استقلال ایران در صنعت دریایی

در این نمایشگاه که محصولات و دستاوردها در حوزه‌‌های مختلف صنعتی و کشاورزی در هفت گروه کالایی از جمله صنایع غذایی، کشاورزی و شیلات، صنعت، فرش و صنایع‌‌دستی و گردشگری، دارو، تجهیزات پزشکی، آزمایشگاهی، محصولات شیمیایی، آرایشی و بهداشتی، صنعت ساختمان و خدمات فنی - مهندسی و پتروشیمی عرضه می‌شود، شرکت‌ها و بازرگانان از کشورهای مختلف دنیا، حضور داشته و اقدام به مذاکره و برقراری تعاملات تجاری با بزرگ‌ترین برندهای صنعتی ایران در حوزه‌‌های صنعتی مختلف می‌کنند.

در این نمایشگاه که میزبان بیش از ۲‌هزار بازرگان، سرمایه‌گذار و تاجر خارجی از ۱۲۰ کشور جهان است، توانمندی‌‌های صادراتی با حضور ۸۰۰ شرکت ایرانی به نمایش گذاشته و ۳‌هزار و ۵۰۰ جلسه B۲B با حضور ۵۰ هیات عالی رتبه برگزار شد، اقدامات ارزشمندی رقم خورد که از این میان می‌توان به امضای تفاهم‌‌نامه‌‌های ارزشمند در صنعت دریایی و به‌‌رخ کشیدن توانمندی‌‌ها، خودکفایی و استقلال ایران در حوزه دریایی اشاره کرد.

تشکیل کنسرسیوم ساخت کشتی تمام ایرانی

تفاهم‌‌نامه ایجاد کنسرسیوم ساخت کشتی تمام ایرانی با حضور سه شرکت کشتی‌‌سازی داخلی امضا شد.

منوچهر علیپور، مدیرعامل شرکت صنعتی دریایی ایران (صدرا) اظهار کرد: کنسرسیوم کشتی‌‌سازی داخلی با حضور سه شرکت بزرگ ایرانی صدرا، ایزوایکو و دریابندر با هدف اینکه نیازمندی‌‌های صنعت دریایی کشور را تامین کند، ایجاد شد.

وی گفت: این کنسرسیوم با تجمیع نیازها و با بهره‌‌گیری از ظرفیت‌‌های موجود و توان اعضا می‌تواند اقدامات گسترده‌‌ای را انجام دهد.

مدیرعامل شرکت صدرا، فاز اول را در همکاری تمام دستگاه‌‌ها و متخصصان دانش‌‌بنیان و دانشگاه‌‌های دریایی برای تامین نیازهای داخلی در مسیر تحقق جهش تولید برشمرد و افزود: فاز دوم این برنامه مربوط به بانک‌ها و موسسات مالی با کارفرمایان برای تجمیع منابع است. ضمن اینکه تجمیع فناوری نیز همواره مدنظر ما در تمام مراحل کمک به تولید و تامین نیازهای تجهیزاتی داخل است.

علیپور درباره قراردادهای تامین کشتی‌‌های ساخته‌‌شده توسط صدرا، گفت: در حال حاضر قرارداد چهار کشتی با ظرفیت‌‌های ۳‌هزار و ۵۰۰ تن و ۵‌هزار تن با کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران منعقد شده است که دو فروند به‌‌صورت روروشیپ و دو فروند مربوط به حمل کالاهای عمومی است که تا پایان سال دو فروند تحویل کشتیرانی می‌شود و دو فروند دیگر فرآیند مهندسی آن در حال طی‌‌شدن است.

وی اضافه کرد: مدیرعامل کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران قول مساعد دادند که به محض تحویل دو فروند در مرحله اولیه تحویل، قرارداد دو فروند دیگر نیز با شرکت صدرا منعقد می‌شود.

مدیرعامل شرکت صدرا قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء (ص) خاطرنشان کرد: نیاز کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با توجه به تحولات منطقه و افزایش حجم بار در دریای خزر بسیار گسترده شده که نوسازی و تعمیرات آنها با این شرکت منعقد شده است.

وی در ارتباط با ساخت و تعمیر نفتکش‌‌ها بیان کرد: در آینده نزدیک با تشکیل کنسرسیوم بتوانیم قرارداد ساخت و نگهداری نفتکش‌‌ها را نیز منعقد کنیم.

علیپور درباره قرارداد تامین نفتکش‌‌ها و کشتی‌‌های موردنیاز کشور در دریای خزر گفت: رئیس‌جمهور به عنوان رئیس شورای عالی صنایع دریایی و وزیر صمت در سمت دبیری این شورا فعالیت دارند. در حال حاضر با همکاری دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی پیش‌‌نویس صورت‌جلسه‌‌ای که توسط رئیس‌جمهور ابلاغ خواهد شد، آماده شده که در این پیش‌‌نویس تعدادی نفتکش و کانتینربر برای شرکت صدرا و ایزوایکو برآورد شده است.

