محدودیت نرخ بهره، سهم بازاربانک های دولتی را کاهش داده است

فاطمه بهادری- به دلیل تحریم‌ها، بانک‌های ملی و سپه دارای بالاترین میزان اضافه‌برداشت‌ از بانک مرکزی هستند. بانک باید از بانک مرکزی ارز بخرد و طلب فروشندگان خارجی را بپردازد. علی صدقی، مدیرعامل بانک ملی ایران در یک نشست خبری به مناسبت هشتادمین سالگرد تاسیس این بانک با بیان این مطلب افزود: براساس آخرین آمار موجود بدهکاری دولت به بانک‌ها حدود ۱۱۰هزار میلیارد ریال است. این رقم در سال ۸۳ بالغ بر ۳۴هزار میلیارد ریال بوده که ۵۰درصد مربوط به بانک ملی می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود ۶هزار و ۷۹۸میلیارد ریال در سال‌جاری به میزان سپرده‌های بانک افزوده شده که ۴۲/۴درصد رشد را نشان می‌دهد تصریح کرد: با اضافه شدن این رقم، جمع سپرده‌های بانک از رقمی حدود ۱۵۳هزار میلیارد ریال به ۱۶۰هزار میلیارد ریال رسیده است. به گفته وی، سپرده‌های قرض‌الحسنه بانک ۷۲/۴درصد و سپرده‌های دولتی نیز ۴۳درصد کاهش داشته است.

صدقی با تاکید بر اینکه تسهیلات بانک ۲/۱درصد افزایش داشته افزود: یک‌هزار و یکصد میلیارد ریال تسهیلات قرض‌الحسنه و یک‌هزار و ۴۷۱میلیارد ریال تسهیلات مسکن مهر ارائه شده است. به گفته وی حجم تسهیلات بانک ملی در پایان تیرماه به ۳۵هزار میلیارد ریال رسیده که این رقم از محل وصولی‌ها تامین شده است. وی با تاکید بر اینکه کل تسهیلات بانک‌های خصوصی در سال گذشته ۸۴هزار میلیارد ریال بوده، افزود: در سال‌های ۸۴ تا ۸۶ در مجموع ۹۸هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات بنگاه‌های زودبازده در اختیار بانک ملی قرار گرفته است.

وی اظهار داشت: براساس آخرین آمار بانک مرکزی، رقم ۱۸هزار میلیارد تومان تسهیلات به طرح‌های زودبازده پرداخت شده که ۴هزار و ۵۰۰هزار میلیارد تومان از این رقم (حدود ۴۰درصد) توسط بانک ملی پرداخت شده است.

وی ادامه داد: در سال جاری ۱۴هزار میلیارد ریال در قالب تسهیلات بنگاه‌های زودبازده از طریق کارگروه‌ها معرفی شده است.

وی با بیان اینکه حداقل و حداکثر نرخ سود سپرده‌ها در بانک‌های دولتی ۷ و ۱۶درصد مشخص شده است، افزود: این محدودیت در بانک‌های خصوصی و موسسات مالی وجود ندارد که این مساله باعث شده تا سهم بانک‌های خصوصی در منابع به ۲۰درصد برسد، در حال حاضر بانک ملی در حدود ۲۰درصد در بازار سپرده‌های بانکی سهم دارد که این رقم در بین بانک‌های دولتی ۲۴درصد و در بین بانک‌های تجاری ۳۸درصد است. وی سهم بانک ملی در اعطای تسهیلات در بین بانک‌های دولتی را بالای ۳۰درصد اعلام کرد.

به گفته وی، بانک ملی بیشترین حجم تسهیلات بنگاه‌های زودبازده را پرداخت کرده است.

صدقی با بیان اینکه بانک‌ها به میزان ۱۲۰هزار میلیارد ریال اضافه برداشت داشته‌اند، گفت: امسال بانک‌ها به کندی در حال حرکت هستند و بانک مرکزی به دنبال جلوگیری از اضافه‌برداشت‌ها است.وی ادامه داد: ۵۳درصد از قبوض از طریق بانک ملی انجام می‌شود در حالی که کارمزد این قبوض ۲۰ریال است.وی درخصوص افزایش بانکداری الکترونیک و کاهش تعداد شعب گفت: در سال ۸۳ تعداد یکصد شعبه را برای تعطیل کردن در نظر گرفته شده بودکه با مقاومت‌های محلی حدود ۳۶شعبه بازگردانده شد.صدقی با بیان اینکه بانک ملی ۴۰هزار و ۱۵۸نفر کارمند دارد، افزود: سرانه سپرده به تعداد شعب بانک ۲/۱۰۸میلیاردریال و تسهیلات به شعب ۹/۱۱۳ میلیارد ریال است که این رقم به تعداد کارکنان ۷/۸میلیارد ریال است.

وی در خصوص دستورالعمل بخشودگی جرایم دیرکرد گفت: این دستورالعمل به شعب ابلاغ شده است.وی در ادامه با اشاره به تحریم بانک ملی توسط کشورهای غربی، اظهار داشت: براساس این تحریم، بانک ملی امکان انجام معاملات با دلار و یورو را از دست داد و این اقدام تاثیرات خود را در داخل و خارج از کشور به جای خواهد گذاشت.

مدیرعامل بانک ملی در عین حال خاطرنشان کرد: این بانک پیش از نهایی شدن تحریم‌ها برنامه‌ریزی‌های خاصی را برای مقابله با اثرات آن انجام داده بود و تاکنون نیز قادر به مدیریت شرایط ناشی از تحریم شده است.

وی همچنین از اقدام بانک ملی برای تاسیس شعبه یا بانک در برخی کشورهای آسیایی، اروپایی، آفریقایی و آمریکای لاتین خبر داد و گفت: بسیاری از این کشورها به دلیل مسائل سیاسی، در عین حال که درخواست ایران را قبول نمی‌کنند آن را رد نیز نمی‌کنند و بنابراین نامه‌نگاری‌ها همچنان ادامه دارد. در ادامه چهرودی مدیر IT بانک ملی تعداد کارت‌های اعتباری صادره بانک ملی را ۴۰۰هزار کارت اعلام کرد.