ای یاد کرد و گفت: با واگذاری سهام ۳ شرکت بزرگ بیمه دولتی به بخش‌خصوصی حجمی از دارایی‌های ثابت، شعب فعال در سراسر کشور و نمایندگان به بخش‌خصوصی وارد می‌شوند که شرایط رقابت را بسیار سخت‌ می‌کند.او مدیریت ریسک را اساس بیمه‌گری عنوان کرد و خاطرنشان ساخت: با اجرای صحیح مدیریت ریسک می‌توان رشته‌های زیان‌ده مانند شخص ثالث را هم کنترل و ضریب خسارت آن را کاهش داد.

او فروش بیمه‌نامه و پرداخت به موقع خسارت را دو بال پرواز بیمه‌گری برای پرواز نامید.