چهارشنبه۲۷ اردیبهشت بیست و هفتمین دوره از نمایشگاه‌های نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در محل دائمی نمایشگاه‌های تهران افتتاح شد. وزیر نفت؛ جواد اوجی در آیین افتتاحیه این نمایشگاه، به موضوع مهمی در رابطه با سهم شرکت‌های دانش‌بنیان در این صنعت اشاره کرد؛ او گفت: در دولت سیزدهم، تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان، با رشد ۷/ ۳ برابری همراه بوده. او با اشاره به طرح‌های نیمه‌تمام نیز، برای افزایش و توسعه فعالیت‌ها و محصولات، از تمام شرکت‌های دانش‌بنیان در حوزه‌های مرتبط، دعوت کرد.

 شرکت پترو سازه میهن، یکی از این شرکت‌هاست.  شرکت دانش بنیان نوع ۱ پترو سازه میهن، از سال ۱۳۸۹ ثبت رسمی شده و در زمینه تولید شیرآلات کنترلی مختلف برای صنایعی همچون نفت، گاز، پتروشیمی و... فعالیت می کند. محمد رضایی در رابطه با تکنولوژی ساخت این شیرآلات گفت: محصولات تولیدی در شرکت ما، کاملا منحصر به فرد بوده و شاید کمتراز ۱۰ شرکت در تمام دنیا، تکنولوژی ساخت آن را داشته باشند؛ اما ما با بیش از ۱۲ سال تلاش در این زمینه، امروز توانستیم این محصول و دانش ساخت آن را به طور کامل بومی‌سازی کنیم.

 قیمت بالای محصولات وارداتی، انگیزه شد

محمد‌ رضایی در رابطه با دلیل سرمایه‌گذاری روی این محصول توضیح داد: به این دلیل این محصول را برای تولید انتخاب کردیم که شرکت‌های بسیار زیادی به آن نیاز دارند؛ اما مجبور به تهیه آن با قیمت‌های خیلی گزاف و زیادی هستند. با بررسی این شرایط و با هدف کاهش قیمت، شروع به تحقیق و توسعه و نهایتا تولید محصول کردیم.

قیمت‌های ما نیز کاملا رقابتی و ۷۵درصد قیمت محصولات خارجی است؛ شاید برایتان جالب باشد بدانید قیمت تنها یک قطعه وارداتی، با تمام پکیج شیرآلاتی که ما ارائه می‌دهیم، یکسان است که این موضوع، به خوبی گران‌قیمت بودن واردات و به صرفه بودن تامین تجهیزات از داخل را نشان می دهد.

 وی در رابطه با کیفیت محصولات نیز تصریح کرد: کیفیت محصولات ما اگر از محصولات اروپایی بیشتر نباشد، کمتر نیست؛ این موضوع را می‌توان به روشنی از عملکرد محصولات در تست‌ها و همچنین بازخورد مشتریان دریافت کرد.

شرکت های نفتی تمایل به خرید از شرکت های خارجی دارند

وی درمورد موانع تولید در کشور و میزان تقاضای شرکت‌های داخلی گفت: خداراشکر با کاهش واردات در این دو سال، ما توانستیم بخش قابل توجهی از بازار را دراختیار گرفته و شرکت‌های داخلی را تامین کنیم؛ اما متاسفانه بسیاری از شرکت‌های نفتی و نیروگاه‌ها، همچنان تمایل به خرید از برندها و شرکت‌های خارجی دارند. البته با وجود این، ما درحال حاضر حدود ۱۰درصد از ظرفیت بازار را در دست داریم و توانستیم با اعتمادسازی، مشتریان خود را پیدا کنیم؛ برای دوسال آینده نیز، درنظر داریم با توسعه نیروی انسانی و تجهیزات فنی، تمام ظرفیت بازار داخل را پوشش داده و تامین کنیم.

   رضایی؛ مدیرعامل شرکت دانش بنیان پترو سازه میهن در پاسخ به سوالی در رابطه با نحوه اعتمادسازی مشتریان داخلی توضیح داد:  ایجاد این اعتماد برای ما بسیار سخت بود؛ اما ما موفق شدیم با ایجاد مزیت‌های رقابتی ازجمله انجام تمام تست‌های عملکرد اصلی و اضافی که بعضا برای شیرآلات اروپایی و آمریکایی انجام نمی‌شود، خدمات پس از فروش و گارانتی ۲، ۳، ۵ و ۱۰ ساله که برای محصولات وارداتی اصلا وجود ندارد و همچنین برنامه‌ها و  وبینارهای آموزشی درخصوص نحوه نصب، تعمیر قطعات و...  و همچنین پشتیبانی و پاسخگویی تکنسین‌ها، اعتماد شرکت‌ها و نیروگاه‌ها را جلب کنیم.

