روزنامه ساندی تایمز طی گزارشی با اشاره به زیان‌های ناشی از کاهش ارزش دلار برای اقتصاد جهان نوشت: سیاست‌های انبساطی آمریکا موجب نگرانی و خشم دوستان و دشمنان این کشور شده است.

به گزارش خبرگزاری فارس، روزنامه ساندی تایمز ضمن اشاره به سیاست‌های انبساطی پولی و مالی آمریکا نوشت: تصمیم فدرال رزرو آمریکا برای انتشار و تزریق بیشتر دلار به بازار پولی این کشور موجب نگرانی و خشم دوستان و دشمنان این کشور شده است. این روزنامه در ادامه افزود: خبر خوب مقام‌های فدرال رزرو آمریکا بهبود شرایط اقتصادی آمریکا از ابتدای ماه سپتامبر است، ولی خبر بد هم این است که روند رشد و رونق اقتصادی آمریکا به هیچ وجه برای کاهش نرخ بیکاری ۶/۹ درصدی این کشور کافی نیست.

منتقدان سیاست‌های اقتصادی دولت اوباما بر این باورند که تزریق میلیاردها دلار نقدینگی به اقتصاد آمریکا در قالب طرح‌های محرک مالی نه‌تنها موجب افزایش اشتغالزایی و کاهش بیکاری نشده، بلکه افزایش کسری بودجه و بدهی‌های دولت را در پی داشته است. دولت آمریکا برای حل بحران اقتصادی این کشور طی دو بسته حمایتی بیش از ۱۵۰۰ میلیارد دلار به اقتصاد این کشور تزریق کرده است. بر اساس این گزارش، چالش‌های اقتصادی آمریکا وضعیت حزب دموکرات را در آستانه برگزاری انتخابات میان دوره‌ای کنگره با بحران جدی روبه‌رو کرده است. بسیاری از مردم آمریکا به علت بیکاری، توانایی بازپرداخت بدهی‌های بانکی خود را ندارند. بیش از ۸۶ درصد مالکان شرکت‌های کوچک در آمریکا به شدت نگران وقوع موج دوم بحران و رکود اقتصادی هستند. ادامه روند نزولی قیمت‌ها در آمریکا نیز زنگ خطر را برای مقام‌های فدرال رزرو به صدا درآورده است. به اعتقاد کارشناسان اقتصادی، آمریکا با خطر کاهش سطح عمومی قیمت‌ها که ژاپن را در دهه ۱۹۹۰ میلادی در آستانه سقوط اقتصادی قرارداد، روبه‌رو است. فدرال رزرو قصد دارد نرخ تورم آمریکا را تا پایان سال ۲۰۱۰ به ۲ درصد برساند. کارشناسان اقتصادی ضمن انتقاد از سیاست‌های فدرال رزرو در انتشار بیشتر دلار معتقدند فدرال رزرو باید به جای تزریق بیشتر دلار به سیستم پولی به دنبال راهکارهای موثرتر در زمینه افزایش اشتغال و کاهش بیکاری باشد. شرکای تجاری بزرگ آمریکا نیز به شدت نگران کاهش بیشتر ارزش دلار و رشد صادرات آمریکا هستند. این مساله به تشدید جنگ ارزی در جهان منجر خواهد شد. رشد و رونق اقتصادی اروپا تا حد زیادی به رشد صادرات آلمان وابسته است. در حالی که انگلیس نیز برای اجرای سیاست‌های ریاضت اقتصادی به سایر کشورهای اروپایی مثل ایرلند، پرتغال، اسپانیا و یونان پیوسته است و تنش‌های اجتماعی در فرانسه روز به روز در حال گسترش است. در چنین شرایطی تنها افزایش صادرات آلمان می تواند به اقتصاد اروپا کمک کند. افزایش ارزش یورو در برابر دلار نیز موجب افزایش نگرانی مقام‌های اروپایی شده است. مقام‌های برزیل و سایر کشورهای در حال توسعه و نوظهور نیز از سیاست‌های ارزی آمریکا ناخشنود هستند. ارزش رئال برزیل در برابر دلار آمریکا در سال ۲۰۱۰ بیش از ۲۵ درصد افزایش داشته و این مساله خسارت زیادی را به صادرکنندگان برزیلی وارد کرده است.