100‌میلیارد تومان از درآمد شخص ثالث به وزارت کشور می‌رسد

اگر صرف مبلغ ۱۰‌درصدی عوارض وزارت کشور میزان ضریب خسارت شخص ثالث را به‌ویژه در خسارت‌های فوتی کاهش دهد، میزان خسارت شرکت‌های بیمه نیز در شخص ثالث کاهش می‌یابد. هادی اویارحسین، مدیرعامل شرکت بیمه دانا، در گفت‌وگو با ایسنا اظهار کرد: در بودجه سال ۸۶ پیش‌بینی شده است که شرکت‌های بیمه معادل ۱۰‌درصد از محل فروش بیمه نامه‌های شخص ثالث به بیمه گذاران را حداکثر تا مبلغ ۱۰۰‌میلیارد تومان به حساب وزارت کشور واریز کنند.

وی تصریح کرد: نیروی انتظامی نیز با استفاده از این مبلغ و صرف آن در امور مرتبط با افزایش سطح آگاهی مردم در رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی به عنوان یکی از مهم‌ترین عوامل کاهش تصادفات و حوادث جاده‌ای و ترافیکی و توسعه تجهیزات کنترل و ایمنی پلیس از جمله نیروی انسانی، خودرو، دوربین‌های کنترل راه‌ها و شبکه‌ مکانیزه اطلاعات رانندگان و امثال آن آمار تصادفات جانی و مالی کشور را کاهش دهد که در این صورت این اقدام به نفع جامعه و شرکت‌های بیمه خواهد شد.

به گفته او دستورالعمل اجرایی مرتبط با تعیین سهم هر یک از شرکت‌های بیمه از مبلغ مذکور در دست تهیه از سوی بیمه مرکزی ایران قرار دارد و با ابلاغ آن سهم هر یک از شرکت‌ها به تفکیک مشخص خواهد شد و تا آن زمان به صورت علی‌الحساب به حساب وزارت کشور از سوی شرکت‌های بیمه واریز می‌شود.

وی متذکر شد: در سال گذشته شرکت‌های دولتی و بیمه مرکزی حدود ۱۴‌میلیارد تومان به نیروی انتظامی پرداخت کرده‌اند که این مبلغ در سال جاری به ۱۰۰‌میلیارد تومان افزایش یافته است.

اویارحسین با بیان اینکه اگر صرف این عوارض در کاهش خسارات بیمه شخص ثالث بویژه در خسارت‌های فوتی تاثیرگذار باشد زیان شرکت‌های بیمه در این رشته کاهش می‌یابد، اظهار کرد: در این میان شرکت‌های بیمه با کاهش ۱۰۰‌میلیارد تومانی در حق بیمه شخص ثالث مواجه خواهند شد و این کاهش باید با خسارات پرداختی شخص ثالث شرکت‌های بیمه در تعادل باشد.

وی متذکر شد: اگر کاهش خسارات ناشی از تصادفات مرتبط با بیمه شخص ثالث از سوی نیروی انتظامی بیش از مبلغ ۱۰۰‌میلیارد تومان باشد به نفع شرکت‌های بیمه بوده و زیان فعلی را کاهش خواهد داد و در غیر این صورت صنعت بیمه متضرر شده و زیان شرکت‌های بیمه در رشته شخص ثالث بیشتر خواهد شد.

او حق بیمه دریافتی صنعت بیمه در رشته شخص ثالث در سال۸۵ را حدود۱۳۰۰‌میلیارد تومان عنوان و خاطرنشان کرد: امسال نیز حداقل این مبلغ دریافت خواهد شد.

مدیرعامل بیمه دانا مبلغ حق بیمه بدنه خودرو را مناسب دانست و افزود: در حال حاضر حق بیمه بدنه برخی خودروها از حق بیمه شخص ثالث ارزان‌تر و یا برابر است.

وی سقف تعهد بیمه نامه بدنه خودرو را بر اساس ارزش مورد بیمه ذکر کرد و افزود: تلاش بیمه مرکزی و شرکت‌های بیمه در جهت فرهنگ‌سازی و گسترش خرید بیمه نامه بدنه خودرو در بین مردم است. چرا که با گسترش این فرهنگ و خرید این بیمه‌نامه خسارات مالی خودرو مقصر به مالک آن پرداخت و جبران شده و علاوه بر آن خسارت‌های ناشی از سرقت خودرو و آتش سوزی، صاعقه و انفجار و سایر حوادث اضافی نیز تحت پوشش هستند و امنیت و اطمینان خاطر دارندگان خودرو را به دنبال خواهد داشت.

اویارحسین ابراز امیدواری کرد که با توجه به افزایش ۳۳‌درصدی ارزش ریالی دیه در سال جاری و همچنین حجم تعداد خودروهای تولیدی و وارداتی کشور در هر سال نیروی انتظامی بتواند با اجرای تمهیدات لازم و تبلیغات و فرهنگ سازی موثر موجبات کاهش رشد تصادفات زیان‌بار در سطح کشور را فراهم آورد.

وی عواملی چون بهبود کیفیت و ایمنی خودروهای تولیدی،‌ افزایش ایمنی جاده‌ها و راه‌ها، گسترش وسایل حمل‌ونقل عمومی شهری و بین شهری و شبکه‌های امداد رسانی را از سایر عوامل تاثیرگذار در بروز و شدت حوادث رانندگی عنوان کرد.