صندوق 1000 میلیارد تومانی املاک راه‌اندازی می‌شود

گروه بورس - مدیر فعال‌ترین تامین سرمایه کشور روز چهارشنبه در جمع نمایندگان رسانه‌های اقتصادی حاضر شد تا از آخرین تحولات رخ داده در حوزه تامین مالی سخن بگوید. به گزارش خبرنگار ما، شرکت‌های تامین سرمایه که در چند سال گذشته با مجوز سازمان بورس و اوراق بهادار راه‌اندازی شدند، هم‌اکنون تعدادشان در کشور به ۳ شرکت می‌رسد. فعالیت اغلب این investment bankها در حوزه تامین مالی، پذیره‌نویسی، سبدگردانی، ارزشگذاری، انتشار اوراق مشارکت و ... است.

با این حال، محمد آرام مدیرعامل تامین سرمایه امین با اعلام گردش ۱۵۰ میلیارد دلاری ارز در ایران و مازاد ۷ میلیارد دلاری، از راه‌اندازی صندوق هزار میلیارد تومانی املاک، صندوق ارزی و صکوک ارزی در نیمه اول سال جاری خبر داد و افزود: طی نیمه اول سال جاری علاوه بر پذیره نویسی واحدهای صندوق سرمایه گذاری هزار میلیارد تومانی املاک برای ساخت بزرگترین برج تهران، نخستین صندوق ارزی و همچنین صکوک ارزی برای عرضه در بازارهای بین‌المللی راه‌اندازی خواهند شد. وی در ابتدای سخنان خود به وجود دو نظام تولید و توزیع محصولات و نظام مالی در هر اقتصاد اشاره کرد و گفت: در نظام تولید و توزیع محصولات موضوع تولید انواع کالا و خدمات و نحوه توزیع آن مطرح است. در حوزه نظام مالی هم دو بازار پول و سرمایه حضور دارند که فرقی بین کارکرد آنها نیست، بلکه مهم آن است که بتوانند به صورت بهینه سرمایه مازاد را با نرخ مناسب تجهیز کرده و در جاهایی مصرف کنند که برای تامین منابع مالی پروژه‌ها نیاز است تا با نرخ مناسبی تخصیص داده شود. آرام افزود: نتیجه این خواهد بود که اگر هر نظام مالی به درستی فعال باشد می‌تواند تامین منابع موردنیاز بخش تولید را تجهیز کرده و فرصت‌های سرمایه‌گذاری را ایجاد کند تا در نهایت منجر به رشد تولیدات و خدمات شود. در این حالت است که رشد اقتصادی حاصل شده و با تداوم آن اقتصاد به رفاه خواهد رسید.

این مقام مسوول با طرح این سوال که چگونه باید نظام مالی را توسعه داد؟ خاطرنشان کرد: هر نظام مالی، دارای ۵ رکن اصلی و شامل قانون مالی، ناظر مالی، نهاد مالی، ابزار مالی و بازارهای مالی است. در این میان این سوال مطرح است که از بین این ۵ رکن اصلی کدام یک مقدم بر دیگران بوده و به توجه و توسعه بیشتری نیاز دارد؟

آرام افزود: طبق بررسی‌های انجام شده و تجارب موجود اگر نهادهای مالی در هر نظام مالی کشوری توسعه یابند سایر ارکان نیز گسترش خواهند یافت، چرا که نهادهای مالی علاوه بر اینکه تحت قانون و ناظر مشخصی فعالیت می‌کنند اقدام به ابزارسازی کرده و در بازارهای مختلفی می‌توانند حضور داشته باشند؛ بنابراین محور اصلی توسعه هر نظام مالی منوط به توسعه نهادهای مالی آن است که می‌توان از طریق تمرکز بر رشد این نهادها شاهد رشد اقتصادی هم بود.

درباره صندوق هزار میلیارد تومانی

این مقام مسوول در ادامه تمرکز بر روی توسعه نهادهای مالی و راه‌اندازی صندوق‌ها و صکوک‌های جدید را از جمله برنامه‌های سال جاری تامین سرمایه امین اعلام کرد و گفت: طبق هماهنگی‌های به عمل آمده با آستان قدس رضوی، صندوق سرمایه‌گذاری با درآمد ثابت املاک و مستغلات به منظور ساخت بزرگترین برج تهران در شهرک غرب به ارزش هزار میلیارد تومان راه‌اندازی خواهد شد. در این رابطه سازمان بورس موافقت اصولی خود را هم اعلام کرده است.

آرام با بیان اینکه این صندوق شامل۵۰۰ میلیارد تومان زمین و۵۰۰ میلیارد تومان هزینه برای ساخت آن است، افزود: برخورداری از ضامن برای نقد‌شوندگی و سودآوری، دو ویژگی این صندوق و متفاوت با دیگرهای صندوق است. در مرحله اول هم قرار است از طریق شعب بانک تجارت با نرخ سود ۱۷ درصدی و پیش‌بینی بازدهی ۲۸ درصدی و با امکان بازارگردانی واحدهای آن پذیره نویسی شود و به محض ابلاغ دستور‌العمل صندوق‌های قابل معامله، امکان داد و ستد واحدهای آن در بورس یا فرابورس فراهم خواهد شد.

