لیلا اکبرپور- اجرای استاندارد ۲۸ در شرکت‌های بیمه برای تهیه صورت‌های مالی سال ۸۶ موجب ارائه نگرش‌های گوناگونی در صنعت بیمه کشورمان شد، چرا که با توجه به کاهش ۴۲درصدی ذخایر تکمیلی به یک هشتم این‌طور به نظر می‌رسید منظور از اجرای استاندارد۲۸ نشان دادن سود بالا برای شرکت‌های بیمه آن هم در زمان واگذاری به بخش‌خصوصی باشد، اما سازمان حسابرسی توضیحاتی در مورد استاندارد۲۸ ارائه کرد که در صفحه بانک و بیمه دنیای اقتصاد به چاپ رسید. برای روشن شدن مطلب نظر ضمیری مدیرعامل بیمه آسیا که از کارشناسان ارشد صنعت بیمه است و ضمن برخورداری از تجربه ۲۳ سال مدیریت در بیمه آسیا در مسائل مالی صاحب‌نظر و تاکنون بیش از ۲۰ مجمع برگزار کرده است را در این خصوص جویا شدیم.

ضمیری گفت: استاندارد۲۸ براساس استانداردهای معمول حسابداری طراحی شده است و نمی‌تواند از اصول حسابداری بین‌المللی خارج شود.

او ادامه داد: استاندارد۲۸ بر همان اساس و تجربیات بین‌المللی تنظیم شده و به شفافیت صورت‌های مالی شرکت‌های بیمه کمک می‌کند.

او از برگزاری جلسه‌ای در چند هفته گذشته با حضور بیمه‌گران و سازمان حسابرسی خبر داد و گفت: کار گروهی با مسوولیت اینجانب بر روی تدوین استاندارد۲۸ کارکرد و ابهامات موجود و موانع اجرای آن را بررسی کرد.

مدیرعامل بیمه آسیا گفت: در آن نشست به این نتیجه رسیدیم که اصولا اشکال اساسی در استاندارد۲۸ وجود ندارد اما برای اجرا نیازمند آیین‌نامه‌های مصوب از سوی شورای‌عالی بیمه است تا جنبه قانونی گرفته و اجرایی شود.

ضمیری گفت: استاندارد۲۸ بسیار کلی است و باید جزییات آن توسط شورای‌عالی بیمه تدوین و با مصوبه‌ای موانع اجرایی آن رفع گردد. ضمیری خاطرنشان کرد: استاندارد۲۸ به هیچ وجه مخالف گرفتن ذخیره نیست و قطعا نمی‌خواهد توان شرکت‌ها کاهش یابد بلکه ذخایر فنی تکمیلی بنا به ماهیت آن در بخش حقوق صاحبان سهام گزارش می‌شود.

او یادآور شد: با ابلاغ استاندارد۲۸ خیلی‌ها تصور کردند همه چیز تمام است و گزارشگری مالی تغییر جایگاه داده است در حالی که تمام تغییرات و اجرای استاندارد۲۸ مستلزم نقش بسزای شورای‌عالی بیمه در تصویب آیین‌نامه‌های جدید است.