حمایت مالی نه؛ اما حمایت کاری چرا!

محمد ‌رضایی در پاسخ به سوالی در رابطه با میزان حمایت دولت گفت: ما تا به حال هیچ کمکی از سوی دولت و شرکت‌های دولتی برای حمایت مالی و وام‌های مختلف نداشتیم؛ اما همین ارجاع کاری که از سمت دولت انجام شده و به شرکت‌های خارجی ترجیح داده شدیم، نوعی کمک است. بسیاری از شرکت‌های بزرگ هم خواهان سرمایه‌گذاری در کمپانی ما هستند؛ حتی بسیاری از کشورهای اروپایی و چینی، درخواست قطعه از ما دارند؛ اما ما فعلا تمرکز خود را، روی تامین نیاز داخل کشور گذاشتیم و صادرات را در برنامه چشم‌انداز شرکت قرار دادیم.

 کمیته‌ای برای یکپارچه‌سازی تقاضا ایجاد شود

 مدیرعامل شرکت دانش‌بنیان پترو سازه میهن، در پایان سخنان خود، به ایجاد یک کمیته بالادستی اشاره کرد و گفت: ما همچنان مشغول توسعه و تحقیق برای انواع شیرآلات و محصولاتمان هستیم و با نیروهای متخصص و آموزش دیده‌ای که در اختیار داریم، می‌توانیم توسعه بیشتری در این زمینه ایجاد کنیم. در این مسیر اما؛ ایجاد یک کمیته برای جمع‌آوری و یکپارچه‌سازی تقاضای شرکت‌های نفتی، پالایشگاه‌ها، شرکت‌های حفاری و... برای از بین رفتن موانع تولید در این زمینه راهگشا است.

 شرکت‌‌‌های دولتی از محصولات داخلی استفاده نمی‌‌‌کنند

عضو هیات مدیره شرکت پتروسازه میهن در ادامه این مراسم گفت: شرکت‌‌‌های خصوصی به لحاظ توجه‌‌‌شان به کیفیت از محصولات داخلی استفاده می‌‌‌کنند اما شرکت‌‌‌های دولتی محصولات خارجی بی‌کیفیت را وارد می‌‌‌کنند. رضا قدیمی با بیان اینکه از سال ۹۲ به صورت رسمی تولید شیرهای کنترلی در شرکت پتروسازه میهن آغاز شده است، افزود: تا پیش از این تاریخ این شیرها وارد می‌‌‌شد.

وی تصریح کرد: شرکت پتروسازه میهن نوع یک شرکت‌‌‌های دانش‌‌‌بنیان است و محصولات این شرکت با محصولات خارجی قابل رقابت است. وی با تاکید بر اینکه پس از تحریم‌‌‌های اعمالی، محصولات با کیفیت وارد کشور نمی‌‌‌شود گفت: این محصولات گارانتی ندارند و به صنعت ضربه می‌‌‌زنند.

قدیمی گفت: سالانه ۱۰هزار شیر کنترلی تولید می‌‌‌شود و همه این میزان در صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، معادن و فولاد و ... به مصرف می‌‌‌رسد و تاکنون صددرصد تولید به فروش رفته است.

وی ادامه داد: محصولات تولیدی دارای گارانتی سه ساله است. وی افزود: شرکت‌‌‌هایی مانند ستاره خلیج‌‌‌فارس، گروه باختر و عمده پتروشیمی‌‌‌ها از جمله مشتریان شرکت هستند.

عضو هیات مدیره شرکت پتروسازه میهن با تاکید بر اینکه از طراحی و تولید محصولات شیرهای کنترلی در اختیار این شرکت است، افزود: در سه سال اخیر ظرفیت تولید خود را به دو برابر افزایش داده‌‌‌ایم که انتظار می‌‌‌رود در سال‌‌‌جاری نیز حدود ۳۰ درصد افزایش یابد. قدیمی مهم‌‌‌ترین بخش تولید این محصولات را طراحی اعلام کرد و گفت: ۲۰ نفر از نخبگان کشور در اراک روی تولید و مهندسی معکوس این محصول کار می‌‌‌کنند.