گروه بازار پول- آمارها نشان می‌دهد که ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی در شش ماهه اول سال 90، بر خلاف روند آن در سال‌های 88 و 89، با افزایش مواجه بوده است. مطابق داده‌های نماگرهای اقتصادی منتشر شده توسط بانک مرکزی، حجم این ذخایر در شش ماهه اول سال 90 افزایشی حدودا 4 میلیارد دلاری را در برداشته است. میزان بدهی‌های خارجی بانک مرکزی نیز همسو با روند یکسانی که این مقادیر پس از 87 در پیش گرفتند، در پایان شش ماهه اول سال 90 به میزان حدودا 21 میلیارد دلار گزارش شده است.

روند بدهی‌های خارجی
طبق داده‌های نماگرهای اقتصادی، در سه ماهه‌ دوم سال 90، میزان بدهی‌های خارجی بانک مرکزی با کاهش مواجه بوده است. بنا به نماگرهای اقتصادی منتشر شده بانک مرکزی، حجم این بدهی‌ها که در پایان سه ماهه اول سال 90، برابر 22/9 میلیارد دلار بود، پس از گذشت سه ماه و در پایان شش ماهه اول این سال به رقم 20/9 میلیارد دلار رسید، که کاهشی 9 درصدی به میزان 2 میلیارد دلار را در بدهی‌های خارجی بانک مرکزی در طی تابستان سال گذشته نشان می‌دهد.
از کل رقم ۲۰/۹ میلیارد دلار بدهی‌های بانک مرکزی، میزان ۱۰/۸ میلیارد دلار آن مربوط به بدهی کوتاه مدت و رقم ۱۰/۰ میلیارد دلار آن متعلق به بدهی‌های میان مدت و بلند مدت بانک مرکزی است.
مطابق این آمارها، میزان کل این بدهی‌ها که در سال 86 معادل، 28/6 میلیارد دلار بود، در سال پس از آن یعنی 87 با کاهش مواجه شد و به رقم 21/5 میلیارد دلار رسید. نماگرها نشان می‌دهد که از سال 87 تا 90 رقم بدهی‌ها، تقریبا در محدوده‌ ثابتی در حدود 21 میلیارد دلار، در نوسان بوده است.
سررسید بدهی‌های خارجی تا سال ۹۴
بررسی داده‌های نماگرهای اقتصادی، بیانگر آن است که سررسید بدهی‌های بانک مرکزی پس از سال 90 روند کاهشی در پیش خواهد گرفت. رقم سررسید بدهی‌ها که در سال 90 به میزان 8/3 میلیارد دلار محاسبه شده بود، در سال 91 با کاهشی 28 درصدی یعنی کاهشی معادل 2/3 میلیارد دلار، به رقم تقریبا 6/0 میلیارد دلار رسیده است و تا سال 93 نیز روندی کاهشی را در پیش خواهد داشت. به طوری که حجم آن برای سال‌های 92 و 93 به ترتیب به میزان 1/7 و 1/4 میلیارد دلار محاسبه شده است. رقم سررسید بدهی‌های خارجی بانک مرکزی برای سال 94 و سال‌های بعد از آن، به میزان 3/6 میلیارد دلار اعلام شده است.
تغییرات ذخایر بین‌المللی
در بخش تراز پرداخت‌ها، نماگرهای اقتصادی نشان‌دهنده‌ افزایش در ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی در شش ماهه‌ اول سال 90 است. به طوری که پس از کاهش در این ذخایر در سال‌های 88 و 89 و همچنین سه ماهه‌ اول سال 90، تغییرات در سه ماهه‌ دوم سال 90 به گونه ای بوده است که در مجموع، در شش ماهه اول این سال تغییرات در ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی مثبت باشد. مطابق داده‌های نماگرها، در سال‌های 86 و 87 ذخایر بانک مرکزی با افزایش مواجه بوده‌اند. به این ترتیب که میزان افزایش در آن‌ها در سال 86، 15/3 میلیارد دلار و در سال 87، 8/2 میلیارد دلار بود.
پس از سال ۸۷، در دو سال بعدی، روند تغییرات به گونه‌ای بوده است که ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی رو به کاهش نهاد. در سال ۸۸ میزان کاهش در ذخایر بین‌المللی بانک مرکزی ۷/۳ میلیارد دلار و در سال بعد یعنی ۸۹، میزان کاهش در این مقدار، نهصد میلیون دلار بود.
روند کاهشی در سه ماهه اول سال 90 نیز ادامه یافت به طوری که تغییری منفی و به مقدار 3/2 میلیارد دلار در این سه ماهه، در این ذخایر واقع شد. ولی در مجموع در شش ماهه اول سال 90 میزان تغییرات در دخایر بین‌المللی مثبت بوده و افزایش آن معادل 4/0 میلیارد دلار اعلام شده است.
خالص حساب سرمایه
این در حالی است که داده‌های تراز پرداخت‌های نماگرها، در بخش حساب سرمایه، خالص حساب سرمایه را از سال 86 تا کنون منفی گزارش کرده است. رقم خالص حساب سرمایه که تغییرات در حساب سرمایه را در آمارهای بانک مرکزی نشان می‌دهد، در سال 86 به میزان منفی 13/6 میلیارد دلار، در سال 87، منفی 10/9 میلیارد دلار و در سال 88 منفی 13/7 میلیارد دلار گزارش شده است. خالص حساب سرمایه در سال 89 نیز منفی بود و مقدار آن از سال‌های پیش از آن، بیشتر گزارش شد و منفی 24/7 میلیارد دلار محاسبه شد.
رقم خالص حساب سرمایه برای سه ماهه اول سال ۹۰ نیز معادل منفی ۱۰/۹ میلیارد دلار و برای شش ماهه اول این سال با کمی کاهش در مقدار آن، به میزان منفی ۷/۹ میلیارد دلار اعلام شده است. بخش عمده‌ خالص حساب سرمایه در سال ۹۰، به مقدار کوتاه مدت آن مربوط است. به طوری که منفی ۷/۳ میلیارد دلار آن متعلق به حساب‌های کوتاه‌مدت و منفی پانصد میلیون دلار آن متعلق به حساب‌های بلندمدت است.