ضرورت استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت بیمه را شرکت‌های خصوصی و دولتی حس کرده‌‌اند و مدتی است که به این سمت و سو کشیده شده‌اند، اما هنوز تا رسیدن به جایگاه ایده‌آل در این عرصه فاصله زیادی باقی مانده است. به گزارش جامع نیوز، نقش و تاثیر فناوری اطلاعات در عصر حاضر بر هیچ‌کس پوشیده نیست، به خصوص صنعت بیمه که تمام اقشار جامعه با آن سر و کار دارند.

نقش فناوری اطلاعات در صنعت بیمه از منظر نقش و تاثیر فناوری اطلاعات در فرآیند انجام عملیات بیمه‌گری، نقش فناوری اطلاعات در نتیجه عملیات بیمه‌گری و تاثیر آن در ضریب نفوذ بیمه در کشور و نقش اطلاعات و آمار دقیق و به موقع در کیفیت اداره امور شرکت‌های بیمه بسیار حائز اهمیت است.

کریم خان زند، مدیرعامل بیمه پارسیان در خصوص عملکرد شرکت‌های بیمه‌ای کشورمان در این حوزه می‌گوید: با توجه به تحولاتی که طی پنج سال گذشته در صنعت بیمه به وجود آمده، پیشرفت‌های نسبتا خوبی در حوزه استفاده از فناوری اطلاعات در صنعت بیمه حاصل شده است.

وی می‌افزاید: هر چند طی این سال‌ها صنعت بیمه توانسته است پیشرفت کند و بخشی از فعالیت‌های خود را توسط IT انجام دهد ولی هنوز هم با کشورهای پیشرفته فاصله فراوانی وجود دارد.

مدیرعامل بیمه پارسیان تاکید می‌کند: برای رسیدن به جایگاه واقعی در این زمینه نیازمند یک برنامه جامع و کامل هستیم تا با استفاده از اطلاعات دقیق و آمار و ارقام مدیریت ریسک داشته باشیم. وی اطلاعات دقیق و آمار و ارقام را از مهم‌ترین مواردی می‌داند که

می تواند در بالا بردن کیفیت شرکت‌های بیمه‌ای تاثیر گذار باشد.

کریم‌خان زند تصریح می‌کند: نقش IT در صنعت بیمه همان نقش پشتیبانی کننده است و در ایران به دلیل وجود موانع حقوقی، قانونی و فنی و نهادی این بخش به رشدی که مدنظر بوده نرسیده است.

بنابراین، برای توسعه IT در صنعت بیمه مجموعه متنوعی از اقدامات در زمینه‌های مختلف زیرساختی، فنی و مدیریتی، مسائل فرهنگی و حوزه کاربران و نرم‌افزارهای کاربردی باید صورت گیرد؛ زیرا بدون یک الگوی وحدت‌بخش، یکپارچه و تعیین تقدم و تاخر این اقدامات دشوار خواهد بود.

در این رابطه علیرضا بیانیان، کارشناس بیمه‌ نیز می‌گوید: شرکت‌های بیمه دولتی و خصوصی ضرورت استفاده از فناوری اطلاعات را در صنعت بیمه احساس کرده و به این سمت و سو گرایش یافته‌اند.