قید و بست‌های روزافزون طلا

گروه بازارپول: یک روز پس از رسیدن ایران و قدرت‌های جهانی به توافقی تاریخی، همچنان رسانه‌ها، بازارها و افکار عمومی توجه خود را بیش از هر موضوعی معطوف به این واقعه کرده و به ابعاد آن می‌پردازند، اما پس از به سرانجام رسیدن پرونده مذاکرات ایران و غرب، چالش یونان و موضوع بدهی‌های این کشور به اتحادیه اروپا موضوع روز این قاره است؛ به‌خصوص که به جز نگرانی از سرایت سندرم «میل به خروج» یونان به کشورهای دیگر هم‌رده این کشور که وحدت یورو را خدشه‌دار خواهد کرد، چشم‌های نگران دیگری چون طلا و بسیاری از کالاها و ارزها، به حل مساله یونان دوخته‌شده‌اند و تعیین ارزش خود را ولو در کوتاه مدت در گرو تعیین تکلیف وضعیت این کشور می‌بینند.


روز چهارشنبه، فلز زرد منتظر تصمیم ۳۰۰ نماینده مجلس یونان بود که اگر بسته اعتباری پیشنهادی اروپا به تصویب ایشان نرسد خود را از سطح فعلی ۱۱۵۰ تا ۱۱۶۰ دلاری هر اونس جدا کرده و بتواند این هفته را پس از چند هفته با صعود و سبز کردن شاخص خود به پایان رساند. در مقابل، صحبت‌های خانم یلن در انتهای روز می‌تواند طلا را هر چه بیشتر ناامید کرده و قیمتش را به سطوحی پایین‌تر هدایت کند.


چشم‌انتظار تصمیم نمایندگان یونان

چین، یونان و آمریکا، سه تمدن مطرح جهانی این بار نه به‌خاطر تاریخ یا نقش تعیین‌کننده آنها در جهان که به‌خاطر رخدادها و وضعیت اقتصادی خود برای تعیین ارزش طلا در کانون توجه فعالان و بازیگران بازار این فلز زرد قرار دارند. رشد اقتصادی چین در دومین فصل از سال جاری ۷ درصد اعلام شد که کمی از پیش‌بینی ۸/ ۶ درصدی پیشین بالاتر بود. این موضوع تا اندازه‌ای تحلیلگران و فعالان اقتصادی را به تداوم رشد اقتصادی چین و بالاخص توقف کاهش رشد اقتصادی آن کشور امیدوار ساخته است. در صورتی که رونق اقتصادی چین که بزرگ‌ترین وارد‌کننده طلا در جهان است پیش‌بینی شود، این طور تلقی می‌گردد که تقاضای طلا نیز در این کشور تقویت شود. با وجود این، به نظر می‌آید وضعیت بازارهای مالی چین هنوز از شوک کاهش شاخص بازار سهام این کشور فارغ نشده و واکنش قابل‌ملاحظه به آمارهای اقتصادی مثبتی که از وضعیت رشد تولید ناخالص داخلی این کشور منتشر شده، مشاهده نشده است، اما چند هزار کیلومتر غرب‌تر از خاور دور در قاره کهن، یونان با بالا آوردن بدهی‌های چندصد میلیارد دلاری، نه تنها خود را به آستانه ورشکستگی رسانده؛‌ بلکه مساله پیچیده‌ای را هم برای سران هم‌قاره‌ای خود ایجاد کرده است. بسته اعتباری ۹۵ میلیارد دلاری را که سران تروئیکا، ولو با اکراه، برای نجات یونان به این کشور ارائه کرده‌اند، روز چهارشنبه در پارلمان این کشور مطرح می‌شود و این به گفته تحلیلگران آخرین فرصت نجات یونان و بقای این کشور در حوزه مالی یورو خواهد بود.


هم‌حزبی‌های سیپراس نخست‌وزیر یونان به همراه هواداران دیگر حزب «سیریزا» در مجلس این کشور، 162 کرسی از 300 کرسی را در اختیار خود دارند، موضوعی که امیدواری‌هایی را برای رأی مثبت به طرح ریاضتی پیشنهادی که نخست‌وزیر از اروپا گرفته و تحویل مجلس داده است، ایجاد می‌کند. با وجود این،‌ چارچوب‌های سخت‌گیرانه مالی که در این بسته آورده شده این ظن را تقویت می‌کند که همچون مخالفت‌های پیشین حزب اکثریت با طرح‌های ریاضتی اروپا، نمایندگان به این بسته «نه» بگویند و آنگاه، شمارش معکوس برای خروج یونان از یورو آغاز خواهد شد. از این روست که در بازارها، ارزش برابری یورو در مقابل دلار آمریکا در محدوده‌ای بین 10/ 1 تا 11/ 1 نوسانی محتاطانه می‌کند. به‌طور قطع، با رد بسته اعتباری اروپا توسط مجلس یونان، طلا منتفع خواهد شد و شرایط آنقدر نامعلوم و غیرمطمئن برای سرمایه‌گذاران اروپایی خواهد بود که رو به کالای امن شناخته شده‌ای چون طلا بیاورند.


