گروه بنگاه‌ها: معاون مدیرعامل بانک تجارت در امور بین‌الملل بر آمادگی این بانک برای آغاز روابط کارگزاری با بانک‌های بزرگ بین‌المللی تاکید کرد. به گزارش روابط عمومی بانک تجارت، علی حسنانی با اشاره به آغاز روند مذاکره و رایزنی با بانک‌های خارجی برای آغاز همکاری‌ها گفت: این رایزنی‌ها با هماهنگی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران صورت گرفته و در تلاش هستیم تا در گام نخست روابط کارگزاری با کارگزاران سنتی بانک را شروع کرده و در گام بعدی روابط کارگزاری را توسعه دهیم.

معاون ارزی مدیرعامل بانک تجارت از آغاز مکاتبات و پیگیری‌های لازم برای اتصال مجدد بانک تجارت به شبکه جهانی سوئیفت خبر داد و یادآور شد: انتظار می‌رود این اتصال بلافاصله پس از تایید مقامات اتحادیه اروپا انجام شود تا پس از آن شاهد برقراری جریان عادی مبادلات بانکی کشور با بانک‌های خارجی و تسهیل ارائه خدمات به مشتریان باشیم. حسنانی با اشاره به اینکه طی سال‌های اخیر گام‌های مهمی در مسیر تسهیل و تسریع ارائه خدمات ارزی به مشتریان بانک‌ها از سوی بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران برداشته شده گفت: از جمله مهم‌ترین این اقدامات می‌توان به کاهش مبالغ وثیقه ریالی مشتریان هنگام صدور ضمانت‌نامه و گشایش اعتبار اسنادی اشاره کرد. وی افزود: بانک تجارت نیز در چارچوب همین مقررات تمام تلاش خود را به کار خواهد بست تا ضمن رعایت دقیق اصول اعتبارسنجی و صیانت از منافع ذی‌نفعان بانک، بهترین خدمات را به مشتریان ارائه کند. معاون مدیرعامل بانک تجارت به چشم‌انداز حضور بانک‌های خارجی در ایران و تاثیر حضور این بانک‌ها بر بازار پول کشور اشاره کرد و گفت: از لحاظ قانونی، بسترهای لازم برای حضور بانک‌های خارجی در ایران قبلا فراهم شده و برخی از این بانک‌ها تا قبل از اعمال تحریم‌ها در مناطق آزاد تجاری و صنعتی کشور حضور داشتند و اکنون از لحاظ قانونی برای حضور این بانک‌ها در سرزمین اصلی نیز مشکلی وجود ندارد. وی اظهار کرد: اقتصاد ایران به لحاظ برخورداری از شرایط ممتاز جغرافیایی و ظرفیت‌های بالای صنعتی و تجاری از عمق لازم برای ترغیب و تشویق بانک‌های خارجی برخوردار است و می‌تواند بازار مطبوع و بدون ریسکی برای بانک‌های خارجی باشد. حضور بانک‌های خارجی به ایجاد رقابت سالم در بازار پول کشور کمک می‌کند و اقدامات بانک‌های ایرانی در نوسازی ساختارهای فناوری اطلاعات، استقرار واقعی حاکمیت شرکتی و انطباق با استانداردهای بین‌المللی را تسریع می‌کند.

وی با اشاره به اینکه ارتباط موثر بانک‌ها و دیگر دستگاه‌های اقتصادی کشور با نهادهای مالی بین‌المللی هیچگاه بر اثر تحریم‌ها قطع نشده است، گفت: طی سال‌های گذشته دوره‌های تخصصی در رشته‌های مرتبط با تجارت و بانکداری بین‌الملل توسط بانک مرکزی، اتاق بازرگانی و... برگزار شده و در بانک تجارت نیز در طول نزدیک به چهارسال گذشته، روند آموزش و به‌روزرسانی اطلاعات و مهارت‌های مدیران و کارکنان بخش ارزی بانک مطابق با آخرین استانداردهای روز با جدیت و استمرار دنبال شده است. به همین لحاظ مطمئن هستیم در صورت حضور بانک‌های خارجی در بازار پولی کشور، بانک‌های ایرانی بلافاصله از تمام ابزارهای مشابه این بانک‌ها برای خدمت‌رسانی به مشتریان ارزی خود نیز استفاده خواهند کرد. معاون مدیرعامل بانک تجارت ضمن اعلام آمادگی این بانک برای ارائه خدمات به سرمایه‌گذاران خارجی گفت: سازمان سرمایه‌گذاری و کمک‌های فنی و اقتصادی ایران اقدامات بسیار مهمی را در مسیر روانسازی حضور سرمایه‌گذاران خارجی در کشور انجام داده و ما نیز این آمادگی را داریم تا پس از رفع تحریم‌ها، سهم خود را در جذب سرمایه‌گذاری خارجی در قالب آورده نقدی سرمایه‌گذاران به کشور یا ایجاد مشوق‌های قانونی انجام دهیم. حسنانی با اشاره به اینکه چشم‌انداز افزایش درآمدهای ارزی کشور در سال‌های آتی، بانکداران کشور را به رونق فعالیت‌های ارزی بیش از پیش امیدوار ساخته گفت: طی سال‌هایی که به‌واسطه اعمال تحریم‌ها و محدودیت‌ها، ارتباط معمول شبکه بانکی با بانک‌های خارجی دچار وقفه شده بود، ارتباط و تعامل بانک تجارت با مشتریان ارزی بانک هیچگاه قطع نشده و ما نیز همچون صنعتگران و بازرگانان کشور خود را برای ورود دوباره به عرصه تجارت بین‌المللی پس از رفع کامل تحریم‌ها آماده کرده‌ایم.