دنیای اقتصاد: مرکز آمار تازه‌ترین گزارش تورم را برای آبان ماه ۱۳۹۴ منتشر کرد. بر اساس این گزارش، عدد شاخص قیمت مصرف‌کننده در آبان ماه سال جاری به ۱/ ۲۲۰ واحد رسیده است. بر این اساس، نرخ رشد ماهانه قیمت‌ها در دومین ماه پاییز (تورم ماهانه آبان ماه)‌ حدود ۷/ ۰ درصد بوده است.

همچنین، سطح قیمت‌ها در آبان‌ماه حدود ۸/ ۱۰ درصد بیشتر از مقدار مشابه در آبان‌ماه سال گذشته بوده که آخرین نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه را نشان می‌دهد. نرخ تورم نقطه‌به‌نقطه در ادامه روند نزولی خود که از تیرماه ۱۳۹۲ شروع شد (پس از تورم نقطه به نقطه ۲/ ۴۱ درصدی خردادماه این سال) به سمت سطح ۱۵ درصدی حرکت کرد تا این که در آبان ماه سال گذشته به سطح ۲/ ۱۳ درصد رسید. ولی با وقوع تورم ماهانه ۲/ ۲ درصدی در آذرماه سال گذشته، این شاخص دو پله به سمت بالا جهش کرد و در آخرین ماه پاییز سال قبل به ۱/ ۱۵ درصد افزایش یافت. ولی از زمستان گذشته، با شیبی ملایم وارد مسیری نزولی شد و به جز برخی از افزایش‌های جزئی در برخی از ماه‌ها (فروردین، خرداد و شهریور امسال) مسیر کلی آن در جهت پایین بود.بر اساس گزارش مرکز آمار، نرخ تورم متوسط یا ۱۲ ماهه نیز در آبان ماه سال جاری به ۱/ ۱۳ درصد رسیده است که در ادامه مسیری نزولی است که از آبان ۱۳۹۲ برای این شاخص به وجود آمد. به این ترتیب، آبان ماه سال جاری، بیست‌و‌پنجمین ماه متوالی است که نرخ تورم متوسط در آن کاهش می‌یابد و بر اساس محاسبات صورت گرفته، با احتمال بسیار بالایی می‌توان پیش‌بینی کرد که روند نزولی آن تا پایان سال جاری و رسیدن به محدوده نزدیک به ۱۰ درصد، ادامه پیدا کند.

اما نکته قابل توجه گزارش‌ جدید مرکز آمار، این موضوع است که نشان می‌دهد در صورتی که نرخ رشد ماهانه قیمت‌ها (تورم ماهانه) در ماه کنونی (آذر ۱۳۹۴) بیشتر از ۴/ ۱ درصد نباشد، نرخ تورم نقطه به نقطه در پایان پاییز سال جاری به زیر ۱۰ درصد سقوط خواهد کرد. امری که با توجه به روند اخیر نرخ‌های تورم در کشور، کاملا محتمل به نظر می‌رسد و قراین نیز، بیانگر این است که احتمالا آذرماه شاهد رخدادی ویژه در زمینه عوامل افزاینده سطح قیمت‌ها نخواهد بود و به همین دلیل، فرض تورم ماهانه کمتر از ۴/ ۱ درصدی آذرماه فرضی کاملا قابل‌پذیرش است. به همین دلیل، با اطمینان زیادی می‌توان پیش‌بینی کرد که نرخ تورم نقطه به نقطه (به عنوان یکی از دو شاخص اصلی تورم سالانه) در آذرماه سال جاری یک رقمی شود. از آذرماه ۱۳۹۲ به بعد یعنی طی ۲۴ ماه گذشته، نرخ تورم ماهانه فقط در سه ماه (تیر، مرداد و آذر ۱۳۹۳) بالاتر از ۴/ ۱ درصد بود و در نتیجه، ثبت نرخی بیشتر از این سطح برای آذرماه سال جاری نامحتمل به نظر می‌‌رسد.آخرین موقعی که اقتصاد ایران شاهد نرخ تورم نقطه به نقطه یک رقمی بود، مربوط به مقطع زمانی تیرماه ۱۳۸۹ می‌شد و آخرین نرخ تورم متوسط یک رقمی هم در آبان ۱۳۸۹ گزارش شده بود؛ بنابراین با یک رقمی شدن تورم نقطه به نقطه در آذرماه، اقتصاد ایران پس از پنج سال، نرخ تورم یک رقمی و رشدی کمتر از ۱۰ درصدی در سطح قیمت‌ها را مجددا تجربه خواهد کرد.