تولید نفت اوپک در ماه مارس کاهش یافت

به گزارش پایگاه خبری پی آر نیوز وایر از لندن، تازه‌‌ترین نظرسنجی پلاتس از مقام‌های اوپک، منابع صنعتی و تحلیلگران نشان می‌دهد در پی کاهش تولید نفت عراق و نیجریه، میانگین کل تولید روزانه سازمان کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) در مارس ٢٠١٣ با ١٧٠ هزار بشکه کاهش نسبت به فوریه، به ٣٠ میلیون و ٢٥٠ هزار بشکه در روز رسیده است. میانگین تولید نفت خام کل اعضای اوپک ماه گذشته میلادی ٣٠ میلیون و ٤٢٠ هزار بشکه در روز بود. جان کینگ استون، مدیر بخش بین‌الملل پلاتس اعلام کرد: ممکن است کاهش تولید برخی از کشورهای عضو اوپک در پی تقاضای ضعیف نفت خام رخ داده باشد، اما بخش عمده این کاهش به افت تولید نفت عربستان مرتبط می‌شود.

بر پایه این گزارش، تولید نفت خام عراق که صادراتش نیز در پی شرایط نامساعد جوی از پایانه‌های نفتی در جنوب این کشور با افت روبه‌رو بوده است، در ماه گذشته میلادی به حدود سه میلیون و ١٠٠ هزار بشکه در روز کاهش یافت.

در پی اعلام حالت فوق‌العاده از سوی شرکت انگلیسی- هلندی شل برای بارگیری محموله‌های نفت بونی لایت نیجریه به مدت دو هفته و خرابی خط لوله نمبه کریک با ظرفیت روزانه ١٥٠ هزار بشکه، تولید نفت این کشور آفریقایی عضو اوپک در ماه مارس با کاهش روزانه ٨٠ هزار بشکه به یک میلیون و ٩٨٠ هزار بشکه در روز رسید.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا در تازه‌ترین برآورد خود اعلام کرد تولید نفت نیجریه در ماه مارس به روزانه یک میلیون و ٩٥٠ هزار بشکه رسید و پیش‌بینی خود برای تولید نفت نیجریه در سال ٢٠١٣ را کاهش داد.

آمارهای پلاتس نشان می‌دهد تولید نفت خام عربستان سعودی در ماه مارس به روزانه ٩ میلیون و ٢٠٠ هزار بشکه رسیده که نسبت به ماه فوریه بدون تغییر مانده است.

این نظرسنجی همچنین نشان می‌دهد تولید نفت خام کشورهای عضو اوپک در ماه گذشته میلادی از سقف تولید روزانه ٣٠ میلیون بشکه توافق شده در سه نشست اخیر این سازمان، تنها روزانه ٢٥٠ هزار بشکه فراتر رفته است.

دبیرخانه اوپک در تازه‌ترین گزارش خود در ماه آوریل اعلام کرد: انتظار می‌رود تقاضا برای نفت خام اعضای اوپک در سال جاری میلادی به ٢٩ میلیون و ٧٥٠ هزار بشکه در روز برسد.

اوپک پیش‌بینی می‌کند تقاضا برای نفت خام اعضای این سازمان در سه ماه دوم امسال به میانگین ٢٨ میلیون و ٩٩٠ هزار بشکه در روز برسد که این رقم روزانه یک میلیون و ٢٦٠ هزار بشکه پایین تر از برآورد پلاتس است.