راه‌اندازی جیرولامو؛ نشان‌دهنده تکامل هوش مصنوعی در شبکه کاردانو

جیرولامو که به افتخار یک ریاضی‌دان مشهور ایتالیایی به اسم جیرولامو کاردانو‌‌ (Girolamo Cardano) نام‌گذاری شده، نشان‌دهنده پیشرفت چشمگیر کاردانو‌ در بخش هوش مصنوعی است. این ربات برای پاسخ دادن به سوالات مختلف (از سوالات مخصوص صنعت کریپتو گرفته تا سوالات عمومی) طراحی شده است. جیرولامو با در اختیار داشتن قابلیت تولید و تفسیر تصاویر یک بعد بصری هم به عملکرد آن اضافه کرده است.  CardanoGPT  معیارهای خاصی را برای علاقه‌مندان به شرکت در آزمایش نسخه بتای جیرولامو تعیین کرده است. شرکت‌کنندگان باید حداقل ۵۰۰۰ توکن CGI داشته باشند. کاربران پس از پیوستن به سرور دیسکورد CardanoGPT، باید کیف پول خود را در کانال وریفای wallet# تایید کنند. پس از تایید موفقیت‌آمیز، به کاربران رول cyborg@ تعلق خواهد گرفت و امکان دسترسی به کانال create-chat-with-girolamo#  را برای تعامل مستقیم با چت بات فراهم می‌کند.

CardanoGPT  ضمن سلب مسوولیت اذعان کرده است که جیرولامو هنوز در مرحله بتا است و صحت اطلاعات ارائه‌شده را نمی‌توان ۱۰۰درصد تضمین کرد. تعامل ADA با فناوری هوش مصنوعی از سال۲۰۲۱ و با رونمایی از روبات دیگری به اسم گریس (Grace) شروع شد. گریس یک چت‌بات هوش مصنوعی است که توسط شرکت «Awakening Health»  و با همکاری شرکت‌های «Hanson Robotics» و «SingularityNET»، شریک بلاک‌چین کاردانو‌، ساخته شده است. ترکیب فناوری‌های بلاک‌چین و هوش مصنوعی نقطه عطف مهمی برای کاردانو است و مخصوصا با راه‌اندازی پل بلاک‌چینی AGIX در سال گذشته به رشد خوبی دست یافته است.

علاوه بر این، پیش از این چارلز هاسکینسون (Charles Hoskinson) بنیان‌گذار کاردانو، به سم آلتمن (Sam Altman) مدیرعامل شرکت OpenAI پیشنهاد همکاری جدیدی به او داده بود. این اتفاق نشان می‌دهد شبکه کاردانو برای گسترش بلاک‌چین خود تمایل دارد با شرکت OpenAI و مدیرعامل آن همکاری کند و همچنان در تلاش است به یکپارچه‌سازی فناوری‌های بلاک‌چین و هوش مصنوعی ادامه دهد. کیف پول لیس (Lace) کاردانو هم به‌روزرسانی شده و نسخه ۱.۷.۱ خود را عرضه کرده است تا مشکلاتی مثل اتصال برنامه‌های غیرمتمرکز را حل کند. این پیشرفت‌ها در ساده‌سازی تعاملات کاربران با شبکه ADA اهمیت بسیار زیادی دارند.

کاردانو نمونه اولیه رله Mithril را اجرا کرد

تلاش‌های کاردانو برای غیرمتمرکزسازی شبکه خود با اجرای رله Mithril توسط تیم Mithril گسترش یافته است. این رله در پخش گسترده امضای همتا‌به‌همتا (یکی از جنبه‌های اساسی شبکه‌های غیرمتمرکز) اهمیت زیادی دارد. هدف پروتکل  Mithrilافزایش مقیاس‌پذیری و هماهنگ‌سازی زنجیره‌ای است که نقطه عطف دیگری را برای کاردانو رقم خواهد زد. علاوه بر این، کاردانو‌ به نقطه عطف مهمی در بخش حاکمیتی خود رسیده است و اعضای جامعه آن به زودی باید به پروپوزال «۱۶۹۴- CIP» رای بدهند. این پروپوزال بر ارزیابی پیشرفت‌های حاکمیتی آفچین و آنچین کاردانو تمرکز کرده است. اسنپ‌شات آدرس‌های شرکت‌کننده در این پروپوزال در ۲۱نوامبر (۳۰آبان) گرفته شده و رای‌گیری آن از ۱ تا ۱۱دسامبر (۱۰ تا ۲۰ آذر) انجام خواهد شد.