خشایار امینی

ابتدای هفته گذشته دلار برابر اکثر ارزها تقویت شد اما در آخرین روز هفته و در پی اعلام ضعیف‌تر از حد انتظار NFP (مشاغل اضافه شده در بخش غیرکشاورزی) اکثر سودهای کسب شده را از دست داد. علت اصلی قدرت گرفتن دلار در ابتدای هفته جدای از مثبت بودن بعضی شاخص‌های فاندامنتالی، عوامل تکنیکی بود.

این ارز در برابر اکثر ارزهای عمده جهان در هفته‌های گذشته به شدت تضعیف شده است و در‌ حال ‌حاضر در منطقه اشباع فروش (Oversold) به سر می‌رود. معمولا در چنین شرایطی بازار از بهانه‌ای برای قوی کردن ارز استفاده می‌کند که این دقیقا سناریوی دلار در ابتدای هفته گذشته بود.

شاخص ISM چه در بخش تولیدی و چه در بخش خدمات بهتر از حد انتظار اعلام شد که این مساله تا حدودی نگرانی‌ها در رابطه با رکود حاکم بر قوی‌ترین اقتصاد جهان را، به صورت موقت، کاهش داد.

اما این فضا نوعی آرامش پیش از طوفان بود و همه می‌دانستند که تا زمانی که NFP اعلام نشود نمی‌توان در رابطه با اقتصاد آمریکا و سرنوشت نرخ بهره اظهارنظر کرد.

انتظار داشتیم میزان مشاغل اضافه شده به بخش غیرکشاورزی ۱۰۰۰۰۰ اعلام شود. این در شرایطی بود که ماه پیش این عدد ۱۸۰۰۰۰ اعلام شده بود.

روز جمعه بالاخره بعد از چندی انتظار این شاخص حیاتی اعلام شد و پایین بوده آن خریداران دلار را ناامید کرد و دلار ضربه سنگینی از این بابت متحمل شد.

عدد نهایی ۸۸۰۰۰ بود که کمتر از حد انتظار بود. آنچه مساله را تلخ‌تر می‌کرد تجدیدنظر منفی در میزان ماه‌های قبل بود که صراحتا نشان دهنده وجود مشکلات جدی در وضعیت بازار کار آمریکا بود. بنابراین همچنان نگرش غالب در بازار کاهش قریب‌الوقوع نرخ بهره در آمریکا می‌باشد.

اعلام شاخص NFP این بار از این جهت اهمیت بیشتری داشت که دقیقا چند روز پیش از جلسه FPMC منتشر شد. چهارشنبه هفته جاری جلسه فدرال رزرو و در رابطه با نرخ بهره برگزار می‌شود و اگر چه انتظار تغییری در عدد ۲۵/۵ را نداریم اما بیانیه این نهاد می‌تواند سرنوشت نرخ بهره در ماه‌های بعد را مشخص کند که از این لحاظ بسیار مهم است.

هفته آینده بانک مرکزی آمریکا تنها بانکی نیست که در رابطه با نرخ بهره تصمیم‌گیری می‌کند بلکه بانک مرکزی اروپا (FCB) و همچنین بانک مرکزی انگلستان (BOE) نیز در رابطه با نرخ بهره تصمیم‌گیری می‌کنند، بنابراین هفته آینده محور اصلی توجیهات بازار به بانک‌های مرکزی معطوف است و می‌توان از این هفته، هفته بانک‌های مرکزی نامید.

جلسه ECB روز پنج‌شنبه برگزار می‌شود و همانند همتایان آمریکاییان انتظار تغییری در عدد نرخ بهره نداریم و به احتمال قوی این عدد در ۷۵/۳ باقی می‌ماند اما کنفرانس مطبوعاتی تریشه کلید اصلی توجهات معامله‌گران می‌باشد و بسیار علاقه‌مندیم که بدانیم آیا او از لغت معروف خود «هشیاری» (Vigilance) استفاده می‌کند یا خیر؟ اگر چنین شود نشان‌دهنده نگرانی او از تورم است که اشاره واضح به افزایش نرخ بهره می‌باشد، در این صورت انتظار افزایش ارزش یورو را داریم.

نشست مقامات BOE اما شاید تنها نشستی باشد که تغییری در نرخ بهره به وجود بیاید. انتظار داریم که ۹ عضو تشکیل‌دهنده MPC (نهاد تصمیم‌گیری در رابطه با نرخ بهره) در مجموع رای به افزایش نرخ بدهند و آن را از ۲۵/۵ به ۵/۵ برسانند که در این صورت برای اولین بار در چند سال گذشته نرخ بهره انگلستان از آمریکا بیشتر می‌شود.

www.faraforex.com