گروه بازار پول - در بررسی عملکرد دو ماهه ابتدای سال‌جاری صندوق ضمانت صادرات ایران مشخص شد که پوشش‌های ارائه شده جهت حمایت از صادرات خدمات فنی و مهندسی در خلال دو ماهه اول سال‌جاری با رشد ۱۴۵درصدی به ۷۸ میلیون دلار رسید. به گزارش روابط عمومی و امور بین‌الملل صندوق ضمانت صادرات ایران، بالغ بر ۷۸ میلیون دلار بیمه‌نامه جهت پوشش ریسک مطالبات پیمانکاران و شرکت‌های ایرانی مجری پروژه‌های سرمایه‌گذاری و صدور خدمات فنی و مهندسی از ابتدای سال ۸۹ تا پایان اردیبهشت ماه صادر گردیده است.

منوچهر کبیری، عضو هیات مدیره صندوق در گفت‌وگویی خبری اعلام نمود: این میزان پوشش در مقایسه با پوشش‌های ارائه شده در مدت مشابه در سال قبل (۳۲ میلیون دلار) شاهد رشد ۱۴۵ درصدی است. وی ضمن تاکید بر اهمیت حمایت‌های صندوق از صادرات خدمات فنی و مهندسی کشور اظهار داشت: در سال ۱۳۸۸ به عنوان سال پایه تدوین برنامه پنجم، از مجموع ۳ میلیارد و ۱۱۰ میلیون دلار قراردادهای منعقده در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی بالغ بر ۷۰۰ میلیون دلار یعنی حدود ۵/۲۲ درصد تحت پوشش صندوق ضمانت صادرات قرار گرفته است. این در حالی است که سهم صندوق از مجموع ۹۴۰ میلیون دلار صادرات خدمات فنی و مهندسی در سال ۱۳۸۳ به عنوان سال پایه برنامه چهارم تنها حدود ۴ درصد، یعنی رقمی معادل ۲/۳۷ میلیون دلار بوده و همین امر نشانگر رشد چشمگیر فعالیت‌های صندوق در این حوزه می‌باشد.

این مقام مسوول در ادامه به محدودیت‌های سرمایه‌ای صندوق اشاره داشت و عنوان کرد: در صورت تقویت بنیه مالی صندوق و افزایش سرمایه، این صندوق آماده پوشش ریسک پروژه‌های بزرگ صادراتی در بازارهای هدف خواهد شد و در حال حاضر به‌دلیل عدم کفایت سرمایه، امکان ارائه پوشش به برخی پروژه‌های عظیم و بسیار خوب صادراتی به‌ویژه در مقوله صادرات خدمات فنی و مهندسی به صورت محدود یا مشروط وجود دارد.