معاون پیشین بانک مرکزی، نگرش‌های صنفی به بانک را مغایر اصل ۴۴ قانون اساسی دانست و آن را به معنای توسعه شبکه شبه دولتی عنوان کرد. حیدر مستخدمین حسینی، مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه در گفت‌وگو با خبرگزاری موج، از نگرش وزارتخانه‌های دولتی برای تاسیس بانک انتقاد کرد.

وی ایجاد بانک را از سوی وزارت‌خانه‌های دولتی کاملا اشتباه توصیف کرد و افزود: این امر از منظر اقتصادی قابل توجیه نیست، چرا که با این اقدام، امکانات و منابع اصلی در اختیار آنها گرفته می‌شود و دیگر جامعه منفعتی نخواهد برد.

معاون پیشین بانک مرکزی در ادامه، این‌گونه اقدامات و نگرش‌های صنفی به بانک را مغایر اصل ۴۴ قانون اساسی دانست و آن را توسعه شبکه شبه دولتی تفسیر کرد.

وی با بیان این مطلب که «در ادبیات و تعاریف بانکی، سه نوع بانک توسعه‌ای، تجاری و تخصصی وجود دارد»، گفت: اگر نظام بانکی کارا باشد، خدمات خود از جمله در حوزه‌های نفتی، انرژی، بازرگانی، صادرات و امثال آن را به عموم اختصاص می‌دهد.

مستخدمین حسینی تصریح کرد: اگر احساس می‌شود که حوزه خاصی برای توسعه فعالیت‌های اقتصادی نیاز است، باید در قالب بانک‌های تخصصی تعریف شود.

وی اضافه کرد: بانک مرکزی نیز در این زمینه می‌تواند مجوزهای لازم را صادر کند و اعلام کند تا همه مردم نیز بدانند که بانک تخصصی است و برای اینکه فعالیت خاصی در کشور تقویت شود و توسعه پیدا کند، به شکل‌گیری این بانک نیاز است.

مدیر عامل موسسه اعتباری توسعه در ادامه با تاکید بر نگرش اشتباه موجود در کشور و اصلاح آن گفت: باید به خوبی به تبیین این موضوع پرداخت که هر نهاد و وزارتخانه‌ای نباید بانک داشته باشد. وی افزود: اگر هر مجموعه ای احساس کند که منابع مالی لازم را برای تاسیس بانک در اختیار دارد و به تاسیس بانک بپردازد، به تکه‌تکه کردن مجموعه خود اقدام کرده و این امر، آثار مثبتی را در اقتصاد کشور به همراه ندارد.

مستخدمین حسینی متذکر شد: اگر هدف ما گسترش یک فعالیت اقتصادی است، باید یک بانک توسعه‌ای شکل بگیرد و دولت نیز با حمایت از این بانک‌های توسعه‌ای، منابع و سرمایه آن را تامین ‌کند، در حالی که برای توسعه یک فعالیت خاص باید مجوز بانک‌های تخصصی داده شود.