در نخستین نشست شورای عالی بیمه در سال ۱۳۸۹، آیین‌نامه اندوخته‌های قانونی موسسات بیمه، نهایی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، در این نشست آیین‌نامه شماره ۶۱ این شورا با عنوان «اندوخته‌های قانونی موسسات بیمه» به صورت نهایی تایید و برای ابلاغ به شرکت‌های بیمه آماده شد.

آیین‌نامه اندوخته‌های قانونی موسسات بیمه که ۱۹ اسفند ۱۳۸۸ در شش ماده و یک تبصره به تصویب شورای‌عالی بیمه رسید، در ماده اول خود موسسات بیمه را مکلف می‌کند که برای تقویت سرمایه و بنیه مالی خود، اندوخته‌های قانونی و اندوخته‌های سرمایه‌ای خود را محاسبه و در حساب‌های خود منعکس کنند.

بر اساس برخی از مواد دیگر این آیین‌نامه، موسسات بیمه مکلفند دست کم یک بیستم از سود خالص خود را به موضوع اندوخته قانونی و یک دهم از سود خالص را به موضوع اندوخته سرمایه‌ای اختصاص دهند و در مواردی که در اساسنامه آنها نصاب بالاتری برای اندوخته‌ها تعیین شده باشد، نصاب‌های مقرر در اساسنامه را منظور کنند.

موسسات بیمه مجازند با رعایت استانداردهای حسابداری و تصویب مجامع عمومی خود نسبت به موضوع نمودن سایر اندوخته‌ها اقدام کنند.

در نشست شورای‌عالی بیمه همچنین موضوع تسری مصوبات شورای‌عالی بیمه به شرکت‌های مستقر در مناطق آزاد، در اجرای اصلاحات اخیر قانون مناطق آزاد به اطلاع نمایندگان سازمان امور مناطق آزاد رسید.

بر اساس اصلاحات جدید این قانون که در اسفند ۱۳۸۸ نهایی شد و رییس‌جمهور آن را در ۱۳۸۹ ابلاغ کرد، تاسیس و فعالیت شعب و نمایندگی موسسات بیمه خارجی و موسسات کارگزاری بیمه خارجی در این مناطق مجاز شد و مقررات آن به پیشنهاد بیمه مرکزی به تصویب هیات‌وزیران خواهد رسید.

شورای عالی بیمه همچنین از سندیکای بیمه‌گران نیز خواست ضمن تدوین ضوابط تایید صلاحیت تخصصی و فنی برای مسوولان فنی موسسات بیمه، به تشکیل کارگروه‌های تخصصی برای بررسی صلاحیت مسوولان فنی موسسات اقدام کند و در این زمینه طی گزارشی نظر خود را ارائه دهد.