گروه بنگاه‌ها- نخستین مرکز نوآوری کسب‌وکار و خدمات مالی با حضور دکتر فرهاد نیلی رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی روز گذشته همزمان با آغاز دهه فجر انقلاب اسلامی در بانک پارسیان شروع به کار کرد.
رئیس پژوهشکده پولی و بانکی بانک مرکزی در این مراسم گفت: باید نگران پایین آمدن بهره‌وری در سیستم بانکی کشورمان باشیم. فرهاد نیلی تاکید کرد: متاسفانه بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی ایران کاهنده است و به‌طور متوسط، هر سال در حال کاهش است؛ یعنی هر سال باید منابع بیشتری را به این بنگاه‌ها تزریق کنیم تا همان محصول قدیمی را دریافت کنیم. وی در مورد عوامل پایین بودن بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی به چند عامل اشاره کرد و گفت: بهره‌وری پایین سرمایه، اندازه بزرگ و انحصار از جمله این عوامل است که باعث شده تا بهره‌وری بنگاه‌های اقتصادی در ایران پایین‌تر از بسیاری کشورهای دیگر باشد. وی بانک‌ها را هم جزو بنگاه‌های بزرگ اقتصادی تقسیم‌بندی کرد و گفت: با وجود تعداد زیاد بانک‌ها در کشور، درجه تمرکز در نظام بانکی ایران بالا است. به عبارت دیگر، همه بانک‌هایی که در چند سال اخیر تاسیس شده‌اند، بانک‌های کوچک هستند و ۹۰ درصد سهم بازار به بانک‌هایی اختصاص دارد که بیش از ۱۰ سال سابقه فعالیت دارند. نیلی تصریح کرد: ما هنوز بهره‌وری بانک‌ها را اندازه‌گیری نکرده‌ایم؛ اما چون بانک‌ها جزو بنگاه‌های بزرگ کشور محسوب می‌شوند و بهره‌وری بنگاه‌های بزرگ پایین است، باید در سیستم بانکی هم نگران پایین آمدن بهره‌وری باشیم. وی رقابت با بانک‌های خارجی را باعث بهبود بهره‌وری خواند و اظهار کرد: بسیار میمون و خجسته است که مدیران پیشتاز نظام بانکی، حرکت‌های نوینی را شروع و با ایجاد مرکز نوآوری کسب‌وکار، زمینه‌های بروز خلاقیت و نوآوری را فراهم کرده‌اند. نیلی تاکید کرد: باید این نوآوری و متمایزسازی را با فشار رقابت خارجی تلفیق کنیم تا در صورت ورود بانک‌های خارجی، امکان رقابت را داشته باشیم.
پایه‌های اصلی رشد بانکداری
دکترعلی دیواندری، مدیرعامل بانک پارسیان در مراسم افتتاح این مرکز با بیان این نکته که نسل جدید، انتظارات جدیدی از کسب‌وکار به‌ویژه در صنعت بانکداری دارد، اظهار کرد: باید محلی برای شکوفا شدن استعدادهای نسل جوان جامعه وجود داشته باشد، به عبارت دیگر برای پاسخگویی به نیازهای جدید باید روش‌های قدیمی را تغییر دهیم و خود را به روش‌های جدید مجهز کنیم.
وی با تاکید بر اینکه مرکز نوآوری کسب‌وکار بانک پارسیان با بهره‌گیری از نیروهای نخبه درون و بیرون این بانک کارهای خود را به پیش خواهد برد، ادامه داد: هدف این مرکز بهره‌گیری از راه‌حل‌های جدید بانکداری و تصمیم‌سازی برای بخش‌های مختلف بانک پارسیان خواهد بود. مدیر عامل بانک پارسیان پایه‌های اصلی رشد بانکداری در دنیا را سه عامل خواند و اظهار کرد: عامل اول ساده‌سازی، بهبود فرآیندها، سرعت بخشیدن به انجام کارها و کم کردن هزینه‌ها، عامل دوم چابکی به معنای واکنش سریع به خواسته‌های مشتریان و عامل سوم نوآوری است.