ظهور نخستین صندوق ارزی تا چهار ماه آینده

وی راه‌اندازی صندوق سرمایه گذاری با درآمد ثابت ارزی را نوع جدیدی از ظهور صندوق سرمایه‌گذاری مشترک در کشور اعلام کرد و گفت: علاوه بر برخورداری این صندوق از سودآوری و ضمانت و همچنین بازارگردانی، مهم‌ترین کارکرد صندوق ارزی تنظیم اعتبارات اسنادی است که همواره با سود همراه خواهد بود. این صندوق شامل اوراق بهادار ارزی و ترکیبی از دارایی‌های ارزی و ریالی خواهد بود و واحدهای آن به صورت ارزی خریداری و بازارگردانی و به فروش می‌رسند.

آرام خاطرنشان کرد: این صندوق در برخی از فعالیت‌های خارجی که محدودیت‌هایی دارند، فعال خواهد بود. برنامه ما این است که این صندوق با سرمایه حداقل۲۰ میلیون یورو و حداکثر ۲۰۰ میلیون یورویی و با نظارت سازمان بورس و بانک مرکزی در ۶ ماهه اول سال جاری راه‌اندازی شود.

وی با بیان اینکه در تاسیس اولین صندوق ارزی به نام صندوق ارزی امین، بانک مرکزی و سازمان بورس و اوراق بهادار نقش بسزایی داشته‌اند، خاطرنشان کرد: پرتفوی این صندوق انواع ارز خواهد بود تا ریسک آن کاهش یابد. هدف از راه‌اندازی آن هم خرید و فروش ارز نیست، بلکه به منظور تامین ارز پروژه‌ها فعالیت کرده و مستقیما با بانک‌های عامل و نظارت سازمان بورس و بانک مرکزی راه‌اندازی خواهد شد. در این میان نه تنها پولی از کشور خارج نخواهد شد بلکه یکی از برنامه‌های اصلی آینده فهرست کردن آن در بورس‌های خارجی است.

این مقام مسوول با اشاره به اینکه صندوق‌های ارزی می‌توانند جایگزینی برای فارکس باشند، در پاسخ به این سوال که آیا برآوردی از گردش ارزی سالانه کشور و منابع مازاد آن وجود دارد؟ توضیح داد: طبق بررسی‌های به عمل آمده، ایران با گردش ارزی ۱۵۰ میلیارد دلاری بیش از ۷ میلیارد دلار منابع ارزی دارد؛ بنابراین اعتقاد ما این است نه تنها هیچ مشکل ارزی وجود ندارد بلکه منابع مازاد قابل توجهی وجود دارد که می‌توان از طریق راه‌اندازی صندوق‌های ارزی این منابع را جذب کرد تا به پروژه‌های مختلف تخصیص داده شود.

آرام افزود: به عنوان یک کارشناس هم بر این باورم نه تنها ایران هیچ مشکلی برای تامین مالی ندارد بلکه به سادگی می‌توان به تامین مالی ۲۴۰ هزار میلیارد تومانی اعلام شده از سوی وزیر اقتصاد که در قانون برنامه پنجم توسعه آمده هم رسید.

به گفته وی تامین سرمایه امین آمادگی دارد تا همه تجارب و اطلاعات به دست آمده در خصوص صندوق ارزی را در اختیار دیگر متقاضیان و نهادهای مالی قرار دهد تا با توسعه این ابزار نوین، فضای جدیدی در نظام مالی کشور باز شود.

اولین صکوک ارزی برای حضور بین‌المللی

وی حرکت بعدی شرکت تامین سرمایه امین در سال ۹۰ را انتشار صکوک با تمرکز بر روی بانک‌ها و تامین منابع مالی آنها اعلام کرد و گفت: در حالی از این طریق بانک‌ها می‌توانند منابع مالی پروژه‌های مختلف را تامین کنند که این کار با پشتوانه شعب سودآور دو بانک سامان و سپه انجام خواهد شد. در این رابطه سازمان بورس مجوز راه‌اندازی صکوک ۱۰۲ میلیارد تومانی بانک سامان را صادر کرده و مجوز صکوک ۵۰۰ میلیارد تومانی بانک سپه هم در آستانه اخذ مجوز قرار دارد. وی در خاتمه به برنامه راه‌اندازی صکوک ارزی اشاره کرد و گفت: طبق هماهنگی‌ها و مذاکرات به عمل آمده با بانک‌ها و شرکت‌های تامین سرمایه بین‌المللی و همچنین شرکت‌های تراست و واسطه، طی ۳ تا۴ ماه آینده هم اولین صکوک ارزی از طریق شرکت تامین سرمایه امین در بازارهای جهانی عرضه خواهد شد.