وی تصریح کرد: همچنین امروز قرارداد ساخت پنج فروند کشتی با ظرفیت‌‌های ۴۰ تا ۷۰‌هزار تن با هلدینگ غدیر امضا شد که بر اساس کتابچه مشخصات فنی ،قیمت ساخت کشتی و زمان ساخت آن مشخص می‌شود که به‌‌طور معمول ساخت یک فروند ۳۶ ماه طول می‌‌کشد که البته اگر تعداد سفارش بالاتر باشد ساخت فروندهای بعدی را می‌توان به‌‌صورت موازی شروع کرد و زمان ساخت را تا ۲۴ ماه کاهش داد.

علیپور با بیان اینکه پنج کشتی که قرار است ساخته شود نفتکش، فله‌‌بر و کانتینربر است، گفت: بر این اساس از بهره‌‌برداران انتظار داریم از ظرفیت کنسرسیوم مذکور حداکثر استفاده را داشته باشند.

وی با تاکید بر تقویت توان داخلی افزود: تمام تلاش ما این است که شرکت‌های دانش‌‌بنیان و صنعت را فعال کنیم. البته بیشتر تجهیزات چه سیستم رانش چه سیستم ناوبری و مخابراتی در داخل کشور ساخته می‌شود و در تلاش هستیم که از ظرفیت‌‌های بخش غیرنظامی استفاده کنیم.

علیپور درباره توانمندی‌‌های قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء (ص) در حوزه دریا خاطرنشان کرد: هلدینگ دریایی خاتم از مجموعه موسساتی تشکیل شده که کارهای مختلفی انجام می‌دهند. در بخش عمرانی ساخت اسکله‌‌ها، موج‌‌شکن‌‌ها، لایروب‌‌ها و خدمات لایروبی  را انجام می‌دهند و شرکت صدرا نیز اقدامات بخش کشتی‌‌سازی و فراساحلش را انجام می‌دهد. این هلدینگ با توجه به امکانات و زیرساخت‌‌هایی که دارد می‌تواند تمام نیازمندی‌‌های کشور را در بخش دریا رفع کند.

2 copy

امضای تفاهم‌‌نامه در زمینه تامین شناور

تفاهم‌‌نامه‌‌ای بین هلدینگ لجستیک غدیر کنسرسیوم شرکت‌های صدرا، ایزوایکو و دریا بندرکیش با هدف تامین نیاز شناوری گروه سرمایه‌گذاری غدیر امضا شد.

در این تفاهم‌‌نامه بر تامین نیاز شناوری از توان و ظرفیت داخلی کشور تاکید شده است.

امضای تفاهم نامه ساخت کشتی و نفتکش بین کشتی‌‌سازان ایرانی

شرکت‌های بزرگ کشتی‌‌سازی ایران با تشکیل کنسرسیومی، تفاهم‌‌نامه ساخت نفتکش، کشتی فله‌‌بر و فرآورده‌بر را امضا کردند.

سالاری، رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی با بیان اینکه این تفاهم‌نامه در سه ماه آینده به قرارداد بین این کنسرسیوم و شرکت مادرتخصصی غدیر تبدیل می‌شود، خاطرنشان کرد: حدود ۸۰۰ میلیون دلار از محل ساخت این کشتی‌‌ها صرفه‌‌جویی ارزی حاصل می‌شود.

وی ادامه داد: این تفاهم‌‌نامه در نهایت به ساخت ۲۰ فروند کشتی فرآورده‌‌بر و فله‌‌بر منجر می‌شود.

رئیس دبیرخانه شورای عالی صنایع دریایی در ارتباط با عمق ساخت داخل در این کشتی‌‌ها گفت: در چند سال گذشته روند افزایش عمق ساخت داخل در صنایع دریایی به‌‌ویژه کشتی‌‌سازی رو به افزایش است و با تشکیل این کنسرسیوم، استفاده از ظرفیت‌‌های شرکت‌های دانش‌‌بنیان افزایش می‌‌یابد، به‌‌ویژه اینکه نگاه به داخلی‌سازی صنایع دریامحور بر اساس قانون حداکثر استفاده از توان تولید داخل، نگاه حمایتی است.

هم‌‌افزایی زیرساخت‌‌های کشور در حوزه‌‌های نرم‌‌افزاری و سخت‌‌افزاری

مدیرعامل شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) نیز با بیان اینکه تلاش این شرکت در هم‌‌افزایی زیرساخت‌‌های کشور در حوزه‌‌های نرم‌‌افزاری و سخت‌‌افزاری بوده است، گفت: دو شرکت بزرگ کشتی‌‌سازی صدرا و ایزوایکو با حمایت بخش خصوصی بر ایجاد یک کنسرسیوم توافق کردند.

