توسعه شبکه های فوق سریع در پردازش ابری

پنجمین گردهمایی رسمی ایرناگ موسوم به انجمن گردانندگان شبکه ایران، با حضور بازیگران شرکت‌های بزرگ زیرساختی و فعالان و علاقه‌مندان حوزه شبکه در سالن همایش‌های مدیریت صنعتی و با حمایت شرکت ابر دراک برگزار شد. این همایش توسط انجمن ایرناگ، که بزرگ‌ترین انجمن متخصصان شبکه ایران به شمار می‌آید، برگزار شد. در طی این رویداد، ۱۳ موضوع فنی توسط بازیگران مهم حوزه زیرساخت کشور برای حدود ۳۳۰ نفر از فعالان و متخصصان حوزه شبکه و اینترنت ارائه شد و شرکت‌کنندگان به اشتراک تجربه و دانش در این حوزه پرداختند.

سینا سلطانی، مدیرعامل ابر دراک، در این بخش در قالب یک ارائه فنی به معرفی شبکه‌های فوق سریع (High Performance Networks) پرداخت. او در این ارائه، در توضیح کاربرد شبکه‌های فوق سریع در دنیای پردازش های مدرن گفت : «در گذشته، توسعه این شبکه‌ها برای پردازش‌های فوق سریع (HPC) انجام می‌شد؛ اما امروزه با توجه به رشد فزاینده توسعه برنامه‌های کاربردی هوش مصنوعی، رایانش ابری و برنامه‌های کاربردی وابسته به منابع ذخیره‌سازی بسیار زیاد، این شبکه‌ها برای حوزه‌های گسترده‌تری کاربرد دارند. 

سینا سلطانی در این ارائه به معرفی پروتکل RoCE (RDMA over Converged Ethernet) به‌عنوان کاربردی‌ترین راهکار برای دستیابی به شبکه‌هایی با تاخیر حداقل و پهنای باند حداکثر در مقیاس گسترده پرداخت. او در نهایت نیز روند توسعه کارت‌های شبکه در سال‌های اخیر و راهکارهای پیشنهاد شده برای پیاده‌سازی شبکه‌های فوق سریع را برای شرکت‌کنندگان توضیح داد.

سینا سلطانی

در بخش افتتاحیه میلاد افشاری، بنیان‌گذار ایرناگ، ضمن ابراز خرسندی برای برگزاری این گردهمایی پس از حدود دو سال، به تاریخچه شکل‌گیری این انجمن، رویکردها و چالش‌های اخیر آن پرداخت. او با اشاره به این موضوع که این انجمن برای مشارکت گرداننده شبکه ایران ایجاد شده و کارکرد اجرایی نداشته است، از نتایج مشارکت‌های صورت گرفته در این انجمن برای افزایش نفوذ و بهره‌وری از اینترنت در سال‌های اخیر نام برد.

این همایش در روز اول با برگزاری کارگاه‌های آموزشی و در روز دوم با برگزاری نشست‌های تخصصی برگزار شد. در پایان این همایش تیم برگزارکننده، این رویداد را بزرگ‌ترین همایش برگزار شده توسط آیرناگ معرفی کردند و برای ادامه و تشکیل این همایش در دوره‌های بعد در شهرهایی به جز تهران، ابراز امیدواری کردند.