استان کرمان به قطب فولاد سبز تبدیل خواهد شد

محمدرضا کرمی‌شاهرخی، ‌‌‌ فعال صنعت فولاد و مدیر پنل فولاد در رویداد کرمان آیدکس در گفت‌‌‌و‌‌‌گو با «دنیای‌اقتصاد» در خصوص اهمیت توسعه سرمایه‌گذاری در صنعت فولاد استان کرمان گفت: استان کرمان جایگاه ویژه‌‌‌ای در تولید فولاد و زنجیره تامین فولاد کشور دارد. در حال حاضر حدود ۴۵‌درصد کنسانتره، ۳۵‌درصد گندله، ۱۵ درصد آهن اسفنجی و ۴‌درصد شمش فولادی در این استان تولید می‌شود. البته در افق کوتاه‌مدت تولیدات زنجیره فولاد در این استان که برای دو سال‌‌‌آینده برنامه‌ریزی شده است، پیش‌بینی می‌شود که ۴۹‌درصد تولید کنسانتره در کشور، ۴۰‌درصد گندله، ۳۲‌درصد آهن اسفنجی و ۲۱‌درصد شمش فولادی کشور در استان کرمان تولید شود و در حقیقت کرمان به یک استان به تمام معنا فولادی تبدیل خواهد شد و جایگاه ویژه‌‌‌ای در زنجیره فولاد در اقتصاد کشور بازی خواهد کرد. 

وی در ادامه به اهمیت برگزاری کرمان آیدکس در توسعه سرمایه‌گذاری‌‌‌های فولادی در این استان پرداخت و گفت: یکی از دلایل برگزاری رویداد کرمان آیدکس، این است که زمینه‌‌‌ها و فرصت‌‌‌های سرمایه‌گذاری برای بخش‌‌‌خصوصی و سرمایه‌گذاران در استان کرمان وجود دارد. همچنین با حجم بالای تولید فولاد تا جایی که نزدیک به ۴۵‌درصد از فولاد کشور در کرمان مواد اولیه آن تامین می‌شود و همین‌طور وجود زنجیره‌‌‌های پایین‌دستی فولاد، پتانسیل‌‌‌های فراوانی برای ورود سرمایه‌گذاران فراهم است.

کرمی‌شاهرخی همچنین ادامه داد: در زنجیره تولید فولاد این استان، ‌‌‌فرصت‌های بکر زیادی در صنایع پایین‌دستی و بالادستی وجود دارد که ورود سرمایه‌گذاران در این زمینه‌‌‌ها همواره می‌تواند باعث ارزش‌آفرینی و سودآوری مناسبی در بلندمدت باشد.

photo_2024-04-25_21-56-38 copy

این کارشناس صنعت فولاد افزود: ‌‌‌ ما مطالعه‌‌‌ای را به یک شرکت ایرانی و ایتالیایی دادیم که زمینه‌‌‌ها و گستره‌‌‌ای از کارها را برای این حجم از تولید فولاد در استان کرمان تعریف کنند. این مطالعه انجام شد و بر اساس بنچ‌مارک‌‌‌هایی که با یک شرکت تولیدی فولاد ایتالیا به نام ایلگا و همچنین فولاد مبارکه انجام شد، حدودا 30 رسته صنعتی با 300 زیرشاخه‌ای که می‌تواند نیازهای فولاد را تامین کند، تعریف کردند. بنابراین این رسته‌‌‌ها و خوشه‌‌‌های صنعتی که می‌توانند پیرامون این حجم از تولید فولاد شکل بگیرند، ظرفیت فوق‌العاده‌‌‌ای ایجاد خواهند کرد.

مدیر پنل فولاد رویداد کرمان آیدکس اظهار کرد: با توجه به اینکه برنامه جامع فولاد کشور، تولید فولاد را 50 میلیون تن برنامه‌ریزی کرده که در سال گذشته، عملکردها گویای تولید 33 میلیون تن فولاد است و هنوز با افق برنامه‌‌‌ریزی‌شده فاصله داریم. البته مشکل اساسی کشور، کمبود سنگ‌آهن است که از معادن باید استخراج شود و ما هنوز ذخیره‌های جدید به اندازه کافی نداریم. البته استان کرمان متناسب با برنامه‌‌‌ریزی‌‌‌هایی که انجام داده است و منابع قابل اتکایی که در سیرجان و زرند دارد، مشکلی از بابت تامین منابع سنگ‌آهن نخواهد داشت.

کرمی‌شاهرخی در ادامه به موضوع تولید فولاد سبز پرداخت و گفت: در گذشته برداشت سنگ‌آهن و تولید فولاد در یک منطقه انجام نمی‌‌‌شد و حتی فاصله زیادی از هم داشتند، ‌‌‌ اما اکنون به دلیل ایجاد آلودگی‌‌‌های ناشی از حمل‌ونقل، ‌‌‌ تولید فولاد در کنار معادن انجام می‌شود. بنابراین با وجود منابع سنگ‌آهن، تولید فولاد در آینده استان کرمان نقش بسزایی خواهد داشت.  وی به موضوع تامین آب موردنیاز صنایع فولادی نیز اشاره کرد و گفت: اخیرا یک خط انتقال آب توسط صنایع استان کرمان به یزد کلید خورده که در حال بهره‌‌‌برداری است و 20‌هزار متر مکعب در روز ظرفیت دارد. این خط انتقال آب بدون فشار به منابع آب زیرزمینی، ‌‌‌ منابع آبی موردنیاز این صنایع در استان را فراهم کنند تا تولیدات فولاد سبز و پایدار در استان کرمان، به صورت مستمر توسعه پیدا کند.