پایان زمستان طاقت‌فرسای ارز‌های دیجیتال؟

همانند دیگر بازار‌های جهانی، بازار ارز‌های دیجیتال نیز اصول و قواعد خود را دارد و هیچ صعود قیمتی تا ابد ادامه پیدا نمی‌کند. روز‌های خوش در نهایت به پایان می‌رسند و سقوط قیمتی رخ می‌دهد. روندی که در اواخر سال۲۰۲۱ نیز دیده شد و بیت‌کوین پس از ثبت ماه‌ها افزایش قیمتی، کاهش قیمتی خود را شروع کرد و از محدوده ۵۰هزار دلار به کمتر از ۲۰هزار دلار رسید. این سقوط شدید قیمتی در دیگر ارز‌های بازار نیز رخ داد و منجر به ورشکستگی و توقف فعالیت بسیاری از پلتفرم‌ها و برنامه‌های فعال در حوزه ارز‌های دیجیتال شد. در نهایت این کاهش ادامه‌دار قیمتی شرایطی را ایجاد کرد که به آن زمستان ارز دیجیتال گفته می‌شود.

زمستانی که طی دو سال اخیر قربانی‌های زیادی گرفته است و ضرر‌های غیرقابل جبرانی را برای بسیاری از معامله گران ارز‌های دیجیتال سراسر جهان رقم‌زده است. بنابراین جای تعجب نیست که هم‌اکنون بسیاری از معامله‌گران و سرمایه‌گذاران بازار چشم به انتظار پایان این زمستان سخت هستند. افرادی که به نظر می‌رسد نیاز نیست زمان زیادی منتظر باشند؛ زیرا نشانه‌های مثبتی در بازار دیده می‌شود و برخی تحلیلگران انتظار حرکت‌های جدید قیمتی را طی چند ماه آینده و با آغاز سال۲۰۲۴ دارند.

سرمای جانسوز

اصطلاح زمستان ارز‌های دیجیتال برای توصیف یک دوره طولانی از کاهش قیمت‌ها و همچنین اخبار و احساسات منفی در بازار ارز‌های دیجیتال استفاده می‌شود. زمستان ارز‌های دیجیتال معمولا پس از روند‌های صعودی رخ می‌دهد و اصلاحات قیمتی قابل توجهی را در بازار رقم می‌زند. درحالی‌که کاهش‌های قیمتی همواره رخ می‌دهند، اما در زمستان ارز‌های دیجیتال این کاهش‌های قیمتی ادامه‌دار و در یک بازه طولانی مدت از چندماه تا چند سال هستند. در این بازه زمانی اخبار مثبت اثرات کمتر و اخبار منفی اثرات بیشتری بر روند‌های قیمتی دارند. این روند باعث می‌شود تا فرصت‌های بسیار کمتری برای جبران ضرر و کسب سود در بازار فراهم باشد و در نتیجه، بسیاری از سرمایه‌گذاران و حتی شرکت و صرافی‌ها با ضرر‌های قابل توجهی مواجه می‌شوند.

ترس سرمایه‌گذاران بازار در این زمان افزایش پیدا می‌کند و باعث می‌شود که سرمایه از ارز‌های دیجیتال کمتر شناخته‌شده به پروژه‌های مطرح و محبوب بازار مانند بیت‌کوین منتقل شود. بنابراین آلت‌کوین‌ها با بیشترین کاهش‌های قیمتی مواجه می‌شوند و ارز‌های دیجیتال جدید کمتر فرصتی را برای جلب‌توجه سرمایه‌گذاران پیدا می‌کنند. در این شرایط، شرکت‌های بزرگ جهانی نیز علاقه‌ای به ورود به بازار ارز‌های دیجیتال نشان نمی‌دهند و اکثر فعالان قدیمی نیز نگهداری از موجودی قدیمی خود را به افزایش سرمایه و خرید ارز‌های جدید ترجیح می‌دهند. در نتیجه ارزش بازار ارز‌های دیجیتال کاهش پیدا می‌کند و خدمات بلاک‌چینی از جمله برنامه‌های امور مالی غیرمتمرکز، متاورس، بازی و توکن‌های غیرمثلی با کاهش قابل توجه سرمایه، معاملات و کاربران مواجه می‌شوند.

