مرکز خدمات فولاد ایران- خبرها حاکی از آن است بزرگ‌ترین ذخیره سنگ آهن افغانستان، معدن‌هاجیگک درخواست‌هایی از یک گروه هندی وابسته به دولت، دو شرکت ایرانی و یک شرکت کانادایی دریافت کرده است. وزارت معادن افغانستان این درخواست‌ها را برای استخراج ۸/۱ میلیارد تن سنگ آهن این معدن دریافت کرده است. این مزایده در کشوری که بنا به آمار سال گذشته دولت آمریکا، یک میلیارد دلار ذخایر معدنی دارد، بزرگ‌ترین پیشنهاد است. گروه شرکت‌های هندی متشکل از ۷ شرکت به رهبری شرکت سایل و ان ام دی سی است که البته بخشی از تلاش دولت هند برای داشتن نقش بیشتر در کشور افغانستان است که معتقدند ثبات آن مهم است. شاید کشور پاکستان با افزایش نقش هند در افغانستان نگران شود. در پاکستان بسیاری نسبت به حضور هند در افغاستان حساسند و این را خطری امنیتی به حساب می‌آورند.دو شرکت ایرانی حاضر در این مزایده شامل شرکت معدنی گل گهر یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان سنگ آهن ایران و شرکت خصوصی بهین صنعت دیبا متشکل از ۱۰ سرمایه‌گذار، شرکت معدنی و صنعتی هستند که بخشی از آنها تا حدودی دولتی است. شرکت کانادایی حاضر بیشتر در زمینه استخراج طلا در کنگو فعالیت دارد و دیگر پیشنهاددهنده این مزایده شرکت آکاتکو است که صاحب آن یک افغان- آمریکایی است و اظهار کرده شراکت آن در معدن‌هاجیگک شرکای دیگری را برای توسعه معدن خواهد آورد.

دولت هند حضور در برنامه استخراج معدن‌هاجیگک افغانستان را از لحاظ استراتژیک مهم می‌دانند. شاید معدن‌هاجیگک برای هند فرصت سرمایه‌گذاری در افغانستان را افزایش دهد تا به رقابت با چین که در استخراج معدن مس آیناک فعال است، بپردازد.

چشم‌انداز بازار سنگ آهن تا ۱۵سال آینده

همچنین برخی از کارشناسان معتقدند قیمت سنگ آهن تا ۱۵ سال آینده در سطوح بالایی باقی می‌ماند. با اینکه از سال ۲۰۱۴ با افزایش عرضه روبه‌رو هستیم؛ ولی هزینه‌های تولید بر تولیدکننده‌ها فشار می‌آرود. به نظر تحلیل‌گران قیمت سنگ آهن تا پایان فصل چهارم سال به ۲۰۰ دلار می‌رسد ولی این پایان ماجرا نیست.انتظار می‌رود بین سال‌های ۲۰۱۲ تا ۱۰۱۴ قیمت نقدی سنگ آهن بالای ۲۰۰ دلار باقی بماند و متوسط قیمت آن در این دوره ۱۸۱ دلار در هر تن خواهد بود. در سال ۲۰۱۴ قیمت سنگ آهن به اوج می‌رسد و محدودیت عرضه فعلی از سال ۲۰۱۵ روند رو به بهبود و توازنی خواهد گرفت. از این رو بین سال‌های ۲۰۱۸ تا ۲۰۲۶ قیمت سنگ آهن به میانگین ۱۲۳ دلار می‌رسد؛ البته هزینه بالای تولید از قیمت‌ها پشتیبانی می‌کند. تحلیل‌گران بر این باورند طی ۱۵ سال آینده قیمت سنگ‌آهن به سطح قیمت سال ۲۰۰۹ باز نمی‌گردد.

شاخص قیمت‌های سنگ آهن؛ نزولی

در همین حال تازه‌ترین شاخص قیمت‌های استیل ایندکس حاکی از آن است شاخص قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد استیل ایندکس هفته گذشته نوساناتی جزئی داشت و سرانجام به ۱۸۰ دلار هر تن خشک افت کرد. کرایه حمل روزانه از استرالیا به چین باز هم بالا رفت. شاخص قیمت سنگ آهن خلوص ۶۲ درصد ۵۰ سنت نسبت به یک هفته قبل کاهش یافت. شاخص قیمت خلوص ۵/۶۳ درصد هم که نمایانگر اوضاع بازار صادرات هند است به ۱۸۵ دلار و ۸۰ سنت هر تن خشک افت کرد؛ چون چینی‌ها با توجه به ابهامات بازار فولاد از افزایش قیمت سنگ‌آهن استقبال نمی‌کنند. شاخص قیمت سنگ آهن خلوص ۵۸ درصد نیز ۴/۰ درصد رشد داشته، چون عرضه آن محدودتر شد.