پاسخ به نامه منتسب به مظاهری

گروه بازار پول- طرح ارائه تسهیلات به بنگاه‌‌های زود بازده که از ابتکارات دولت نهم است، اظهار نظرهای متفاوتی را در پی داشته است.

چندی پیش و به طور غیررسمی، نامه‌ای منتسب به رییس کل بانک مرکزی خطاب به رییس‌جمهوری منتشر شد که بر ناکارآمدی تسهیلات پرداختی به طرح‌های زود بازده تاکید شده بود. این نامه همزمان با انتشار گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در خصوص کارآمدی و اثربخشی ایده بنگاه‌‌های اقتصادی زودبازده منتشر شد. این در حالی است که مرکز پژوهش‌های مجلس نتایج گزارش وزارت کار (متولی بنگاه‌های زودبازده) را به دلیل حجم بسیار پایین نمونه‌گیری انجام شده، غیرقابل اتکا برای تصمیم‌گیری دانسته است.

در این نمونه‌گیری که به نوشته مرکز پژوهش‌‌های مجلس فقط ۰۲ /۰درصد از جامعه هدف را شامل می‌شود، درصد تحقق اشتغال در مرحله بهره‌برداری را ۸/۵۹درصد عنوان کرده است.

روز گذشته استاندار قم در پاسخ به نامه منتسب به رییس کل بانک مرکزی جوابیه‌ای را منتشر کرد.

عباس محتاج، استاندار قم در پاسخ به این نامه که هنوز به صورت رسمی تایید نشده است، گفت: از ابتدای اجرای طرح ایجاد بنگاه‌های زودبازده اقتصادی تاکنون ۱۸هزار و ۴۸۳طرح از سوی دستگاه‌های اجرایی به بانک‌ها معرفی شده که ۱۱هزار و ۷۷۰طرح به قرارداد تبدیل شده و به این ترتیب ۷۵درصد از اهداف ناشی از اجرای طرح بنگاه‌های اقتصادی زودبازده در این استان محقق شده که یک موفقیت برای استان قم است.

وی مبلغ در نظر گرفته‌شده برای قراردادهای منعقد شده را ۳۲۶میلیارد تومان ذکر کرد و گفت: در اجرای این طرح‌ها باید ۲۹هزار و ۲۷۰شغل ایجاد شود که تاکنون ۷۵درصد آن به نتیجه رسیده است. وی افزود: در این زمینه استان قم موفقیت خوبی داشته است.

محتاج متوسط اشتغال ایجاد شده ناشی از اجرای بنگاه‌های اقتصادی زودبازده در کشور را ۷۲درصد ذکر کرد و افزود: جایگاه استان قم در حال حاضر در رتبه هشتم یا نهم کشور قرار دارد.

وی ادامه داد: خوشبختانه طرح‌های اقتصادی زودبازده نتایج خوبی را برای استان به همراه داشته است.

استاندار قم همچنین طرح بنگاه‌های زودبازده را از طرح‌های موفق علمی، کارشناسی و ماندگار و از افتخارات دولت نهم برشمرد.

محتاج افزود:‌ یکی از افتخارات دولت نهم، مدیریت مساله بیکاری و نرخ اشتغال در جامعه است که براساس آمارهای موجود امروزه خوشبختانه نرخ بیکاری در کشور تک‌رقمی و به زیر ۱۰درصد رسیده است.

اما مظاهری در نامه خود به احمدی‌نژاد با اشاره به گزارش‌های رسمی از مراجع مختلف که موید نگرانی نسبت به ناکارآمدی تسهیلات طرح بنگاه‌های اقتصادی زودبازده بود، ابراز نگرانی کرده است.

رییس کل بانک مرکزی در این نامه از گزارش اداره کل اقتصاد و دارایی استان‌ قم و همچنین خبرنامه پولی و مالی یکی از وزارتخانه‌ها استفاده کرده و برای ملاحظه رییس‌جمهوری ارسال کرده است. براساس گزارش اداره کل یاد شده، نسبت اشتغال پیش‌بینی شده در طرح‌ها تنها ۸/۲درصد است. همچنین ۶۸درصد طرح‌ها، حداکثر ۲۰درصد پیشرفت داشته‌اند. ۱۵درصد طرح‌ها نیز بیش از ۸۰درصد دارای پیشرفت بوده‌اند و جالب توجه اینکه ۴۶درصد طرح‌ها وجود خارجی ندارند.وی در بخش پایانی نامه خود پیشنهاد داده که به منظور حمایت از این ایده (طرح‌های اقتصادی زودبازده) و به ثمر رسیدن اهداف آن و از طرفی به دست آوردن محک سنجش توفیق در هر استان و برنامه‌ریزی برای سال آینده، هیات‌های متخصص و در عین حال مستقل و با شهامت و بدون پیش‌داوری به طور همزمان به استان‌های مختلف اعزام و گزارش فنی و کارشناسی و مستند جمع‌آوری و به ریاست جمهوری ارائه کنند.

اما دفتر مطالعات اقتصادی مرکز پژوهش‌ها با اشاره به محدودیت‌های طرح آمارگیری و اثربخشی تشکیل بنگاه‌های زودبازده، افزود: در این طرح فقط استان تهران مشمول آمارگیری بوده است، ضمن اینکه تنها ۹۱فقره طرح مورد بررسی قرار گرفته‌اند که نسبت (۹۱ فقره طرح) به کل قراردادهای منعقد شده بانکی کل کشور (۴۰۹هزار طرح) و همچنین نسبت (۹۱فقره طرح) به کل قراردادهای منعقد شده بانکی در استان تهران (۱۷هزار فقره) به ترتیب (۰۲/۰درصد) و (۵/۰درصد) می‌شود.