از اواخر سال۲۰۲۱ جدیدترین زمستان بازار آغاز شده است؛ زمستانی که در نتیجه کاهش‌های شدید قیمتی خود، افزایش نظارت‌ها و سخت‌گیری‌های قانونی، ممنوعیت و محدودیت معاملات ارز‌های دیجیتال در برخی کشور‌ها، نگرانی‌های زیست محیطی مربوط به فرآیند استخراج و کاهش شور و شوق کلی بازار را به همراه داشته است. هرچند هم‌اکنون با گذشت تقریبا ۲سال از زمان آغاز این زمستان، به نظر می‌رسد که بازار و سرمایه‌گذاران آماده عبور از سختی‌ها و استفاده از فرصت‌های جدید هستند.

نشانه‌های پایان زمستان

پس از انتشار موجی از اخبار بد، کاهش‌های قیمتی، ورشکستگی و کلاه‌برداری‌ها طی سال۲۰۲۲، با آغاز سال۲۰۲۳ ارز‌های دیجیتال این فرصت را پیدا کردند تا افزایش‌های قیمتی داشته باشند. این روند در حالی که برای جبران ضرر‌های سنگین زمستان ارز‌های دیجیتال کافی نیست، اما سرمایه‌گذاران بازار را امیدوار کرده و ارزش بازار ارز‌های دیجیتال را در بالای  یک‌تریلیون دلار نگه داشته است. با وجود برخی افزایش‌های قیمتی، بازار به‌طور کلی طی چند ماه گذشته روند آرامی را دنبال کرده است و بیت‌کوین نیز به‌رغم نوسانات، محدوده قیمتی نسبتا ثابتی را در مقایسه با تاریخ خود حفظ کرده است.

موضوعی که نشان از بازگشت آرامش به بازار و آمادگی سرمایه‌گذاران برای حرکت‌های بعدی قیمت است. هم‌اکنون سرمایه‌گذاران به نوسانات قیمتی عادت کرده‌اند و کمتر در نتیجه طمع یا ترس، خرید و فروش انجام می‌دهند.در طی این مدت نهاد‌های نظارتی در کشور‌های مختلف جهانی نیز دستورالعمل‌های واضح‌تری را برای صنعت ارز‌های دیجیتال ایجاد کرده‌اند که می‌تواند منجر به افزایش احساس اطمینان سرمایه‌گذاران و کسب‌وکار‌ها برای فعالیت در این بازار دیجیتال شود. ایجاد چارچوب‌های قانونی برای ارز‌های دیجیتال همچنین می‌تواند افزایش فعالیت سازمان‌ها و شرکت‌های بزرگ جهانی در این بازار را به دنبال داشته باشد. هم‌اکنون بسیاری از موسسات مالی، شرکت‌ها و صندوق‌های سرمایه‌گذاری بخشی از سبد و فعالیت خود را به دارایی‌های دیجیتال اختصاص داده‌اند؛ روندی که با افزایش قانون‌گذاری‌ها شدت بیشتری پیدا خواهد کرد.

افزایش علاقه این نهاد‌ها و شرکت‌های بزرگ جهانی به ارز‌های دیجیتال اهمیت بسیاری دارد؛ زیرا به بازار مشروعیت و ثبات بیشتری می‌بخشد. علاوه بر بهبود شرایط کلی بازار، بیت‌کوین نیز ماه‌های مهمی پیش‌رو دارد و سرمایه‌گذاران این ارز دیجیتال در انتظار انجام شدن رویداد هاوینگ هستند. هاوینگ، فرآیندی است که در هر تقریبا ۴سال رخ می‌دهد و پاداش استخراج بیت‌کوین را نصف می‌کند. بنابراین پس از هاوینگ استخراج‌کنندگان بیت‌کوین مقدار کمتری از این ارز دیجیتال را به‌عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

