گروه بورس - رضا معظمی: شاخص کل بورس اوراق بهادار روز اول ماه مهر را با ۹/۵ واحد رشد پشت سر گذاشت. در معاملات دیروز شاخص به ویژه به دلیل معاملات مناسب در نمادهای تراکتورسازی ایران، صدرا و پتروشیمی اراک توانست رشد خود را به ثبت برساند.

در معاملات شاخص در یک ساعت اول بازار با ۷۳/۳ واحد رشد کار خود را به انجام رساند. تراکتورسازی ایران با ۹۴/۰ واحد تاثیر مثبت، صدرا با ۷۸/۱ واحد و سیمان فارس وخوزستان با ۸۲/ ۰ واحد عمده‌ترین سهم را از این رشد داشتند. عرضه سهام لوله و تجهیزات سدید به میزان صف خرید این شرکت نیز ۸۲/۰ واحد بر شاخص تاثیر مثبت داشت.

رشد شاخص در دو ساعت ادامه بازار روند رو به کاهش را شاهد بود. معاملات ضعیف بانک پارسیان با ۴۳/۱ واحد تاثیر منفی و نفت بهران با ۳/۰ واحد تاثیر منفی موجب شد تا شاخص ۴/۲ واحد افت کند. این افت با اضافه شدن تاثیر ۶۳/۰ واحدی شاهد و ۲۹/۰ سامان‌گستر در ساعت ۱۲ به ۲ واحد رسید. بازار در ساعت ۱۲ و ۲۱ دقیقه شاهد جابه‌جایی یک بلوک ۳۹۴هزار سهمی سرمایه‌گذاری معادن و فلزات در نرخ ۳هزار و ۹۱۰ریال بود. معامله عمده لاستیک دنا نیز در ساعت ۱۱ انجام شد. در ساعت ۱۲و۲۷دقیقه عرضه ۳۰۰هزار سهم پتروشیمی اراک موجب شد، شاخص ۴/۲ واحد رشد را از این محل تجربه کند تا در نهایت با ۹/۵ واحد رشد نخستین روز مهر‌ماه را پشت سر گذارد.