منوچهر علیپور گفت: با تشکیل کنسرسیوم زیرساخت‌‌های کشور در حوزه نرم‌‌افزار و سخت‌‌افزار ساخت کشتی به‌‌صورت حداکثری مورد استفاده قرار می‌گیرد و با تجمیع ظرفیت‌‌ها، نیازمندی‌‌های کشور برطرف می‌شود.

مدیرعامل شرکت صدرا، مرحله نخست این تفاهم را همکاری تمامی دستگاه‌‌ها و متخصصان دانش‌‌بنیان و دانشگاه‌‌های دریایی برای تامین نیاز‌‌های داخلی در مسیر تحقق جهش تولید عنوان کرد و افزود: مرحله دوم این برنامه مربوط به بانک‌ها و موسسات مالی با کارفرمایان برای تجمیع منابع است. ضمن اینکه با تجمیع فناوری در تمام مراحل، به تولید و تامین نیاز‌‌های تجهیزاتی داخلی کمک می‌‌کنیم.

مدیرعامل شرکت صدرا تاکید کرد: امیدواریم که در آینده نزدیک بتوانیم قرارداد ساخت و نگهداری نفتکش‌‌ها را نیز منعقد کنیم.

شرکت صدرا در یک نگاه

شرکت صنایع دریایی ایران (صدرا) با هدف ساخت و تعمیر کشتی در سال 1347 در بوشهر با تعمیر و ساخت انواع شناورهای دریایی فعالیت خود را آغاز کرد و در سال‌های پس از انقلاب بنابر نیاز روزافزون و تقاضای حاکم در بازار خلیج فارس و دریای خزر فعالیت خود را در صنایع فراساحل گسترش داد.

شرکت درحال حاضر مجهز به جامع‌‌ترین و کامل‌‌ترین امکانات جهت طراحی، مهندسی، ساخت، حمل و نصب انواع سازه‌‌ها و شناورهاست. این مجموعه دارای کارخانه‌‌ها و تجهیزات دریایی در بوشهر و دریای خزر (بهشهر) است که خدمات لازم و وسیعی را در خلیج فارس و دریای خزر ارائه می‌کند.

شرکت صدرا با تلاش مستمر در جهت ارتقای سطح تکنولوژی با رعایت استانداردهای بین‌المللی، در سال 1376 موفق به اخذ گواهیـنامه ایزو 9001 در زمینه‌‌های طـراحی، سـاخت و نصب تاسیسات فـرا ساحلی نـفت و گـاز، کشتی‌‌سازی، ساخت پایانه‌‌های نفتی، بندرگاه‌‌ها، حفاظت ساحلـی و پل شد، و متعاقب آن گواهـینامه‌‌های بین‌المللی ISO 45001 : 2018، ISO 31000: 2018 ISO 14001: 2015، ISO 9001: 2015 و ISO 29001: 2015 را اخذ کرده است.

واحدهای مهندسی صدرا مستقر در دفتر مرکزی، کارخانه‌‌های بوشهر و کارخانه کاسپین برای ارائه خدمات مهندسی در زمینه طراحی پایه، مقدماتی و تفصیلی و همچنین خدمات مهندسی ساخت برای انواع کشتی‌‌ها، تاسیسات فـراساحلی نفت و گاز، بنـدرسازی و پروژه‌‌های زیربنایی سازماندهی شده‌‌اند و به سیستم‌های مدرن سخت‌‌افزاری و نرم‌‌افزاری مجهز هستند.

مجموع نیروی انسانی مجرب و توانمند شرکت از کارکنان دفتر مرکزی تهران، کارخانه‌‌های بوشهر، کارخانه کاسپین و کارگاه‌‌های موقت تشکیل شده است که شامل گروه‌‌های مختلف مدیریت، مهندسی، کیفیت، اجرایی، مالی، اداری و… هستند.

در حال حاضر شرکت صدرا فعالیت‌‌های زیر را به‌‌صورت طرح و ساخت (EPC) اجرا می‌کند:

- ساخت و تعمیر انواع کشتی‌‌ها شامل کانتینربر، نفتکش، یدک‌‌کش، لوله‌‌گذار و …

- ساخت سکوهای حفاری دریایی (نیمه شناور و خود بالابر)

- ساخت و نصب انواع سکوهای ثابت دریایی نفت و گاز (فرآورش، سرچاهی، زیست و...)

- لوله‌‌گذاری و کابل‌‌گذاری در دریا

- احداث تاسیسات فرآورشی و پالایشگاهی نفت، گاز و پتروشیمی

- احداث خطوط لوله نفت و گاز در خشکی

- اجرای طرح‌‌های زیربنایی عظیم

- اجرای سازه‌‌های فولادی مقیاس بزرگ

- احداث بندر و پایانه بارگیری فرآورده‌‌های نفتی

- خدمات طراحی و مهندسی بابت کلیه فعالیت‌‌های فوق.