گروه بورس- هدیه لطفی: شرکت توسعه صنعت ساختمان غدیر خوزستان به عنوان سی و چهارمین نماد معاملاتی در بازار فرابورس درج شد.

به گزارش خبرنگار ما، روزگذشته شرکت غدیر خوزستان پس از احراز کلیه شرایط پذیرش، به عنوان سی و چهارمین نماد معاملاتی و بیست و یکمین شرکت در بازار اول فرابورس درج نام شد. شرکت مزبور با نماد «ثغدیر» در بازار فرابورس شناخته شده و در گروه محصولات کانی غیرفلزی و در زیرگروه محصولات بتنی، سیمانی و گچ قرار گرفته است.

معامله بلوک «پتروممسنی»
از سوی دیگر روزگذشته بلوک 20 درصدی از سهام شرکت پتروشیمی ممسنی در بازار سوم فرابورس عرضه و خریداری شد. بر این اساس دیروز تعداد 100 میلیون سهم، معادل 20 درصد از سهام شرکت پتروشیمی ممسنی توسط سازمان خصوصی‌سازی به قیمت پایه هر سهم یک هزار و 61 ریال در بازار سوم فرابورس عرضه شد که بلوک مزبور در همان قیمت پایه به فروش رفت. گفتنی است پتروشیمی ممسنی شرکت سهامی عام بوده و در مرحله قبل از بهره‌برداری قرار دارد. این سهام متعلق به ملی صنایع پتروشیمی بود.

صف‌های خرید و فروش
همچنین به گزارش خبرنگار ما، بازار فرابورس روزگذشته را با تشکیل صف‌های خرید و فروش سپری کرد، به طوری که در این روز صف فروشی برای سهام دو شرکت لیزینگ ایرانیان و بانک سرمایه تشکیل شد.


این درحالی است که حق‌تقدم سرمایه‌گذاری خوارزمی شاهد تشکیل صف خرید برای سهام خود بود.
روزگذشته صف خرید سهام تمامی امتیازات تسهیلات بانک مسکن از بین رفت و دیگر صف خریدی برای آنها در بازار به چشم نخورد.
از سوی دیگر ارزش کل معاملات فرابورس در روزگذشته با کمی کاهش نسبت به معاملات روز دوشنبه به رقم ۹۰ میلیارد و ۱۲۱ میلیون ریال رسید که این رقم ناشی از معامله بیش از ۶ میلیون و ۹۶۲ هزار سهم در میان سه هزار و ۱۶۱ نفر سهامدار بود.
در بازار سهام دیروز بیشترین حجم معاملات را دو حق‌تقدم بانک الکترونیکی آرین و سرمایه‌گذاری خوارزمی به خود اختصاص دادند که هرکدام به ترتیب با معامله 28 و 12 میلیون سهم رقمی معادل 7/11 و 6/11 میلیارد ریال روانه بازار کردند.
باارزش‌ترین نماد دیروز نیز پتروشیمی پردیس بود، به طوری که «شپدیس» با معامله ۸۵۲ هزار سهم ارزشی معادل ۲۱ میلیارد و ۲۶۱ میلیون ریال کسب کرد. بیشترین رشد قیمت نیز در این بازار به شرکت کویرتایر اختصاص داشت که هر سهم آن با ۳/۴ درصد رشد به نرخ یک هزار و ۵۶۶ ریال رسید و بانک سرمایه نیز با کاهش ۸/۴ درصدی و رسیدن به قیمت دوهزار و ۱۰۷ ریال بیشترین افت نرخ را از آن خود کرد.
در بازار پایه نیز روزگذشته 50 سهم از سهام شرکت پتروشیمی امیرکبیر به ارزش دومیلیون ریال معامله شد. قیمت میانگین هر سهم «شکبیر» در معاملات دیروز سه هزار و 453 ریال بود.
همچنین در پایان معاملات دیروز صف فروش تشکیل شده برای سهام این شرکت به دو میلیون و ۴۹۷ هزار سهم رسید.
در بازار اوراق مشارکت نیز نماد معاملاتی اوراق مشارکت شرکت پالایش نفت تهران پس از پرداخت سود علی‌الحساب سه ماهه بازگشایی شد و در اولین روز بعد از بازگشایی، تعداد 10 هزار و 470 برگه از آن داد و ستد شد.
همچنین در این بازار ۵ هزار و ۸۸۰ برگه از اوراق سپرده بانک کشاورزی، ۵ هزار و ۱۰ برگه از اوراق سپرده سعدی و ۸۱۰ برگه از اوراق اجاره ماهان به قیمت هر برگه یک میلیون ریال جابه‌جا شد.

عرضه بلوکی «سپیده جام توس»
از سوی دیگر سازمان خصوصی‌سازی در نظر دارد، 35 درصد از سهام شرکت سپیده جام توس را در بازار فرابورس عرضه کند. براین اساس، در روز سه‌شنبه 31 خردادماه سال جاری، تعداد 164 میلیون و 158 هزار و 750 سهم از سهام شرکت سپیده جام توس متعلق به سازمان گسترش و نوسازی ایران به طور یکجا و نقد یا نقد و اقساط در بازار سوم فرابورس عرضه می‌شود.
همچنین قیمت پایه هر سهم درعرضه مزبور ۳۱۲ ریال در نظر گرفته شده است. گفتنی است شرکت سپیده جام توس در زمینه تولید شیشه‌های اوپال (کدر)، بسته‌بندی کالاهای مزبور و سایر امور بازرگانی مرتبط با مواد اولیه مورد نیاز و فروش محصولات تولیدی فعالیت می‌کند.
همچنین مجتمع تولیدی چینی مقصود با در دست داشتن 56 درصد و سازمان صنایع و گسترش نوسازی ایران با داشتن 35 درصد سهام این شرکت به عنوان سهامداران عمده آن به شمار می‌آیند.