ادامه بحران‌‏های مالی در سطح جهان عواقب خطرناکی برای کشورهای دارای اقتصاد تک محصولی دارد.

دکتر مرتضی‌ا... داد، رییس موسسه عالی بانکداری در گفت‌‏وگو با ایلنا با بیان این مطلب به فرصت‌‏های بالقوه ناشی از بحران مالی آمریکا اشاره کرد و گفت: اگر دولتمردان شرایط مفید و موثری را فراهم کنند، می‌‏توان از بحران ایجاد شده نهایت استفاده را برد.وی در تشریح شرایط مالی آمریکا اظهار داشت: در ماه ژوئن سال گذشته با وارد شدن اولین شوک در داوجونز، شاخص‌‏ها۲۴۰ واحد افت کردند که تبعات آن خود را در بازارهای مالی اروپایی نشان داد.

وی افزود: در این شرایط فدرال رزرو نرخ بهره را کاهش داد و دوباره ۲۶۰ واحد شاخص‌‏ها افزایش یافتند، اما از آنجا که در اروپا اثرات این افت بروز کرده بود، اولین نشانه بروز بحران مالی در آمریکا نمایان شد.

ا...‌‏ داد با اشاره به افزایش قیمت مسکن در بازار آمریکا خاطرنشان کرد: با بالا رفتن قیمت مسکن در آمریکا و بعد در اروپا به خصوص در انگلیس، بانک‌‏ها شروع به دادن وام کردند و با توجه به اینکه نرخ بهره بسیار ناچیز بود، ایجاد رقابت مضاعف موجب به وجود آمدن بازار دومی شد که در آن برخی شرکت‌‏ها وام را با واسطه به متقاضیان می‌‏دادند و از آنجا که این پرداخت اعتبار به واسطه اعتبار مشتری پرداخت نمی‌‏شد و اغلب متقاضیان توان بازپرداخت نداشتند، بازپرداخت این تسهیلات با مشکل مواجه شد.رییس موسسه عالی بانکداری تصریح کرد: این افراد وام‌‏ها را گرفتند و در مرحله بعد و در زمان باز پرداخت به مشکل برخوردند.

از طرفی به دلیل اینکه قیمت مسکن رو به افزایش بود و غالبا به عنوان کالایی سرمایه‌‏ای در قبال وام در رهن بانک واقع می‌‏شد، بانک چندان نگران نبود، اما با ادامه این روند و با توجه به عدم باز پرداخت و به حراج گذاشتن وثایق ملکی قیمت مسکن نیز کاهش شدیدی پیدا کرد.

وی افزود: از آنجا که بانک‌‏ها در تامین نقدینگی دچار مشکل شدند، وثایق را به اجرا گذاشتند. از طرف دیگر تقاضای مسکن کاهش و عرضه آن افزایش یافت که سقوط شدید قیمت مسکن را در پی داشت به طوری که متوسط قیمت مسکن برابر با قیمت ۱۷ سال پیش شد.

دکتر الله‌‏ داد تصریح کرد: از دیگر سو با توجه به اینکه دلار هم تا ۵۰‌درصد قدرت خرید خود را نسبت به ارزهای دیگر از دست داد، روند کاهشی ارزش دلار طبیعی بود.

رییس موسسه عالی بانکداری خاطرنشان کرد: از آنجا که وام یک محل درآمد برای سرمایه‌‏دارانی است که این وام را می‌‏خرند، لذا این وام‌‏های دوم در بازارهای دیگر دنیا همچون سنگاپور، هنگ‌کنگ و... نیز ارزشمند شد و در این بازارها نیز خرید و فروش می‌‏شد، لذا با بروز بحران سهام این شرکت‌‏ها به شدت پایین آمد.وی افزود: زمانی که آمریکا تصمیم می‌‏گیرد از این بحران خارج شود، دو راه حل را مدنظر قرار می‌‏دهد؛ ابتدا تزریق پول و سپس کاهش نرخ بهره توسط فدرال رزرو.

وی با بیان اینکه اقدام فدرال رزرو در کاهش نرخ بهره بی‌‏سابقه بوده است، گفت: با وجودی که فدرال رزرو ۷ بار و در طی مدت کوتاهی نرخ بهره را پایین آورد، باز این سیاست اثرگذار نبود.

ا...‌‏داد با اشاره به پیشنهاد دولت آمریکا مبنی‌بر تزریق ۷۰۰‌میلیارد دلار به بورس برای خرید سهام اظهار داشت: وقتی این اقدام با مخالفت مواجه شد، بازار سهام به یکباره افت کرد، به طوری که دریک روز نزدیک ۷۰۰‌واحد و دروز بعد نزدیک ۸۰۰‌واحد شاخص‌‏های داوجونز پایین آمد و به زیر ۱۰‌هزار رسید.

وی بابیان اینکه اقتصاد آمریکا به تنهایی نزدیک ۲۴ تا ۲۵‌درصد اقتصاد دنیا را تشکیل می‌‏دهد، گفت: بنابراین وقتی که اقتصادی به این شکل دچار مشکل می‌‏شود، طول موجش تمام کشورهایی که با امریکا در تماس بودند را در برمی‌‏گیرد.

از طرف دیگر پیشرفت تکنولوژی آمریکا که نسبت به بسیاری از کشورهای دیگر جلوتر است، شاخص عمده‌‏ای را برای آمریکا ایجاد می‌‏کند که تحولاتش در تحولات دنیا اثرگذار می‌‏شود.