گروه بنگاه‌ها - مدیرعامل بانک مهر اقتصاد بر ضرورت ساماندهی بازار پول کشور توسط بانک مرکزی تاکید کرد.
غلامحسن تقی نتاج با ذکر این نکته که بخش قابل توجهی از مسیر ساماندهی بازار پول توسط بانک مرکزی طی شده، اهمیت اقدامات پایانی ساماندهی بازار پول را مورد تاکید قرار داد و با ذکر این مثال که «بسیاری از تصادفات نزدیک‌ مقصد رخ می‌دهد»، گفت: درخواست ما از سکاندار ساماندهی موسسات پولی این است که در مراحل نهایی رسیدن به مقصد یک مقدار صبورتر باشند.
وی ادامه داد: موسسات پولی و بانکی اکنون به این بلوغ رسیدند که به ضرورت ساماندهی موسسات پولی و بانکی با اعتقاد توجه داشته باشند و برای تحقق این ساماندهی تلاش کنند، تلاشی همگانی و با مشارکت اعتقادی.
نتاج در مورد آخرین وضعیت بانک تحت مدیریت خود نیز گفت: بانک مهر اقتصاد تمامی اقدامات لازم را برای اخذ مجوز نهایی از بانک مرکزی با هماهنگی مستمر این بانک انجام داده و در واقع باید گفت بانک از ۱۰۰ درصد کار حدود ۹۵ درصد را به پایان رسانده است و تنها کار باقیمانده مجموعه مهر اقتصاد برای اخذ مجوز قطعی، انجام پذیره‌نویسی ۵۱ درصد از سهام است که بخش اعظم فرآیند پذیره‌نویسی نیز به انجام رسیده است.
مدیرعامل بانک مهر اقتصاد، تصویب اساس‌نامه بانک مهر اقتصاد مطابق ماده ۳۰ قانون پولی و بانکی کشور در شورای پول و اعتبار (در اسفند ماه سال ۸۸)را مورد اشاره قرار داد و افزود: یکی از شروطی که برای اجرای مصوبه شورای پول و اعتبار توسط بانک مرکزی مطرح شد، تامین سپرده قانونی بود. وی اضافه کرد: در حالی که بسیاری از موسسات پولی و بانکی نتوانستند این الزام قانونی را که جزو سیاست‌های پولی هر کشوری است محقق کنند، مجموعه بانک مهر اقتصاد بیش از ۲ هزار میلیارد تومان نقدینگی را نزد بانک مرکزی سپرده‌گذاری کرد و این سپرده اکنون نزد این بانک محفوظ است.
نتاج در ادامه با اعلام اینکه، به‌رغم وجود جذابیت‌های بسیار بازار سرمایه، بانک مهر اقتصاد از توسعه سرمایه‌گذاری‌ها در بازار سرمایه نیز جلوگیری کرد، گفت: حجم قابل‌توجهی از سرمایه‌گذاری‌های بانک مهر اقتصاد در بازار سرمایه بود؛ اما به‌منظور اجرای قوانین و مقررات بانک مرکزی سعی کردیم به مرور حضور در بازار سرمایه را هم کمرنگ‌تر کنیم.
وی به یکی دیگر از اقدامات مجموعه مهر در جهت تطبیق محصولات از جمله سپرده‌ها و اعطای وام با ضوابط بانک مرکزی اشاره کرد و گفت: برخی مجموعه مهر اقتصاد را متهم کردند که نرخ سود بالاتری اعطا می‌کند؛ در‌حالی‌که اصلا این طور نیست. ممکن است مجموعه سود علی‌الحساب و سود قطعی که در پایان هر سال دادیم، از بانک‌های دیگر بیشتر شده باشد که این نشانگر بهره‌وری و کارآیی بانک مهر اقتصاد است.
وی تاکید کرد: نرخ سود سپرده علی‌الحساب بانک مهر اقتصاد مشابه بانک‌های دیگر است؛ ولی در پایان سال با تسویه حساب سود قطعی که انجام می‌شود و همچنین بازدهی قابل توجه بانک در آن سال و با رویکرد پیاده‌سازی قانون عملیات بانکی بدون ربا و مطابق دستورالعمل بانک مرکزی مابه‌التفاوت سود علی‌الحساب با سود قطعی به سپرده‌گذاران پرداخت شد که این مهم در نظام بانکی کشور بی‌سابقه یا حداقل کم‌سابقه است.
مدیرعامل بانک مهر اقتصاد متذکر شد: تنها اقدام باقیمانده بین ما و بانک مرکزی واگذاری ۵۱ درصد از سهام بانک (به مبلغ۲۰۰۰ میلیاردریال) است.