موضوعی که تاثیر خود را بر میزان عرضه این ارز دیجیتال دارد و با کاهش عرضه، احتمال افزایش قیمت بالا می‌رود. این رویداد اثرات مهمی را بر احساسات سرمایه‌گذاران بازار نیز دارد و بسیاری به امید افزایش‌های قیمتی بیت‌کوین و در ادامه دیگر ارز‌های دیجیتال بازار طی چند ماه آینده هستند. شرایطی که به نظر می‌رسد بیت‌کوین با افزایش قیمت به ۳۴هزار دلار برای آن آماده شده است.

توجه به این نکته نیز مهم است که بازار طی دو سال اخیر بالغ‌تر شده است. زمستان ارز‌های دیجیتال با تمام تلخی و سختی‌های خود، درس‌های مهمی را نیز برای سرمایه‌گذاران داشته است؛ درس‌هایی که می‌توانند منجر به کاهش اشتباهات و در نتیجه معاملات بهتر و موفق‌تری در آینده شوند. امروزه به خوبی مشخص است که رویای کسب سود سریع و آسان از معاملات ارز‌های دیجیتال فاصله زیادی با واقعیت دارد و هیچ‌کس نمی‌تواند با قاطعیت روند‌های قیمتی این دارایی‌های پرنوسان را پیش‌بینی کند. علاوه بر درس‌های مهم، سقوط‌های قیمتی باعث شد تا کاربرد فناوری بلاک‌چین و ارزهای دیجیتال بیش از پیش مورد توجه کاربران قرار گیرد.

امروزه در نگاه بسیاری از فعالان قدیمی بازار، ماهیت ارز‌های دیجیتال از دارایی‌هایی صرفا مناسب سرمایه‌گذاری و کسب سود، به ارز‌های کاربردی و مفید برای زندگی روزمره و آینده بشر تغییر کرده است. در زمستان اخیر نگاه‌ها به برنامه‌های غیرمتمرکز نیز با تغییراتی همراه بود و بیش از فرصت‌های سرمایه‌گذاری، کاربرد‌ها و مزایای آنها مورد توجه فعالان و کاربران بازار قرار گرفته است. برنامه‌های امور مالی غیرمتمرکز یا دیفای می‌توانند خدمات جذابی را برای کاربران داشته باشند و برخی بر این باور هستند که این برنامه‌ها در آینده نزدیک به‌عنوان جایگزینی برای خدمات سنتی به فعالیت ادامه می‌دهند.

گسترش استفاده و افزایش علاقه نسبت به بهره‌گیری از خدمات و کاربرد‌های ارز‌های دیجیتال، برنامه‌های غیرمتمرکز و دیگر بخش‌های بلاک‌چین، پذیرش این فناوری و دارایی‌های مرتبط به آن را در سراسر جهان افزایش می‌دهد و باعث می‌شود تا این بازار از امنیت، شفافیت و ثبات بیشتری برخوردار باشد.درحالی‌که به نظر می‌رسد پایان زمستان بازار ارز‌های دیجیتال نزدیک است، مهم است که سرمایه‌گذاران اتفاقات چند سال اخیر را به خوبی مرور کنند و تجربه‌های تلخ گذشته را در فعالیت‌های آینده به یاد داشته باشند. شکست و ثبت ضرر بخشی همیشگی از معاملات ارز‌های دیجیتال است؛ اما تنها افرادی در این بازار موفق خواهند بود که از اشتباهات درس گرفته، احساسات را کنترل و سرمایه و ریسک معاملات خود را به خوبی مدیریت کنند. سرمایه‌گذاران و معامله‌گران حرفه‌ای و قدیمی بازار ارز‌های دیجیتال به خوبی می‌دانند که هیچ چیز در این بازار قطعی نیست و باید در هر زمان، برای هر اتفاقی آماده بود.