دنبال کردن نرخ بهره در صحبت‌های «یلن»

اما هر قدر که چین و یونان می‌توانند برای طلا امیدواری ایجاد کنند، فضای این هفته‌های اقتصاد آمریکا برای فلز قیمتی کهن دلسردکننده است. تداوم رشد اقتصادی که از کاهش نرخ بیکاری و رشد تولید ناخالص داخلی در این کشور برداشت می‌شود، سیاست‌گذاران اقتصادی این کشور را برآن داشته تا با پیش‌بینی درباره رسیدن نرخ رشد تورم به‌میزان هدف‌گذاری شده ۲ درصد در کوتاه‌مدت، نرخ بهره را در سال جاری افزایش دهند. با این افزایش نرخ بهره، هزینه نگهداشت سایر ارزهای خارجی برای سرمایه‌گذاران بالاتر خواهد رفت و از این رو، میل به خرید اسناد و اوراق مبتنی بر دلار آمریکا افزایش پیدا می‌کند؛ موضوعی که طلا بازنده ارزش خود در پی آن خواهد بود. البته، چنان‌که عده‌ای از تحلیلگران بیان می‌دارند، کاهش آمار خرده‌فروشی که دیروز منتشر شد، یا کاهش تعداد شاغلان در آخرین آمار منتشر شده و همچنین بهبود ناامیدکننده ۱/ ۰ درصدی نرخ بیکاری در این آمار، حکایت از کند شدن روند بهبود اوضاع اقتصادی دارد و به این موضوع، آمار ناامید‌کننده کاهش رشد GDP در فصل دوم سال میلادی به‌میزان ۲/ ۰ درصد نسبت به فصل قبل، را نیز باید افزود. از این روست که عده‌ای همچنان افزایش نرخ بهره توسط فدرال رزرو را حداقل برای ماه سپتامبر پیش رو بعید می‌بینند. با تمام این اوصاف، صحبت‌های خانم یلن، رئیس فدرال رزرو، همچنان هفته‌های پیشین، می‌تواند این هفته نیز بیشتر به زخم‌های طلا نمک بپاشد، و با تلقی‌هایی که از این گفته‌ها درباره قریب‌الوقوع بودن افزایش نرخ بهره می‌شود، طلا مسیر کاهشی هفته‌های اخیر را ادامه بدهد.


سنگر محکم ۱۱۵۰ دلار

استقامت سطح حمایتی 1150 تا 1160 دلاری هر اونس طلا بی‌حکمت نیست و بی‌دلیل نیست که این فلز زرد توانسته در گیر و دار خبرهای گوناگون و بالاخص در جهت کاهش آن، سنگر را حفظ کرده و بیشتر سقوط نکند. نگاهی به نمودار تغییرات طلا از سال 2003 تاکنون نشان می‌دهد سطح 1150 تا 1160 دلاری طلا منطبق با بازگشت 2/ 61 درصدی حدفاصل کف قیمتی 680 دلار تا قله بازار این فلز در 1920 دلار است. از نظر تحلیل تکنیکال، این سطح، محدوده قدرتمند حمایتی است که عبور از آن به منزله شکست کامل خریداران بازار خواهد بود. در هفته‌های اخیر، طلا با ایجاد محدوده‌های متراکم نوسانی پیش‌بینی‌ برای حرکت‌های آتی خود را تا اندازه‌ای دشوار ساخته تا حدی که برخی تحلیلگران نموداری، آن را «بی‌روند» تلقی کرده‌اند. با وجود این، از دست رفتن سنگر 1150 دلاری هر اونس طلا درها را برای سقوط این فلز تا سطح 1146 دلار و پس از آن کمینه سال میلادی جاری در محدوده 1130 دلار می‌گشاید. در سوی مقابل و در صورت صعود غیرمترقبه، این فلز راه دشواری را برای عبور از مقاومت 1170 تا 1180 دلاری پیش‌روی دارد. باید منتظر ماند و دید در حال حاضر که تعداد موقعیت‌های خرید معامله‌گران بازار طلا به کمترین حد خود از ژوئن سال 2006 تاکنون رسیده، آیا طلا باز هم هواداران خود را ناامید می‌کند یا می‌تواند همگان را غافلگیر کرده و کانال 1200 دلاری خود را بازپس بگیرد.